جستجو کردن

نوشته های اخیر

مالیات خانه‌های خالی 1403: معرفی روش معافیت از مالیات

  • در این مطلب مالیات بر خانه های خالی در سال 1403 را از نظر شرایط و مبلغی که باید پرداخت شود بررسی خواهیم نمود و همچنین روشی به شما معرفی خواهیم کرد که اگر قصد دارید خانه ای خریداری کرده و آن را برای سرمایه گذاری نگهداری کنید، چه روشی برای خالی نگه داشتن آن وجود دارد که مشمول مالیات بر خانه های خالی نشود و یک روش برای معافیت از مالیات است.

    مالیات خانه‌های خالی 1403 معرفی روش معافیت از مالیات
    مالیات خانه‌های خالی 1403 معرفی روش معافیت از مالیات

    واقعیت آن است که ضریبی که خانه های خالی برای افرادی که دارای 1 لی 5 خانه هستند و افرادی که دارای بیش از 5 خانه هستند بسیار بالاست و از سوی دیگر عده زیادی برای سرمایه گذاری اقدام به این کار می نمایند و قصد اجاره دادن ملک خود را ندارند، از سوی دیگر کمبود واحدهای مسکونی برای اجاره در تهران چالشی است که گریبان مستاجران را هر ساله می گیرد و این قانون مالیاتی می تواند عرضه در بازار به نحوی افزایش دهد تا از بالا رفتن قیمت جلوگیری نماید.

    مالیات خانه‌های خالی چقدر است؟

    آخرین شرایط مالیات بر خانه های خالی در سال 1403 بدین صورت است که اگر مالک 1 الی 5 واحد مسکونی باشید که خالی باشند، ضریبی که برای محاسبه ارزش ملک شما محاسبه می شود تا مالیات آن حساب شود افزایشی می شود یعنی سال اول 6 برابر ارزش ملک، سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر ارزش ملک محاسبه و مالیات آن دریافت می شود. برای افرادی که دارای بیش از 5 خانه خالی هستند ضریب ها به ترتیب 12، 24 و 36 برابر محاسبه می شود.

    مالیات خانه‌های خالی چقدر است؟
    مالیات خانه‌های خالی چقدر است؟

    اینکه ملک شما به عنوان خانه خالی محسوب شود باید در شهر یا شهرستانی باشد که جمعیت آن بیش از 100 هزار نفر است و پایینتر از این تعداد به عنوان خانه خالی محسوب نمی شود و طبیعتا اگر قصد سرمایه گذاری در مسکن داشته باشید که بخواهید این تعداد خانه را خرید و نگهداری کنید قطعا شهری که انتخاب می نمایید بالای این تعداد جمعیت دارد مگر اینکه دید شما سرمایه گذاری نباشد.

    تعریف خانه های خالی چیست؟

    حال به این بخش می رسیم که مشخص شود تعریف و نحوه شناسایی خانه های خالی که مشمول مالیات می شوند چیست. اولین قانون که در مورد جمعیت بالای 100 هزار نفر بوده است را در بالا گفته ایم و قانون بعدی این است که 120 روز خانه خالی مانده باشد، حال این شرایط بر طبق قوانینی که در ادامه اعلام می نماییم صدق میکند.

    • مالک خانه را به عنوان خانه اصلی خود معرفی کرده باشد اما اینگونه نباشد.
    • 1 سال پس از صدور گواهی پایان کار ساختمان، در صورتی که خانه 120 روز خالی بماند خانه خالی محسوب می شود.
    • شخصی که خانه را از شما اجاره نموده است، خانه اصلی وی نباشد. به عبارتی یا اجاره نامه صوری باشد و یا اینکه شخصی که از شما اجاره نموده دارای 2 یا چند خانه اجاره ای باشد.
    • خانه در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی ثبت نشده باشد.

    حال که از شرایط فوق را مطلع شدید، بهتر است بدانید که عده زیادی به دنبال راه حل برای این موضوع هستند و به سراغ روش هایی می روند که بازدهی مناسبی نداشته باشد. عده ای سرمایه گذاری در مسکن از طریق بورس را مطرح می کنند که صندوق های آن در حال پذیره نویسی هستند و هنوز اجرایی نشده است و عده دیگر روش های دیگر که به عقیده ما کارایی لازم را ندارند و به نوعی تخلف حساب می شوند.

    اما اگر می خواهید بدانید که روش قانونی برای نگهداری چند ملک بدون اینکه مشمول مالیات شوند چیست، ادامه مطلب به معرفی آن می پردازیم.

    روش معافیت از مالیات بر خانه های خالی

    همانطور که در بالا مشاهده نمودید، یک بند از قانون این است که می گوید 1 سال باید از پایان کار ساختمان گذشته باشد. مسئله این است که در برج های تهران مسئله دریافت پایان کار زمان بر است و مانند آپارتمان های مسکونی نمی باشد که پایان کار آن ها به سرعت آماده شود.

    خیلی از این برج ها ممکن است تا چند سال به همین صورت باشند و البته که امری عادی در برج ها می باشد که تاثیری نیز بر قیمت ندارد و می توانید زمانی که ساخت و ساز در این برج ها به اتمام نرسیده است اقدام به خرید نمایید و تا 1 سال بعد از پایان کار نیز مشمول مالیات بر خانه های خالی نخواهید شد که همین پروسه شاید 3 الی 4 سال و شاید بیشتر بسته به نوع برجی که انتخاب می کنید برای شما زمان می برد.

    روش معافیت از مالیات بر خانه های خالی
    روش معافیت از مالیات بر خانه های خالی

    در نهایت زندگی در برج های تهران برای یک عده تنها گزینه است و به همین دلیل بسیاری از افرادی که برج نشین هستند با شرایط آن کاملا آشنا هستند و تصور نکنید دیر آماده شدن سند یا پایان کار در یک برج نقطه ضعف محسوب می شود بلکه این یک روال عادی برای دریافت سند است.

    کدام خانه ها را می توان سال ها خالی نگه داشت؟

    بگذارید کمی دقیق تر شویم و به سراغ معرفی یک دسته از خانه هایی برویم که می توانید تا سال ها آنرا خالی نگه دارید. در منطقه 22 تهران چیتگر، که محل اجرا و احداث انبوه سازی به عنوان برج است، بیشتر در قالب تعاونی های دولتی اجرا می شوند و معمولا ممکن است پروسه تحویل سند آن ها بیشتر از زمانی که در بالا اعلام کردیم طول بکشد و به عنوان سند تعاونی معامله شود که به هیچ عنوان قابل شناسایی در سامانه های ثبت نیست.

    به طور کلی در منطقه 22، سند تعاونی یک موضوع عادی است و تفاوت قیمت چندانی با خانه های دارای سند در برج ها وجود ندارد، به همین دلیل می توانید هر تعداد خانه که می خواهید خریداری کرده و به صورت خالی نگهداری کنید. در واقع در حال حاضر خانه های خالی با شرایطی که به صورت تعاونی ساز یا سند تعاونی می باشند در بند قانون ذکر نشده اند و همین فرصتی است که بتوانید بخشی از خانه های خالی خود را در این پروژه ها نگهداری کنید.

    کدام خانه ها را می توان سال ها خالی نگه داشت؟
    کدام خانه ها را می توان سال ها خالی نگه داشت؟

    در واقع شرکت های تعاونی برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در مسکن با سرمایه کم را دارند گزینه ای مناسب است و از سویی دیگر محلی است که بتوانید خانه های خالی خود را نگهداری کنید. بهتر است بدانید که این کار را در مسکن مهر نیز نمی توانید انجام دهید زیرا نقل و انتقال این دسته از واحد ها در سامانه های دولتی ثبت می شود.

    البته تصور نکنید که واحدهای تعاونی ساز در هیچ کجا ثبت نمی شوند بلکه باید در دفتر اسناد رسمی انتقال یابند و سپس با سند انتقال در دفتر تعاونی منتقل شوند و منظور ما از ثبت نشدن در سامانه املاک است.

    هدف از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی چیست؟

    واقعیت این است که سرمایه گذاری در مسکن برای عده زیادی یک روش نگهداری از سرمایه است، یعنی عده ای بیش از نیاز خود اقدام به خرید خانه می نمایند و آن را نگهداری می کنند بدون آنکه قابل بهره برداری باشد.

    این کار سبب این میشود که بیش از تقاضای واقعی معاملات انجام شود که سبب افزایش قیمت ملک می شود. افزایش تدریجی قیمت ملک و همچنین ایمن بودن سرمایه گذاری در آن از مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن است که در نهایت سبب می شود عده زیادی به آن به عنوان سرمایه گذاری طولانی مدت نگاه کنند و تصمیم بگیرند که یک واحد را سال ها خالی نگهداری کنند و حتی آن را اجاره ندهند.

    هدف از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی چیست؟
    هدف از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی چیست؟

    در نهایت هدف از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی این است که این عده واحدهای خالی خود را در بازار به عنوان فروش یا اجاره عرضه کنند که در نهایت هر 2 مورد به تعدیل قیمت مسکن کمک می کند.

    حتی می توان در نظر داشت که روش های زیادی برای بهره برداری از ملک وجود دارد که می تواند سرمایه را به جریان بی اندازید به عنوان مثال سرمایه گذاری با پول رهن خانه و یا اقدام به پیش خرید ملک با کمک مبلغ اجاره و رهن کنید، می توانید تنها با 3 میلیارد تومان و کمک سیستم بانکی اقدام به خرید 1 ملک کنید در حالی که 70 درصد مبلغ سرمایه نیز در اختیار خودتان باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب با سه میلیارد چیکار میشه کرد را مطالعه نمایید که این روش به صورت کامل در آن بررسی شده است.

    جمع بندی

    در این مطلب به بررسی مالیات بر خانه های خالی در سال 1403 پرداختیم و شرایط معافیت از مالیات را بررسی نمودیم. با استفاد از شرایطی که اعلام شده است راه حلی معرفی نمودیم که بتوانید برای مدت زمان بیشتر خانه خود را بدون اینکه مالیات به آن تعلق بگیرد نگهداری کنید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید و یا پیش خرید به صورت اقساطی از پروژه های در حال ساخت به صورت شخصی یا تعاونی در برج های منطقه 22 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

     

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه