جستجو کردن

نوشته های اخیر

سند تعاونی چیست و چه تفاوتی با سند تک برگ دارد

  • بسیاری از پروژه های ساختمانی که در قالب تعاونی ساخته می شوند دارای سند تعاونی هستند و این نوع سند به این معنی است که معاملات در قالب قراردادی در تعاونی سازنده انجام می شود تا زمانی که سند تک برگ صادر شود. علت وجود داشتن سند تعاونی در ماهیت ساخت است که به صورت جمعی و در قالب تعاونی انجام شده و مانند یک ساختمانی که با مشارکت بین چند نفر ساخته شده است، در مرحله اول ممکن است توافقی در قالب قرارداد میان سازندگان وجود داشته باشد که همان توافق سندی برای مالکیت افراد است که قابلیت جابجایی دارد.

    سند تعاونی چیست و چه تفاوتی با سند تک برگ دارد
    سند تعاونی چیست و چه تفاوتی با سند تک برگ دارد

    در این مطلب ضمن بررسی اینکه تفاوت سند تعاونی با سند تک برگ چیست، به ماهیت این پروژه ها و همچنین معایب و مزایایی که در آنها وجود دارد می پردازیم.

    سند تعاونی چیست و چند نوع دارد؟

    اول از همه بهتر است اشاره کنیم که بیشترین تعداد پروژه های تعاونی ساز در منطقه 22 تهران قرار دارند و علت این است که عمده مالکیت زمین های این منطقه در اختیار ارگان های دولتی بوده و برای تامین مسکن کارکنان، اقدام به واگذاری زمین ها به تعاونی های مسکن شده است که در نهایت تعاونی سازی می شود.

    حال چند مدل تعاونی می تواند وجود داشته باشد، اول از همه تعاونی هایی که شکل گرفته از دل ارگان دولتی هستند و به نوعی وابسته به همان ارگان هستند که به عنوان نمونه پروژه آرمان واقع در تهرانسر که توسط تعاونی هوافضای سپاه در حال احداث می باشد و همچنین دیگر پروژه هایی توسط همین تعاونی در منطقه 22 تهران انجام شده است.

    تعاونی های دیگری نیز وجود دارند که در واقع شکل گرفته توسط کارکنان یک سازمان هستند اما هیچ گونه ارتباطی میان سازمان و آن تعاونی وجود ندارد. البته ممکن است اعضا در سازمان پست داشته باشند اما تعاونی دولتی نیست به عنوان نمونه تعاونی مسکن خلبانان و مهندسین پرواز که شکل گرفته توسط خلبانان هما پارسه است و در منطقه 22 پروژه در حال اجرا دارد.

    سند تعاونی چیست و چند نوع دارد؟
    سند تعاونی چیست و چند نوع دارد؟

    نمونه دیگر از تعاونی ها،شرکت های خصوصی هستند که برای جذب سرمایه اقدام به فروش در قالب تعاونی می نمایند که نوع آنها با دیگر مواردی که در بالا اشاره نمودیم یکسان است اما تفاوت در ماهیت آن ها وجود دارد که به عنوان نمونه پروژه میلان است که توسط تعاونی نمونه اریکه پارسیان معرفی شده است و این تعاونی یک شرکت خصوصی است.

    به طور کلی در تمامی موارد بالا، مدیریت نقل و انتقال و مالکیت سهامداران از طریق خود تعاونی انجام می شود و دارای یک سند تعاونی است که نشانگر این است که مالکیت واحد در اختیار چه کسی است.

    سند تعاونی چگونه منتقل میشود؟

    نحوه نقل و انتقال سند تعاونی در خود تعاونی است و ممکن است اگر زمان طولانی برای دریافت سند طی شود و آپارتمان فروخته و یا رهن و اجاره شود، در سند اصلی ذکر شده باشد که مبلغی باید به تعاونی بابت نقل و انتقال پرداخت شود و البته این یکی از ایرادات سند تعاونی است که برای نقل و انتقال مبلغی جداگانه دریافت می کند.

    واحدهای سند تعاونی قیمت پایین تری دارند؟

    واقعیت این است که هر واحدی که توسط تعاونی ساخته می شود دارای قیمت تمام شده پایین تری است و علت آن این است که سود سازنده در آن وجود ندارد و کار به صورت جمعی توسط مالکین انجام شده است.

    در نتیجه سند تعاونی ها دارای قیمت پایین تری نه به دلیل نداشتن سند بلکه به دلیل قیمت تمام شده پایین تری هستند و البته اگر سند آنها بیاید قیمت بالاتر نیز می رود اما در پروژه های منطقه 22 که انجام و تحویل داده شده اند این امر تاثیر زیادی بر روی قیمت ندارد زیرا عمده برج های این منطقه به همین شکل ساخته شده اند.

    آیا سند تعاونی داشتن به معنی مشکل زمین است؟

    اگر به دنبال این هستید که بدانید چرا یک برج سند تعاونی دارد اما موفق به دریافت سند تک برگ نشده است این موضوع را در این بخش باز می کنیم و اگر بخواهیم علت واقعی را جویا شویم باید به زمان ساخت پروژه برگردیم که علت از اینجا شروع می شود که این پروژه ها علی الخصوص سری اول انبوه سازی های ارگانهای نظامی مانند برج سروناز مشکل پایان کار دارند نه مالکیت زمین و نوع سند زمین و این ارگان ها هنگام ساخت به دلیل قدرتی که داشته اند موارد مربوط به الزامات شهرداری را رعایت نکرده اند.

    آیا سند تعاونی داشتن به معنی مشکل زمین است؟
    آیا سند تعاونی داشتن به معنی مشکل زمین است؟

    در نهایت امروز که این واحدها تحویل داده شده و مالکین جدید در آن ساکن شده اند به این چالش از سوی شهرداری برخورد نموده اند که در اینجا باید مالکین اقدام به ایجاد تغییرات در برج نموده تا بتوانند الزامات شهرداری را اجرا و در نهایت پایان کار و سند دریافت کنند. این اصلی ترین علتی است که عمده برج های تعاونی سازی که در گذشته ساخته شده اند فاقد سند هستند.

    در نهایت برای اینکه بدانید تفاوت قیمت آپارتمان های سند دار در چیتگر چقدر است میتوانید لیست آپارتمان سند دار منطقه 22 را مشاهده فرمایید و همچنین جزئیات بیشتری در مورد هر برج که دارای سند است دریافت نمایید و متوجه خواهید شد که در برخی موارد اختلاف 10 الی 15 درصد می باشد و البته ممکن است در یک منطقه دیگر شرایط به گونه ای دیگر باشد اما در این محدوده شرایط این چنین است.

    برای دریافت سند تک برگ چقدر امید داشته باشیم؟

    واقعیت این است که وضعیت دریافت سند تک برگ به همان موضوعاتی بر می گردد که در بالا اشاره نمودیم، برخی از برج ها دارای مشکل پایان کار هستند که با انجام تغییراتی انجام می شوند ولیکن موضوع این است در یک برج با بیش از 100 یا 200 واحد، انجام یک کار جمعی و دریافت هزینه آن از کل اعضا به نظر کاری انجام نشدنی می آید و واقعیت در مورد آپارتمان نشینی در کشور ما این چنین است.

    اما برج هایی وجود داشته اند که اقدام به این کار نموده و سند را دریافت کرده اند ولیکن همانطور که اشاره نمودیم این مورد باید پیگیری شود و علت آن به صورت واقعی شناسایی شود به عنوان مثال ممکن است یک تعاونی دولتی زمین 5 هزار متری در اختیار داشته و اقدام به ساخت در 2500 متر آن نموده باشد و 2500 متر دیگر خالی افتاده باشد، برجی که در 2500 متر زمین ساخته شده قرار گرفته شده است نمی تواند به این راحتی سند دریافت کند زیرا زمین تفکیک نشده و حال تعاونی باید بیاید و تکلیف زمین را روشن کند و در اینجا مالکین نمی توانند کاری پیش ببرند مگر از سوی تعاونی سازنده.

    در نهایت این را بدانید که حتی بهترین پروژه های تعاونی ساز که در منطقه خرید و فروش می شوند ممکن است دارای سند تعاونی باشند و این برایشان ایرادی به حساب نمی آید و اگر سند تک برگ بتوانند دریافت نمایند که بهتر است و اگر نه نمی توان این را نقطه ضعف برای آنها دانست.

    جمع بندی

    در این مطلب به بررسی سند تعاونی و تفاوت های آن با سند تک برگ پرداختیم و علت اینکه برخی از پروژه ها بدین شکل وجود دارند را بررسی نمودیم تا بدانید که علت از چیست و همچنین اگر قصد این را داشته باشید که یک پروژه با سند تعاونی خریداری نمایید چه مواردی را باید مد نظر داشته باشید.

    در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه های سند تعاونی و یا پروژه های دارای سند تک برگ و همچنین پروژه های در حال ساخت در منطقه 22 با شرایط پیش فروش به صورت اقساط می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات بیشتری کسب نمایید.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه