جستجو کردن

نوشته های اخیر

ساخت مسکن 25 متری چه کمکی به بازار مسکن میکند؟

  • به مدتی پیش برگردیم، خبر‌هایی درباره‌ی ساخت خانه‌های 25 متری در حال گردش بود که منجر به بروز انتقادات شد و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران از نارضایتی خود ابراز کردند. این موضوع تا جایی پیش رفت که در نهایت، طرح ساخت این واحدها با عنوان “مسکن اقتصادی” توسط اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران مجدداً به کار افتاد. این طرح بسیاری از انتقادات و ابهامات را به خصوص در خصوص صدور مجوز ساخت جلب کرده است.

    ساخت خانه‌های 25 متری یکی از چالش‌های اخیر در بازار مسکن بوده که در ماه‌های اخیر انتقادات زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از مسائل اصلی مرتبط با این طرح مسکن، روند صدور مجوز و در نهایت صدور سند جداگانه برای خریداران آن است. خشایار باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، اعلام می‌کند که این خانه‌ها دارای سند مشترک هستند و متقاضیان در نهایت باید توافقی بین خود داشته باشند.

    ساخت مسکن 25 متری چه کمی به بازار مسکن میکند؟
    ساخت مسکن 25 متری چه کمکی به بازار مسکن میکند؟

    مخالفت دولت با ساخت خانه‌های 25 متری

    با این حال، پس از این اظهارات و گسترده شدن بحث در رسانه‌ها، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر را تکذیب کرد و اعلام کرد که دولت نیز مخالف ساخت واحدهای 25 متری است و نظر منفی دارد.

    محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد مخالفت دولت با خانه‌های 25 و 30 متری گفت: “ساخت خانه‌های 25 متری یک پیشنهاد است که شهرداری تهران ارائه داده است. فلسفه اعلام این پیشنهاد بر اساس برداشت آنها از موضوع خانه‌های کوچک در دنیا بوده است.”

    وی ادامه داد: “پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اجرای نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است که به زودی بسته مربوطه برای آن تدوین خواهد شد. در این سیستم، سطح دوم اجاره‌داری ایجاد شده است که در واقعیت یک مدل مشابه با راه‌اندازی پانسیون‌های خصوصی است و افرادی که به عنوان مجرد یا بدون خانواده به پایتخت می‌آیند، در آن مستقر می‌شوند.”

    وی افزود: “اشخاصی که توانایی مالی برای اجاره واحدهای 75 متری که به عنوان متراژ الگوی مصرف مسکن در پایتخت محسوب می‌شود را ندارند، مجبور به سکونت در چنین واحدهایی خواهند بود و به نظر می‌رسد که آنچه شهرداری مطرح کرده برگرفته از این تفکر است. ما از نظر اجتماعی با این ایده شهرداری موافق نیستیم و نظراتی داریم. بر اساس تجربیاتی که از ساخت واحدهای مسکونی کوچکی در تهران داشته‌ایم، نظر ما با ساخت خانه‌های 25 متری منفی است.”

    واکنش وزیر تعاون به ساخت مسکن ۲۵ متری

    وزیر تعاون در جلسه هیئت دولت به خبرنگاران اظهاراتی داشت که به مسئله ساخت مسکن ۲۵ متری اشاره داشت. وی اعلام کرد که آقای موسوی لارگانی به او مراجعه کرده و در حضور یک متقاضی با وی مشورت کرده است که قصد ساخت واحدهای مسکونی را دارند و تقاضا کرده‌اند که وزیر تعاون در این زمینه مسکن را بسازد و از توسعه تعاونی‌ها حمایت کند.

    وی ادامه داد: آقای موسوی لارگانی در این جلسه به تأکید کرد که از دولت هیچ پولی نمی‌خواهم، هیچ زمینی نمی‌خواهم، هیچ تسهیلاتی نمی‌خواهم. من هم به ایشان گفتم چه چیزی بالاتر از این؟ شما تعاونی می‌خواهید، ما هم به تعاونی‌ها کمک می‌کنیم. ما پیگیر تعاونی‌ها هستیم تا بتوانیم به تعاونی‌ها کمک کنیم. در هنگام این گفت‌وگو تا کنون از متراژ مسکن صحبت نشده بود. مسئولیت مسکن به وزارت کار تعلق دارد و وزارت تعاون مسئول اشتغال است.

    البته یک نکته ای که در حال حاضر بحث بر انگیز است مشارکت نکردن بانکها در مسکن نهضت ملی است که خود میتواند در کنترل بازار مسکن تاثیر گذار باشد ، جالب تر میشود اگر بدانید خود بانکها پروژه های خود را با شرکت های خصوصی مشارکت میکنند و حاضر به ورود به بازار ساخت نیستند برای مثال مشارکت پروژه بانک ملی با تعاونی سپاشهر نمونه ای از این موارد میباشد .

    ساخت مسکن ۲۵ متری تأثیری بر کاهش قیمت مسکن ندارد

    یک کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه ساخت مسکن ۲۵ متری منجر به کاهش قیمت مسکن نمی‌شود، اظهار کرد: این اتفاق افتاده زیرا متقاضیان این نوع مسکن اقلیتی از جامعه را تشکیل می‌دهند و تأثیر اندکی بر بازار مسکن دارند. عوامل تعیین قیمت مسکن متراژ و نوع مسکن هستند و بیشترین تأثیر را از نظر تقاضا و قیمت‌گذاری بر مسکن‌های با متراژ متوسط و بزرگ دارند، به ویژه در گروه‌های درآمدی متوسط و بالا.

    این کارشناس مسکن اظهار کرد: قیمت مسکن به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد از تقاضا برای مسکن‌های با متراژ متوسط و بزرگ، به ویژه در گروه‌های با درآمد متوسط و بالا و از دلالی‌هایی که در بازار مرتبط با متقاضیان با درآمد بالا انجام می‌دهند. این عوامل تعیین‌کننده قیمت‌های مسکن هستند.

    این کارشناس افزود: اگر مسکن ۲۵ متری از منابع مالی بخش خصوصی بهره‌برداری شود، احتمالاً هیچ تأثیر مهمی بر بازار مسکن نخواهد داشت و به نظر می‌رسد که اجرای این طرح بیشتر به عنوان یک استراتژی بازاریابی مطرح شده است.

    وی تأکید کرد: با توجه به تکذیب‌ها و اظهارات مقامات دولتی در خصوص عدم اجرای طرح ۲۵ متری، به نظر می‌آید که علاوه بر بازاریابی، افراد پشت پرده به دنبال برندسازی نیز هستند.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه