جستجو کردن

نوشته های اخیر

تفاوت واحدهای تعاونی با واحدهای خصوصی یا شرکتی

  • اگر در تهران علی الخصوص منطقه 22 چیتگر به دنبال خرید خانه باشید با واژه تعاونی ساز آشنا شده اید و واحدهای زیادی را مشاهده نموده اید که ساخت آنها بر عهده تعاونی های مسکن دولتی، خصوصی و شرکتی است.

    نحوه خرید از این دسته از واحد ها با دیگر واحدهایی که بصورت خصوصی و شخصی ساز ساخته میشوند متفاوت است و معایب و مزایایی دارد که در این مطلب قصد بررسی کامل آنرا داریم تا بدانید که تفاوت واحدهای تعاونی با خصوصی و یا شرکتی در چیست.

    تفاوت واحدهای تعاونی با واحدهای خصوصی یا شرکتی
    تفاوت واحدهای تعاونی با واحدهای خصوصی یا شرکتی

    همچنین در نظر داشته باشید که تهران برج به عنوان اولین و تنها سامانه فروش اقساطی مسکن میباشد که تعداد زیادی از پروژه های در حال ساخت در تهران چه بصورت دولتی و چه خصوصی را معرفی نموده است که میتوانید از بالای وبسایت در قیمت منو سایت و لیست پروژه ها جزئیات هر کدام از آنها را مشاهده نمایید.

    تفاوت واحدهای تعاونی با واحدهای خصوصی

    در پیش فروش برج های شخصی شرایط بدین گونه است که شما یک واحد آماده با جهت و طبقه مشخص را از سازنده با قیمت قطعی، شرایط قرارداد مشخص و تعهد زمان تحویل و جریمه دیرکرد خریداری مینمایید و 40 الی 60 درصد مبلغ کل را نیز به وی در قالب مبلغ اولیه پرداخت و مابقی بصورت اقساطی باید پرداخت شود. این نوع واحدها خصوصی یا شخصی ساز است که میتوانید شرکتی نیز باشد.

    اما واحدهای تعاونی شرایط متفاوتی دارد زیرا در این نوع ساخت و ساز یک مجمعی تحت عنوان شرکت تعاونی مسکن تشکیل میشود که اعضای آن کلیه هزینه های ساخت یک پروژه از ابتدا که خرید زمین و اخذ جواز است را تا انتها که تکمیل و تحویل واحد است پرداخت مینمایند.

    این افراد بر اساس سهمی که در پرداخت هزینه های پروژه داشته اند در نهایت از ماحصل و نتیجه کار متراژ مفید مسکونی دریافت مینمایند و در این بین مدیریت پروژه بر عهده برگزیده های این افراد که به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره منتصب شده اند میباشد.

    تفاوت واحدهای تعاونی با واحدهای خصوصی
    تفاوت واحدهای تعاونی با واحدهای خصوصی

    در واقع در این نوع ساخت و ساز سود سازنده وجود ندارد و شرایط خرید و فروش آن نیز بدینصورت است که شما برای خرید باید اقساط پرداخت شده تا آن لحظه را به همراه امتیاز تعاونی مسکن به وی پرداخت نمایید که حق امتیاز نیز نامیده میشود و در واقع سود شخص تا آن لحظه از پروژه است که جایگاهش را به شما منتقل نماید.

    نحوه محاسبه مبلغ حق امتیاز بر اساس پیشرفت پروژه و شرایطی است که در آن قرار دارد و هر چه پروژه بیشتر پیشرفت داشته باشید قیمت حق امتیاز بالاتر است. برای جزئیات بیشتر در مورد مبلغ حق عضویت در تعاونی مسکن میتوانید به صفحه مربوط به آن مراجعه نموده و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه قیمت گذاری بدست آورید.

    حال این تعاونی میتواند دولتی باشد و یا خصوصی که بر اساس شرایطی که دارد نحوه عضویت و قیمت گذاری متفاوت است که در ادامه به ارائه توضیحات بیشتر میپردازیم.

    تفاوت قیمت واحدهای تعاونی با خصوصی

    اول از همه در نظر داشته باشید که فلسفه شکل گیری تعاونی ها از ارگانهای دولتی بوده است و عموما تعاونی های مسکن ادارات دولتی بوده اند که وارد این عرصه شده اند.

    به عنوان مثال تعاونی مسکن ارتش در منطقه 22 بسیار فعال است و دلیل آن این است که مالکیت عمده زمین های این محدوده در اختیار این نهاد میباشد و به منظور تامین مسکن کارکنان اقدام به ساخت و ساز مینماید.

    در کنار ارتش دیگر ارگانها نیز فعال هستند علی الخصوص در منطقه 22 چیتگر زیرا عمده مالکیت زمین های این محدوده به این ارگانها واگذار شده است.

    این دسته از پروژه ها دارای قیمت مناسبی هستند و علت آن نیز ماهیت سازنده است که به قصد ساخت و ساز وارد این کار نشده است و هدف آن تامین مسکن با قیمت مناسب برای اعضای خودش است.

    به این دلیل مهم است که تفاوت قیمت واحدهای تعاونی با خصوصی وجود دارد و شاید اگر بخواهید برج های نزدیک دریاچه چیتگر را با یکدیگر مقایسه نماییم آن دسته که بصورت تعاونی ساز ساخته شده اند و حتی کیفیت مطلوب و امکانات خوبی دارند در صورتی که تحویل داده شده باشند اختلاف قیمت تا 20 درصد با پروژه های شخصی ساز دارند.

    تفاوت قیمت واحدهای تعاونی با خصوصی
    تفاوت قیمت واحدهای تعاونی با خصوصی

    این اختلاف در زمان ساخت بیشتر نیز میباشد و در حال حاضر پروژه های پهنه ارتش که دارای تعداد زیادی از برج های در حال ساخت میباشد در حدود قیمت متری 33 الی 45 میلیون تومان است و زمان تحویل آنها نیز از سال 1405 الی 1406 میباشد.

    همچنین در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین شرایط خرید از واحدهای تعاونی خرید بصورت قسطی است که در حال حاضر پروژه چیتگر ارتش پهنه c همگی دارای چنین شرایطی میباشند و بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه مبلغ اولیه کمتر و یا بیشتر به همراه اقساط طولانی و یا کوتاه مدت باید پرداخت شود.

    در نهایت این را بدانید که خرید از این دسته از پروژه ها که یک سوی آن دولت است همین خوبی را دارد که در نهایت با هر شرایطی که شده باید پروژه تحویل گردد اما در پروژه های شخصی ساز که پیش فروش میشوند قیمت بالاتر از سطح منطقه اعلام میشود که محاسبه تورم نیز انجام شود در حالیکه تفاوت قیمت پیش خرید آپارتمان باید به اندازه ای باشد که سود پول و مبلغ اولیه و همچنین اقساطی که پرداخت مینمایید تا زمان تحویل پروژه محاسبه شود.

    تعهدات سازنده در واحد های تعاونی و خصوصی

    همانطور که در بالا اشاره نمودیم، تعهدات در پروژه های شخصی ساز شامل قیمت قطعی، زمان تحویل مشخص به همراه جریمه دیرکرد و مکتوب نمودن کلیه مواردی است که باعث تغییر قیمت میشود که شامل متریال و امکانات پروژه است.

    اما در پروژه های تعاونی ساز در واقع خود شما سازنده هستید و مدیریتی که انتخاب مینمایید مسئول پیشبرد پروژه است. همچنین در این دسته از پروژه ها هزینه ها جاریست و هر چه هزینه شود باید پرداخت شود و انگار که شما خود قصد ساختن پروژه را دارید و مبلغ اقساط علی الحساب است.

    در نظر داشته باشید که بهترین پروژه های تعاونی ساز همگی دولتی هستند و ریشه و شکل گیری آنها در ارگانهای دولتی است و تنها ایراد آنها زمان تحویل است زیرا این دسته از پروژه ها به منظور تامین مسکن کارکنان انجام شده نه مانند سازنده خصوصی برای ساخت و ساز و کسب سود.

    در نهایت برای افرادی که سرمایه کمی در اختیار دارند و مبلغ و سرمایه اولیه شان به اندازه خرید یک واحد اماده نیست خرید خانه از دم قسط تنها با ورود به این پروژه ها امکان پذیر است.

    تعهدات سازنده در واحد های تعاونی و خصوصی 
    تعهدات سازنده در واحد های تعاونی و خصوصی

    همچنن به دلیل فعالیت عمده تعاونی های دولتی در منطقه 22، این محدوده دارای قیمت متعادلی است و به نوعی سازندگان تعاونی ترمز قیمت ها را در این منطقه کشیده اند که البته این وضعیت تا زمانی ادامه دارد که پروژه ها تکمیل و تحویل گردند.

    همچنین بسیاری از پروژه ها دارای وام از خود این نهادها میباشند که میتوانید جزئیات آنر در وام پروژه چیتگر بررسی نمایید همچنین در نظر داشته که هنگام خرید از این دسته از پروژه ها میباست شرایط انتقال وام و یا تعلق گرفتن به افراد غیر عضو در آن سازمان را بررسی نمایید و همچنین اگر وامی در پروژه وجود داشته و باید تسویه شده باشد.

    به همین دلیل میبایست قبل از خرید امتیاز استعلام تعاونی مسکن را از طریق خود تعاونی سازنده انجام دهید تا چنین مواردی با بررسی نمایید و از صحت امتیاز و فاقد بدهی بودن آن مطمئن شوید.

    مزایا و معایب واحدهای تعاونی و خصوصی

    اگر بخواهیم بطور کلی تفاوت ها را بیان کنیم، در واحد های تعاونی تعهدات محدود است و این موضوع با انتخاب از یک پروژه دولتی قابل حل شدن است زیرا این دسته از پروژه ها که از طریق تعاونی های مسکن دولتی ساخته میشوند در نهایت ممکن است زمان بر باشند اما در نهایت آماده و تحویل میگردند.

    واقعیت این است که اگر شخصی مبلغ اولیه اش به اندازه کافی باشد دیگر نیازی ندارد به سراغ این دسته از پروژه ها بی آید و به عنوان مثال تنها گزینه های خرید آپارتمان با 500 میلیون در تهران همین دسته از پروژه ها میباشند که واقعا هم نقش مهمی در خانه دار شدن افراد بسیار از ابتدای انقلاب تا کنون بوده اند.

    مورد بعدی در مورد سند این دسته از واحدها است که ممکن است بصورت سند تعاونی معالمه شوند و این مورد نیز در مناطقی از تهران نظیر چیتگر بسیار عادی است و حتی از نظر قیمت تفاوت چندانی با آپارتمان سند دار ندارند و در واقع علت نداشتن سند این است که معمولا دولتی سازها در ساخت و ساز به شهرداری پاسخگو نیستند و اگر خلافی هم باشد کسی جلودار آنها نیست و در هنگام تحویل است که به مالکان تحویل داده میشود ولیکن شهرداری پایان کار صادر نمیکند.

    مزایا و معایب واحدهای تعاونی و خصوصی
    مزایا و معایب واحدهای تعاونی و خصوصی

    این دسته از برج ها جدیدا به این شکل ساخته نمیشود و در انبوه سازی های اولیه در منطقه 22 اینگونه بوده اند و اگر مالکان تغییرات لازم را انجام دهند میتوانند سند دریافت نمایند.

    در حال حاضر قیمت هر متر آپارتمان در دریاچه چیتگر برای آن دسته که دارای سند میباشند متری 100 الی 110 میلیون و برای برج هایی با سند تعاونی شاید 5 الی نهایت 10 درصد پایینتر است و حتی برای برخی از برج های برند که آنها نیز شخصی ساز بوده اند اما سند دریافت نکرده اند قیمت از سند دارها بیشتر نیز میباشد.

    جمع بندی

    در این مطلب به بررسی تفاوت واحدهای تعاونی با واحدهای خصوصی پرداختیم، توجه داشته باشید که گزینه های خرید از این دسته از پروژه ها در شهر تهران زیادند و اگر قصد خرید دارید باید میزان بودجه اولیه، توان پرداخت اقساط و مدت زمانی که مد نظر دارید و بطور کلی هدف شما از سرمایه گذاری که خرید باشد یا کسب سود بررسی شود و گزینه هایی که برای شما مناسب باشد معرفی شود.

    برای این امر میتوانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات و اطلاعات دقیقی را دریافت نمایید.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه