جستجو کردن

نوشته های اخیر

پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1403 و چالش های پیش رو

  • سال جدید 1403 را در حالی آغاز نمودیم که نرخ دلار افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. در سالی که گذشت جهت بازار مسکن از خرداد ماه به سمت نزولی شدن طی نمود و تا پایان دی ماه رکود عمیقی در بازار حاکم شده بود که در نهایت اگر قیمت ها کاهش چشمگیری پیدا ننمود ولیکن ترمز افزایش قیمت نیز کشیده شد و خریداری در بازار نبود.

    پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1403
    پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1403

    بازار مسکن در نهایت منتظر یک جرقه برای شروع و حرکت قیمت ها بود اما نکته بسیار عجیب این است که دولت سال گذشته تلاش بسیار زیادی برای کنترل قیمت مسکن نمود و تا حدودی هم با کنترل جو روانی موفق بوده است به صورتی که از سایت های انتشار آگهی ملک گرفته تا بنگاه های معاملاتی در نقاط مختلف تهران که عامل افزایش قیمت و دلالی در بازار مسکن شناخته شدند تحت فشار شدیدی قرار گرفتند. حال پس از گذشت تنها چند ماه آیا دولت حاضر است با افزایش قیمت ارز مجدد بازار متشنج شود و قیمت ها افزایش یابد؟

    بازار مسکن در سال 1403

    زمان انتشار این مطلب روز دوم سال جدید است و ما طبق روال هر سال در ابتدای سال جدید پیش بینی هایی از وضعیت بازار انجام می دهیم که معمولا با درصدی خطا درست از آب در می آیند. در سال جدید باید منتظر بود که پس از تعطیلات چه اتفاقی در بازار ارز رخ می دهد. سال جدید و قیمت های جدید رسمی چند ده ساله در کشور بوده حال اگر قرار باشد نرخ ارز مانند سال گذشته با نوسانی رو به بالا قیمت خود را در طول سال تثبیت کند باز هم بازار به شکل سال گذشته خواهد بود یعنی افزایش یک باره قیمت ها در بازار مسکن اما عدم وجود خریدار و سپس تعدیل قیمت ها.

    اما اگر قرار باشد قیمت ها بالاتر رود باید منتظر ایجاد تشنج در بازار مسکن و دیگر بازارها باشیم که البته همانطور که اشاره نمودیم در سال گذشته دولت تلاش بسیاری در کنترل قیمت های بازار اصلی نموده است و بعید است این تلاش تنها برای چند ماه باشد اما هر چه باشد تا اواخر فروردین مشخص خواهد شد که جهت بازار به چه سمتی است و آیا دولت به افزایش 20 درصدی نرخ ارز راضی است یا خیر.

    پیشنهاد سرمایه گذاری در سال 1403

    حال سوال پیش می آید که در صورت وقوع هر 2 سناریو پیشنهاد سرمایه گذاری مسکن در سال 1403 چیست؟ اول از همه بهتر است اشاره کنیم که مناطق نوساز و در حال ساخت رشد قیمتی بالاتر از تورم دارند و این مربوط به رشد خود منطقه است.

    پس اول از همه بدانید که بهترین منطقه تهران برای سرمایه گذاری مسکن نقاط در حال ساخت در محدوده غرب تهران هستند. حال در مورد اینکه نوع سرمایه گذاری شما چه باشد نیز باید این موضوع بررسی شود که پیش بینی شما از روند افزایش قیمت ها چیست.

    پیشنهاد سرمایه گذاری در سال 1403 
    پیشنهاد سرمایه گذاری در سال 1403

    در پیش خرید با نوع پرداخت اقساطی به صورت قطعی در شرایطی که پیش بینی می کنید قیمت ها رو به افزایش باشد انتخابی مناسب است و در این روش سرمایه شما و تعهدی که برای پرداخت اقساط در طول مدت زمان ساخت پروژه دارید از گزند کاهش ارزش پول بیمه می شود.

    اما خرید به صورت پروژه های علی الحساب در این شرایط پیش بینی نمی شود زیرا با افزایش هزینه های ساخت، هزینه اقساط نیز افزوده می شود. برای بررسی بیشتر می توانید خرید قسطی آپارتمان در چیتگر را بررسی نمایید که به جزئیات کامل تری در آن پرداخته ایم.

    به طور کلی در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در مسکن اگر در یک منطقه رو به رشد باشد در نهایت سودآور است و جدا از اینکه بازار به چه جهتی می رود و روند افزایشی یا کاهشی دارد گزینه مناسبی است.

    پروژه هایی با ریسک بالا

    در نظر داشته باشید که اگر بازار به سمت افزایش قیمت طی کند، انجام تعهدات نیز برای فردی که واحد خود را پیش فروش نموده است ممکن است سخت تر شود. البته این را بدانید که عموما سازنده ها هنگام افزایش قیمت ها، نرخ فروش خود را محاسبه می کنند و حتی روز های بد را نیز پیش بینی می نمایند اما با افزایش های 50 یا 100 درصدی قیمت ها که نمونه آن تا الان کم نبوده است بسیاری از سازنده ها دچار مشکلات زیادی شده اند.

    درست است که یکی از مزایای پیش خرید آپارتمان خرید با قیمت پایین تر و یا پرداخت اقساطی است اما در این بین به دنبال خرید از هر سازنده و با هر شرایطی نباشید و بهتر است بدانید که تحویل گرفتن یک واحد با قیمت بالاتر از سازنده ای معتبر بهتر از تحویل نگرفتن واحد از یک سازنده ای است که احتمال می دهید پشتوانه ای برای روز های سخت ندارد.

    سرمایه گذاری در بازار مسکن کشور های همسایه

    باید در این مطلب نگاهی به سرمایه گذاران در کشور های همسایه و یا دیگر کشورهایی که این امکان رو فراهم نموده اند نیز بی اندازیم. در کشور ترکیه وضعیت سقوط ارزش لیر و افزایش هزینه خدمات نشان داد که راهی که پیش می رود همان راهی است که در کشور ما پیش رفته است با این تفاوت که دولت با وضع قوانینی پس از چند سال گوش سرمایه گذاران خارجی را نیز پیچاند و با اخذ مالیات بر در آمد که شامل تورم نیز می شده است و همچنین حق فروش املاک به خود دولت باعث شد که سرمایه گذاران این کشور در چاله ای بی افتند که البته دور از ذهن از کشوری مانند ترکیه نبوده است.

    در کشور قبرس نیز شرایطی حکم فرماست که جالب است بدانید شرایط فروش آپارتمان ها از اجاره بهتر است یعنی هزینه اقساط برای خرید یک آپارتمان با اجاره آن تفاوت چندانی ندارد و اگر شما به قصد اجاره دادن ملکی در قبرس خریداری نموده باشید به ندرت مشتری دائمی برای آن پیدا میکنید و اگر قصد فروش ملک خود را داشته باشید، خود شرکت سازنده شرایط بهتری برای فروش ارائه می دهد و واقعیت این است که این موارد را فروشندگان در آنجا به خوبی اطلاع دارند اما شما زمانی از این وضعیت اطلاع می یابید که خود درگیر آن شده باشید.

    سرمایه گذاری در بازار مسکن کشور های همسایه
    سرمایه گذاری در بازار مسکن کشور های همسایه

    ما همیشه در مشاوره خرید ملک در تهران گفته ایم و این را نیز از سازنده های برند به انتقال داده ایم که قیمت ملک همیشه نه تنها بر اساس نرخ دلار بروز شده بلکه با سرعت آن را نیز رد می کند و این واقعیت است که در کشور خودمان حداقل به چشم یک سرمایه گذار خارجی با کیسه پول به شما نگاه نمی شود و اگر صبر داشته باشید سرمایه شما در حوزه ملک بهترین گزینه خواهد بود.

    جمع بندی

    این مطلب در مورد پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1403 را در روزهای ابتدایی سال نوشته ایم که برای تصمیم گیری در مورد اینکه وضعیت بازار به چه جهتی می رود کمی زود است اما سیگنال هایی به شما معرفی نمودیم که در صورت مشاهده آن می توانید جهت بازار را حدس بزنید و همچنین بدانید که بهترین گزینه برای حفظ سرمایه تان چیست.

    همچنین در نظر داشته باشید که برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پروژه های ساختمانی در شهر تهران و شرایط خرید و پیش خرید با اقساط می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات دقیق تری کسب نمایید.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه