جستجو کردن

نوشته های اخیر

آیا چیتگر روی گسل است و زندگی در آن خطر دارد؟

  • اگر قصد خرید خانه در چیتگر را دارید و می خواهید بدانید که آیا چیتگر روی گسل تهران قرار دارد یا خیر در جواب باید گفت که برخی نقاط چیتگر بر روی گسل متوسط شهر تهران قرار دارد و 10 گسل دیگر در این اندازه در شهر تهران وجود دارد که در نقاطی مانند نارمک، عباس آباد، جنت آباد، بلوار کاج سعادت آباد و چند نقطه دیگر قرار گرفته است.

    شهر تهران دارای 3 نوع گسل میباشد که گسل اصلی، متوسط و گسل فرعی نامیده می شود و در تمامی این گسل ها ساخت و ساز انجام گرفته شده است و واقعیت این است که مناطق محدودی وجود دارند که بر روی گسل در تهران قرار نگرفته اند و البته در نظر داشته باشید که ساخت و ساز روی گسل اگر با شرایط اصولی انجام شود و ایمنی در شهرسازی رعایت شود مشکل ساز نخواهد بود.

    آیا چیتگر روی گسل قرار دارد
    آیا چیتگر روی گسل قرار دارد

    همچنین در نظر داشته باشید که چیتگر بزرگترین منطقه تهران است و تمامی بخش های آن بر روی گسل قرار نگرفته اند و محدوده ای از جنوب اتوبان همت در این محدوده قرار گرفته شده است که در واقع گسل نارنجی است و البته که در این محدوده ساخت و ساز انجام شده است.

    ایمنی برج های چیتگر بر روی گسل

    در نظر داشته باشید که برج سازی با ساخت آپارتمان 4 یا 5 طبقه متفاوت است و قطعا شرایط و شکل ساخت کاملا فرق دارد به گونه ای که استفاده از اسکلت پیچ و مهره فلزی به جای اسکلت بتنی که سازه را در برابر زلزله قدرتمند می کند و استفاده از  استفاده از میراگر و ویسکوز در مهاربندها و استفاده از میراگرهای جرمی در طبقات بالا که یک امر اجباری برای ساخت و ساز برج های منطقه 22 که عمده پروژه های غرب تهران در این نقطه است به مقاومت برج ها در برابر زلزله کمک میکند و بر طبق آمار این سازه ها با در 98 درصد زلزله ها مقاومت نشان می دهند.

    ایمنی برج های چیتگر بر روی گسل 
    ایمنی برج های چیتگر بر روی گسل

    همچنین در برخی از نقاط که خطر رانش خاک بیشتر است تراکم به 4 طبقه محدود شده است که در نهایت هنگام زلزله شدید باعث مقاومت سازه می شود و به طور کلی در شهرک گلستان محدودیت ساخت خانه ها به 3 طبقه محدود شده است.

    خطر گسل در تهران چقدر است؟

    واقعیت آن است که بخش های زیادی از تهران بر روی گسل است ولیکن باید در نظر داشته باشید که با رعایت اصول شهرسازی وی ایمنی در ساخت و ساز از خطرات زلزله می توان تا حد زیادی جلوگیری نمود. بد نیست بدانید که برج میلاد نیز در نزدیکی گسل ملاصدرا که یک گسل متوسط است قرار دارد و ساختمان بانک مرکزی نیز در مجاورت گسل سیدخندان است.

    لیست گسل های اصلی تهران

    جدول زیر لیست و مشخصات گسل های اصلی تهران را نشان می دهد:

    گسل مشاء 200 الی 400 کیلومتر گسل فشاری امتداد از شاهرود تا آبیک شکل سینوسی، بزرگترین زلزله: ۷.۷ مگنیتود در سال ۹۵۸ میلادی. ۷.۷ در سال ۹۵۸
    گسل شمال تهران 75 الی 108 کیلومتر شاخه‌ای از گسل فشم بین شاخه غربی گسل فشم و شهر قرار دارد اتصال به شمال تهران، برخی به عنوان شاخه‌ای از گسل فشاری فشم معرفی می‌شود.
    گسل جنوب ری 15 (شمالی) و 28 (جنوبی) کیلومتر منطقه عظیم‌آباد و بزرگراه ری – بهشت زهرا دو شاخه شمالی و جنوبی، پوشش محله‌های عظیم‌آباد و بزرگراه ری – بهشت زهرا.
    گسل معکوس آهار ناحیه آهار زیرشاخه‌ای از گسل فشم.
    گسل معکوس امامزاده داوود نزدیکی ولنجک به گسل شمال راستای غرب – جنوب غربی، به گسل شمال منتهی می‌شود.

    جمع بندی

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که چیتگر روی گسل قرار دارد و چقدر خطر ساخت برج ها در این منطقه قرار دارد و چقدر مقاومت در برابر زلزله برای برج های این منطقه وجود دارد .

    در نهایت توجه داشته باشید که رعایت اصول شهرسازی باعث کاهش خطرات خواهد شد به عنوان مثال تمامی پمپ بنزین ها در منطقه 22 به دور از مناطق مسکونی ساخته شده اند که یکی از مواردی که باعث می شود این منطقه امن ترین نقطه تهران شود و البته در نظر داشته باشید از نظر هنجارهای اجتماعی نیز در کنار گسل باید ایمنی یک منطقه بررسی شود.

    توجه داشته باشید که در صورت نیاز به مشاوره برای خرید آپارتمان در تهران به صورت قطعی و یا پیش خرید می توانید با کارشناسان تهران برج تماس حاصل فرمایید.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه