جستجو کردن

نوشته های اخیر

شرکت تعاونی مسکن چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

  • اگر قصد خرید آپارتمان داشته باشید ممکن است با پروژه های تعاونی ساز آشنا شده باشید که شکل ساخت و شرایط خرید از آنها با پروژه های شخصی ساز متفاوت است.این دسته از تعاونی ها که در منطقه 22 تهران حضوری بسیار پررنگ دارند و علت ان نیز مالکیت عمده زمین های این محدوده توسط ارگانهای دولتی است پروژه های انبوه ساختمانی در حال اجرا دارند اما با شکلی متفاوت.

    شرکت تعاونی مسکن در واقع به ساخت جمعی میگویند که هزینه کلیه اقدامات از قبیل تهیه زمین، اخذ جواز، ساخت تکمیل و تحویل پروژه بر عهده اعضایی است که در آن پروژه بر اساس سهمی که مشارکت نموده اند باید پرداخت شود و در نهایت از ماحص کار و آنچه به عنوان متراژ مفید مسکونی، تجاری و اداری باقی میماند بین آنها تقسیم میشود.

    شرکت تعاونی مسکن چیست و چه خصوصیاتی دارد؟
    شرکت تعاونی مسکن چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

    در واقع این نوع ساخت و ساز 2 نوع دارد که یا شرکت های تعاونی مسکن ریشه در ارگانهای دولتی دارند یعنی همان تعاونی های مسکن ایجاد شده در ارگان هستند و یا بصورت خصوصی انجام میشوتد که در ادامه مطلب به بیان خصوصیات و تفاوت های آنها میپردازیم.

    شرکت تعاونی مسکن چیست

    شرکت تغاونی مسکن به منظور تامین مسکن برای اعضای آن تاسیس میشود که در این بین اگر در ارگانی دولتی باشد معمولا بدین شکل تشکیل میشود که یک نهاد یا سازمان، زمینی که متعلق به خودش است را در ازای دریافت مبلغی به کارکنان واگذار میکند که معمولا بصورت اقساط و کسر از حقوق است.

    فراموش نکنید که در ارگانهای نظامی در طی 30 سال خدمت عضو باید حداقل 1 خانه برای عضو تهیه نمود و این قانون است به همین دلیل است که بیشتر این شرکت تعاونی های مسکن ریشه در ارگانهای نظامی دارند. به عنوان مثال تعاونی مسکن نیروی دریایی ارتش که در منطقه 22 تهران برج های 2 قلو 42 طبقه در حال اجرا دارد.

    حال که مالکین زمین که همان اعضای شرکت تعاونی مسکن هستند باید زمین را بسازند که در این قسمت عموما مشکلات شروع میشود زیرا تجربه نشان داده که تعاونی هایی که خودشان اقدام به ساخت مینمایند با آن دسته که پروژه هایشان را بصورت مشارکت با یک شرکت دیگر پیش میبرند بسیار ضعیف تر عمل نموده اند و مشکل اصلی اقساط و تامین سرمایه است بصورتی که پروژه های بنیاد تعاون ناجا که شامل برج های 4 گانه نیرو زمینی ارتش است نزدیک به 6 سال طول کشیده است و تحویل آن نیز از 1 الی 3 سال آینده است.

    شرکت تعاونی مسکن چیست
    شرکت تعاونی مسکن چیست

    حال باید این را بدانید که شرایط خرید از این دسته از پروژه ها نیز متفاوت است و اصطلاحی به عنوان حق امتیاز وجود دارد که باید در مورد آن بدانید و اگر با این دسته از پروژه ها آشنایی نداشته باشید ممکن است برایتان گنگ باشد که در بخش بعدی راجع به آن توضیح میدهیم.

    نحوه مشارکت در شرکت تعاونی مسکن

    همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم این دسته از پروژه ها اول که تعریف شده و عضو گیری مینمایند، مبلغی دریافت مینمایند که برای خرید زمین و تراکم است حال میتواند پروژه خصوصی باشد یا دولتی اما در نهایت بعد از این مرحله اولیه، اعضا مالک زمین میشوند.

    حال برای اینکه شما بخواهید وارد پروژه شوید باید امتیاز یک فرد را خریداری نمایید و به نحوی جایگزین وی شوید که شرایط قیمت گذاری امتیاز تعاونی مسکن در چیتگر بدینگونه است که آن شخص در قبال دریافت مبلغی جایگاه خود را به شما میدهد و شما نیز باید هزینه ها و اقساط واریز شده به وی را نیز پرداخت نمایید و از آن به بعد شرایط پرداخت و مشارکت در پروژه را ادامه دهید.

    نحوه مشارکت در شرکت تعاونی مسکن
    نحوه مشارکت در شرکت تعاونی مسکن

    این نوع مشارکت یک خوبی دارد و آن این است که دیگر سود سازنده در آن دخیل نیست و وجود ندارد و همه چیز وسط است و اگر قیمت هر متر آپارتمان در دریاچه چیتگر متری 85 میلیون تومان باشد پروژه های این چنینی از ابتدا تا انتها بدون در نظر گرفتن سود پولی که پروژه خوابانده میشود نزدیک به 40 الی 50 درصد ارزانتر برایتان تمام میشود و اگر سود پول را نیز در نظر بگیرید نزدیک به 30 الی 40 درصد زیرا شرایط پرداخت در این پروژه ها نیز اقساطی است.

    در نهایت برای اینکه بدانید انتخاب کدامیک از پروژه های شرکت تعاونی مسکن برای شما نتیجه بهتری دارد میتوانید به راهنمای خرید آپارتمان در چیتگر مراجعه فرمایید البته ما در ادامه نیز در قسمتی که مقایسه بین شرکت های تعاونی مسکن انجام میدهیم خطرات و فرصت ها را معرفی خواهیم نمود.

    تفاوت شرکت های تعاونی مسکن در چیست؟

    اصلی ترین تفاوت شرکت های تعاونی مسکن در نوع اداره و شرایط ساخت آنهاست. توجه داشته باشید که نقش تعاونی های مسکن پس از انقلاب در خانه دار شدن مردم بر کسی پویشده نیست اما در این بین نیز مشکلات بساری برای آن دسته از شرکت های تعاونی پیش آمده است که ریشه دولتی نداشته و یا ادعای دولتی نمودن کرده اند.

    توجه داشته باشید اگر اسم تعاونی کارکنان خدمات یک ارگان میباشد دلیل ندارد که تحت نظارت همان ارگان باشد که ما در کلاهبرداری در پیش فروش آپارتمان های چیتگر بصورت کامل این موضوع را اشاره نمودیم که بسیاری با انتخاب نام های شهدا و یا اسامی که دولتی بودن را به خریدار القا نمایند اقدام به انجام این کار مینمایند.

    این دسته از تعاونی ها اینگونه نیستند که پول را بگیرند و جمع کنند بلکه نحوه مدیریت آنها بدینصورت است که شما را در مردابی از هزینه ها می اندازند بدون آنکه نظارتی بر هزینه های مالی و شفافیت وجود داشته باشد.

    تفاوت شرکت های تعاونی مسکن در چیست؟
    تفاوت شرکت های تعاونی مسکن در چیست؟

    اگر شرکت تعاونی مسکن دولتی باشد این مسائل در آن نیست یا کمتر است و نظارتی مستقیم روی آن وجود دارد و اگر خصوصی باشد باید با سابقه باشد تا بتوان به آن اطمینان نمود و این موضوع در حالی مطرح است که خریدار نیز مقصر است که تحقیقات اولیه را انجام نداده و متوجه ماهیت تعاونی نشده است.

    به عنوان مثال در حالیکه ارزانترین آپارتمان در چیتگر متری 50 میلیون تومان قیمت دارند این دسته از تعاونی ها آگهی هایی با قیمت های غیر واقعی متری 20 الی 30 میلیون تومان در سایتها منتشر مینمایند که خود خریدار باید به این اختلاف قیمت شک کند زیرا ماهیت پرداخت اقساط بصورت علی الحساب است یعنی تغییر میکند اما این نکته به خریدار گفته نمیشود و تصور میکند قیمت تمام شده همین است.

    انتخاب از میان شرکت تعاونی مسکن

    حال اگر بخواهیم برایتان مشخص نماییم که انتخاب کدام گزینه از میان شرکت تعاونی مسکن بهتر است باید چند نکته را ذهن خود نگه دارید که بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

    اول از همه بدانید که معتبرترین پروژه های چیتگر به 2 دسته تقسیم میشوند، اول آن دسته از تعاونی سازهای دولتی با اعتبار که منظور ما ارگانی است که پشت تعاونی قرار گرفته است و پروژه را نظارت میکند و دوم شخصی سازهایی که سابقه ساخت دارند که خود اینها به چند دسته دیگر تقسیم میشوند که شامل سازندگان برند و شخصی سازها و دیگر شرکت هایی هستند که دارای سابقه ساخت هستند و در قالب تعاونی اقدام به فروش مینمایند.

    اما در این بین شرکت های بی نام و نشانی هم وجود دارند که حتی سال تاسیس آنها به چند ماه نمیرسد و علاوه بر این پشتوانه و تجربه ای برای ساخت ندارند و پروژه هایی با قیمت های پایین معرفی مینمایند که حتی زمین آنها کاربری مسکونی ندارد اگر میخواهید با یکی از این پروژه ها آشنا شوید پروژه الماس همت یکی از پروژه هایی است که در حال حاضر در منطقه 22 معرفی شده است.

    پس بدانید که اول از همه باید بدانید که تعاونی زمین را خریداری نموده یا خیر اگر مالک زمین است باید سند آنرا نشان دهد و در قدم بعدی باید ببینید که آیا این زمین جواز ساخت دارد و یا پیش از آن کاربری زمین چیست؟

    انتخاب از میان شرکت تعاونی مسکن
    انتخاب از میان شرکت تعاونی مسکن

    به دلیل اینکه در محدوده مروارید شهر عمده زمین هایی قسمت جنوبی در حال حاضر در مرحله تغییر کاربری زمین میباشد هنوز ساخت و سازی صورت نگرفته است و زمین در این مرحله است اما فروشنده این موضوع را عنوان نمیکند و میگوید 3 ماه دیگر گودبرداری شروع میشود در حالیکه 3 سال است که شروع نشده و این میشود تغبیر بسیاری که کلاهبرداری در مروارید شهر در حال انجام است اما واقعیت این است که باید این موارد بررسی شود و به آنچه شنیده میشود اکتفا ننمود.

    همچنین باید در نظر داشته باشید که در برخی از تعاونی ها رتبه و امتیاز وجود دارد که بر اساس خوش حسابی است اما واقعیت این است که تاثیر چندانی ندارد زیرا فرض بر این بگذارید که شما رتبه اول را دارید و میتوانید طبقه 30 ام را انتخاب نمایید، ضریب طبقات نیز از شما دریافت میشود که البته این موضوع ممکن است در برخی تعاونی ها وجود نداشته باشد همچنین اگر قصد خرید از تعاونی ها را دارید امتیازی که قصد خرید دارید فاقد بدهی و یا موارد تسویه حساب نشده باشد که این امر باید از طریق استعلام تعاونی مسکن انجام شود.

    در نظر داشته باشید که تعاونی مسکن یعنی همگی برابر هستند و شرایطشان یکسان است اما ممکن است این مبالغ دریافتی برای ضریب طبقه هزینه خود ساختمان شود.

    جمع بندی

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که شرکت تعاونی مسکن چیست و ماهیت آن چگونه است در نهایت با مواردی شما را آشنا نمودیم که متوانید با دید باز تری اقدام به تحقیق در مورد تعاونی های مسکن نمایید.

    همچنین در نظر داشته باشید که محل فعالیت ما در منطقه 22 تهران است که بیش از 200 شرکت تعاونی در آن مشغول ساخت و ساز میباشند و سعی ما این است که اطلاعات جامعی از تعاونی ها و پروژه های در حال اجرا در وبسایت قرار دهیم.

    همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات تکمیلی و جزئیات بیشتر در مورد تعاونی های مسکن و پروژه های دیگر با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نمایید.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه