جستجو کردن

نوشته های اخیر

واسطه گری در بازار مسکن تهران

  • مسکن یک کالای اساسی است و در حال حاضر بسیاری برای سرمایه گذاری در آن به عنوان یک منبع مطمئن اقدام میکنند . اما باید توجه داشته تفاوتی ندارد که کالای اساسی چه باشد روغن ، برنج یا مسکن هر چیزی که وارد بازار واسطه گری شود نا خود آگاه تاثیرات منفی روی آن بازار میگذارد . زیرا ذات واسطه گری بدین معنی است که یک کالا را خریداری کرده و با سود بیشتر به فروش برسانید . در این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم که واسطه گری در بازار مسکن تهران چه تاثیری بر روی قیمت این کالا میگذارد و آیا این تاثیر مثبت است یا منفی میباشد .

    واسطه گری در بازار مسکن تهران
    واسطه گری در بازار مسکن تهران

    واسطه گری خوب یا بد ؟

    جو اقتصادی حاکم بر کشورمان اولین سیگنال ورود یا خروج پول نقد سپرده شده افرادی را میدهد که برای حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به تبدیل پول خود به کالای دیگر میکنند . یعنی اگر وضعیت اقتصادی کشور رو به ثبات باشد ترجیج مردم این است که پول خود را در بانک سپرده کنند و اگر وضعیت به سمت نوسان برود مردم برای تبدیل سرمایه خود به کالای غیر نقدی هجوم می آورند . در این حالت عباراتی نظیر پیش فروش آپارتمان در چیتگر و یا مناطق مشابه به وفور در سایتهای ثبت آگهی مشاهده میشود .

    اما همانطور که در بالا اشاره کردیم وقتی عده ای به دور از نیاز خود اقدام به خرید کالایی میکنند در واقع چرخه عرضه و تقاضا واقعی را بر هم میزنند . یعنی اگر بازار مسکن در سال نیاز به تولید 1000 واحد دارد و 1000 نفر نیز برای صاحبخانه شدن اقدام به خرید مسکن میکنند این رقم ممکن است در دورانی که بازار از شکل ثابت خارج میشود به چندین برابر در قسمت نیاز برسد . یعنی تولید سالانه به عنوان مثال 1000 واحد است و مقداری که تقاضا برای آن وجود دارد 10 هزار واحد است .

    این خود باعث افزایش قیمت در این کالا میشود و متاسفانه در هر کالایی که حتی بصورت تخصصی است عده ای هستند که اقدام به خرید و احتکار آن برای افزایش قیمت میکنند . قبل از ادامه مطلب شرایط فروش پروژه زاگرس را بررسی فرمایید

    واسطه گری مسکن
    واسطه گری مسکن

    راه حل برای جلوگیری از افزایش قیمت چیست ؟

    در کشورهای دیگر بازار خرده فروشی هیچگاه نمیتواند محلی برای تهیه و خرید کالاهایی با قیمت پایین باشد . یعنی به عنوان مثال شما در تهران با مراجعه به بازار و یا تماس مستقیم با خود کارخانه میتوانید 4 تریلی روغن خریداری کرده و در انباری که اجاره کرده اید نگهداری کنید ! به همین سادگی در واقع هر فردی میتواند اقدام به خرید کالایی کند اما در خارج از کشور به اینصورت نیست که شما به راحتی بدون اینکه شرکتی با وضعیت مالیاتی روشن باشید اقدام به این کار کنید و اگر هم بخواهید از فروشگاهی اقدام به خرید کالا کنید قطعا نه به تعداد زیاد میتوانید آنرا خریداری کنید نه با قیمت اصلی کارخانه این کار امکان پذیر است

    اما شما در کشورمان به دلیل رسد نشدن بسیاری از کسب و کارها و درگاه های مالی شما میتوانید به راحتی با مراجعه به بازار عمده فروش ها کالایی که 1 سال پیش خریداری کردید به فروش برسانید !

    پس اولین قدم برای کنترل هر بازاری در واقع کنترل بازار خرده فروش ها میباشد که هر کسی به راحتی نتواند به آن ورود کند و حداقل نظارت مالیاتی و مالی بر آن وجود داشته باشد . البته در کشورمان هم اگر بخواهید اقدام به خرید از کارخانه ای کنید باید کد مالیاتی داشته باشید اما بسیاری از فروشنده ها بصورت غیر رسمی نیز جنس خود را به فروش میرسانند .

    دلالی مسکن
    دلالی مسکن

    کنترل مالیاتی اهرمی بر واسطه گری

    در ماه های اخیر قوانینی برای اخذ مالیات از خودروهای بالای 1 میلیارد تومان تصویب شده که این خود میتواند جلوی واسطه گری را تا حدودی بگیرد شما تصور کنید که یک نمایشگاه ماشین میتوانست 50 میلیارد تومان ماشین را سالها نگهدارد و با هر افزایش قیمت دلار نیز سرمایه اش زیاد تر میشد اما در حال حاضر باید بصورت سالانه برای این مقدار دارایی خود که بصورت ماشین است مالیات پرداخت کند !

    در مورد مسکن نیز قوانینی پیرامون مالیات بر خانه های خالی تصویب شده اما به دلیل گسترده بودن بازار شناسایی آن در مرحله اول به مشکل برخورد کرده است ولیکن در مراحل بعدی سیستم نظارتی در حال اجرا میباشد که با شناسایی اینگونه واحدها صاحبین آنها را مجبور به جریان انداختن واحدها در بازار فروش کند و اگر هم قصد آنها نگهداری واحد است مالیات آنرا نیز پرداخت کنند .

    حتی میتوان بر روی اشخاص یا خانوارهایی که بیش از 1 خانه به نام خودشان دارند نیز شرایط دیگری تصویب کرد و قوانینی را لحاظ کرد که تنها خانه اصلی آنها معاف از مالیات باشد و برای تعداد بیشتر قوانین سخت گیرانه تری وضع شود .

    کنترل دولت بر مسکن

    در نگاه اول وضع مالیات بر خانه های خالی یا خانه هایی که جدا از سکونت گاه اصلی خریداری میشوند در نگاه اول خوشایند نباشد اما توجه داشته باشید در تمام جهان از گذشته تا کنون دولت ها و کشورها مالیات را اولین منبع درآمد خود قرار داده اند و در کشورمان نیز این حق برای دولت محفوظ میباشد و جدا از این میتواند بر کنترل وضعیت بازارهایی که با واسطه گری چرخانده میشود نیز کنترلی ایجاد کرد و راه ورود دلالان به کالاهای اساسی را مسدود کرد .

    خانه هایی با سند تعاونی

    یکی از بزرگترین قسمت هایی از بازار که از دید سازمان ثبت اسناد خارج مانده اند پروژه های تعاونی ساز هستند که فعلا پایان کار آنها صادر نشده و از زمان تکمیل آنها نیز چندین سال میگذرد . تمامی نقل و انتقالات در اینگونه تعاونی ها در دفتر خود سازنده انجام میشود و قرارداد بین فروشنده و خریدار جدید در آنجا تعویض میشود . در نتیجه بخش اعظمی از مالکیت آنها از رسد مالیات و سازمان ثبت اسناد خارج است . پروژه های ساختمانی نظیر پروژه شمیم رحمت از این دسته میباشند .

    کلام آخر

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که واسطه گری در بازار تهران چه تاثیری بر روی قیمت آن دارد و نتیجه آن هم بدینصورت بوده که هر کالای اساسی که دلالان وارد آن شوند نتیجه منفی رو قیمت میگذارد و باعث افزایش آن میشود . در ادامه امیدواریم با بررسی قوانین نظارتی بر بازار خرده فروشان مسکن که همان معاملات بنگاهی و مبایعه نامه ای میباشد بتوان کنترلی بر روی این بازار لحاظ کرد و یا حداقل برای افرادی که چندین خانه را در مالیکت دارند قوانین متفاوت تری با بقیه افراد وضع شود .

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه