جستجو کردن

نوشته های اخیر

طلا بهتر است یا زمین: مقایسه بازده سرمایه گذاری

  • طلا و زمین یکی هر دو از کالاهای سرمایه ای هستند که در سبد سرمایه گذاری مردم وجود دارند، اگر قصد سرمایه گذاری دارید و می خواهید بدانید که سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا زمین، این مطلب با استفاده از آمار و ارقام به مقایسه این 2 می پردازد و البته در مورد بحث سرمایه گذاری در زمین، به دلیل متفاوت بودن گزینه ها و بازدهی متفاوت نتیجه متفاوتی وجود دارد.

    مقایسه بازده سرمایه گذاری زمین با طلا
    مقایسه بازده سرمایه گذاری زمین با طلا

    این تفاوت نتیجه در این است که سرمایه گذاری در طلا به صورت بلند مدت اگر در مواقعی خاص تبدیل شود و مجدد به طلا بازگردد می تواند بازدهی را افزایش دهد و در مورد زمین نیز چندین نوع برای سرمایه گذاری وجود دارد که متاسفانه باید بگوییم که اکثر موارد برخلاف دیدگاه عموم مبنی بر اینکه سرمایه گذاری در زمین همیشه سودآور است اینگونه نیست و همه زمین ها بازدهی لازم را ندارند که در این مطلب به تمامی این موارد اشاره خواهد شد.

    مقایسه بازدهی طلا و زمین در بازه 10 ساله

    اول از همه بهتر است یک واقعیت را در نظر بگیریم زیرا می خواهیم مطلب واقعی باشد و پیشنهاداتی که ارائه می دهیم نیز واقعی و انجام پذیر باشد. اگر شما به دنبال مقایسه سرمایه گذاری طلا و زمین هستید حتما سرمایه شما محدود است زیرا مشخصا یک سرمایه گذار اگر به فرض 60 میلیارد تومان پول خرید حداقلی زمین در تهران را داشته باشد، قطعا نمی خواهد آن را در قالب 20 کیلو طلا نگهداری کند پس سرمایه ای که قصد بررسی داریم از 2 الی 15 میلیارد تومان می تواند باشد.

    بازدهی طلا از سال 1392 تا زمان نگارش این مطلب در اردیبهشت سال 1403 که قیمت طلا گرمی 100 هزار تومان بوده و در حال حاضر 3 میلیون و 500 هزار تومان است، یعنی 35 برابر در بازه ای نزدیک به 10 سال.

    حال اگر بخواهیم قیمت زمین را مقایسه کنیم، نمی توانیم مناطقی را مقایسه کنیم که می دانیم امروز رشد کرده اند بلکه مناطقی نیز هستند که رشد چندانی نداشتند پس چند مثال خواهیم زد.

    قیمت زمین 200 متری در سال 1392 در سلمان شهر در حدود 150 میلیون تومان قیمت داشته است یعنی قیمت زمین متری 900 هزار تومان بوده است. در حال حاضر میانگین قیمت زمین های متل قو متری 35 میلیون تومان است که قابلیت ساخت و جواز داشته باشد. افزایش قیمت زمین در این نقطه در طی 10 سال 39 برابر بوده است.

    مقایسه بازدهی طلا و زمین در بازه 10 ساله
    مقایسه بازدهی طلا و زمین در بازه 10 ساله

    ما در مطلبی تحت عنوان سرمایه گذاری در مسکن یا طلا بهتر است بر اساس آمار به این نتیجه رسیدیم که قیمت یک آپارتمان که در سال 1392 خریداری شده باشد تا به امروز 22 برابر رشد قیمت داشته است و این محاسبه بدون در نظر گرفتن این است که می توانستید خانه را اجاره دهید.

    این آماری بود که در یک نقطه زمین که پیشرفت چشمگیری داشته بررسی شده است. اما اگر به سراغ مناطقی دیگری نظیر آبسرد، گرمابسرد، و نقاط ویلایی اطراف تهران در قسمت غرب برویم افزایش قیمت به اینصورت نبوده است.

    طلا بهتر است یا زمین

    حالا برای پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا زمین باید بگوییم که هزاران نقطه و شهرک ویلایی معرفی شده اند که بازدهی آن ها مانند نقاطی که امروز به چشم شما می آیند نبوده است. اختلاف افزایش قیمت در سرمایه گذاری طلا و زمین نزدیک به 4 برابر بیشتر در زمینی بوده است که جزو مناطق شکوفا شده به حساب می آید.

    اما در این بین هستند زمین در نقاطی که رشد قیمت آن ها اینگونه نبوده است و همچنین در نظر داشته باشید یک قابلیت خیلی خوب در طلا وجود دارد و آن نقد شوندگی سریع و رشد قیمت لحظه ای با افزایش نرخ ارز است که یکی از روش های سرمایه گذاری در ملک با استفاده از طلا این است که در هنگام افزایش نرخ طلا، با آگاهی به اینکه قیمت املاک با تاخیر افزایش قیمت می یابند و شاید این بازه افزایش قیمت از 6 ماه تا 1 سال در نوسانات شدید به طول بی انجامد، می توانید با تبدیل طلا به ملک در این بازه سرمایه خود را 30 درصد افزایش دهید و مجددا پس از افزایش قیمت مسکن آن را تبدیل به طلا کنید.

    به عنوان مثال در اسفند ماه سال 1403 قیمت طلا به 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید و در فروردین گرمی 4 میلیون تومان شد. حال اگر به بهمن ماه برگردیم قیمت را می توان در بازه 2 میلیون و 800 هزار تومان یافت و این نوسان قیمت در همین بازه 3 ماهه نزدیک به 40 درصد بوده است در حالیکه قیمت مسکن در این 3 ماه شاید افزایش 10 درصدی در نهایت داشته باشد که آن هم برای بازار شب عید بوده است و آن هم در اردیبهشت سال 1403 با توجه به رکودی که با آن روبرو شدیم پایین آمده و به قیمت قبل از شب عید برگشته است.

    طلا بهتر است یا زمین
    طلا بهتر است یا زمین

    پس در نظر داشته باشید که در یک بازه زمانی طولانی مدت که طلا چندین بار نوسان پیدا میکند شما قابلیت تبدیل به سرمایه دیگر و کسب سود را دارید و البته این را هم در نظر بگیرید که برای خرید زمین واقعا باید خوش شانس باشید زیرا عموم مردم با دیدگاه اینکه زمین شان قرار است مانند متل قو یا کردان شود در هر نقطه ای زمین می خرند کنه نتیجه لازم را ندارد.

    ما در مطلب بهترین منطقه برای سرمایه گذاری زمین زمین های اطراف تهران را بررسی نمودیم و بازه افزایش قیمت آن ها در یک بازه 5 ساله را بررسی نمودیم که برخی از این زمین ها در استان دماوند در طی 5 سال تنها رشد 3 الی 4 برابری داشته اند یا زمین هایی در این استان به دلیل تخریب ساخت و ساز های غیر مجاز علی الخصوص در مناطقی نظیر آبسرد و جابان که قدیمی هم هستند باعث کاهش قیمت شدید این مناطق شده است و حتی می توان گفت که سرمایه گذاری در این نقاط با شکست روبرو شده است.

    معایب و مزایای سرمایه گذاری در زمین و طلا

    حال می خواهیم به بررسی معایب و مزایای سرمایه گذاری در زمین و طلا بپردازیم که جدا از بازدهی آن موضوع جدی دیگری است که باید مد نظر قرار داده شود. در جدول زیر ویژگی و معایب را مشاهده می فرمایید:

    • زمین در مقابل تمامی بلایای طبیعی مقاوم است اما طلا اینگونه نیست.
    • رشد قیمت طلا بر اساس نوسانات داخلی و جهانی لحظه است اما زمین ممکن است تا چند سال طول بکشد.
    • طلا قابل بهره برداری به صورت اجاره و یا تبدیل لحظه ای در زمان افزایش قیمت است اما زمین به سختی نقد می شود.
    • قیمت جهانی طلا در 20 سال گذشته نسبت به دلار 4 برابر شده در حالیکه قیمت زمین با دلار همسان می شود.
    • در صورت بروز جنگ طلا تنها کالای ارزشمند است اما زمین بی ارزش می شود.
    • نگهداری طلا ریسک سرقت دارد اما زمین اینگونه نیست.
    • طلا را می توانید با خود ببرید اما زمین در جایش باقی می ماند.

    البته در نظر داشته باشید میزان ریسک پذیری هر فرد متفاوت است و برای نگهداری از طلا صندوق امانات بانک بهترین گزینه است اما برای برخی از مراجعه کنندگان ما درصد ریسک پذیری اینقدر پایین است که از ما سوال می پرسند سود بانکی بهتر است یا خرید مسکن و گاهی به سیستم بانکی نیز اعتماد ندارند در نهایت آگاهی از ریسک مواردی بود که در بالا به آن اشاره نمودیم.

    ترکیب سرمایه گذاری در طلا و زمین

    در مورد ترکیب سرمایه گذاری در طلا و زمین با دیگر موارد نظیر سود بانکی، دلار و مسکن می توان روش هایی را پیشنهاد نمود اما موضوع این است که زمین در این بین به دلیل نقد شوندگی بسیار پایینی که دارد گزینه سختی برای این کار است اما آپارتمان قابل انجام است.

    در نظر داشته باشید که برای افرادی که در حال بررسی این موضوع هستند که خرید زمین بهتر است یا آپارتمان باید بدانند که قابلیت تبدیل سرمایه در آپارتمان بهتر است و همچنین قابلیت پیش خرید کردن در این حوزه وجود دارد که خود از پر سود ترین سرمایه گذاری های حوزه مسکن است که در زمین وجود ندارد.

    ترکیب سرمایه گذاری در طلا و زمین 
    ترکیب سرمایه گذاری در طلا و زمین

    حال گزینه دیگری نیز وجود دارد که می توانید با استفاده از سود بانکی، اقدام به پیش خرید ملک نمایید در حالیکه سپرده بانکی شما نیز سر جایش باقی بماند و این گزینه در خرید آپارتمان امکان پذیر است و نه زمین، روش کار نیز به صورت کامل در مطلبی تحت عنوان سرمایه گذاری با سود 50 درصد توضیح داده شده و عملی و قابل اجرا است و حداقل 50 درصد به سرمایه شما در سال خواهد افزود و این درصد با در نظر گرفتن دست پایین تورم و افزایش قیمت هاست در غیر اینصورت بر اساس آما واقعی 10 سال گذشته این عدد 100 درصد در سال است.

    در مورد تبدیل طلا در اوج گیری قیمت ها به مسکن نیز در بالا توضیح دادیم و مشخص نمودیم که این گزینه می تواند در بازه های زمانی مختلف تا 40 درصد به شما افزایش سرمایه دهد و این در حالی است که در یک بازه 10 ساله می تواند چندین بار این اتفاق بی افتد.

    نباید ها در خرید زمین

    همانطور که در مطلب بالا اشاره نمودیم، بسیاری از افراد که مقایسه ما بین خرید طلا و زمین را انجام می دهند قطعا سرمایه های خرد در اختیار دارند و بر اساس تجربیات ما از سرمایه گذاران، این دسته از افراد به دلیل اینکه قابلیت خرید خانه دلخواه خود را ندارند اقدام به خرید زمین می نمایند با دیدگاه رویایی که زمین آن ها قرار است رشد چند 10 برابری داشته باشد و آن ها را ثروتمند کند.

    این دیدگاه را در خرید زمین کنار بگذارید، همین دیدگاه در نقاط زیادی وجود دارد به عنوان نمونه منطقه تهراندشت در اطراف تهران که کلیه قطعات آن به همین دید فروخته شده اما باور کنید قرار نیست هر نقطه ویلایی تبدیل به متل قو یا خزرشهر شود، این در حالی است که در فروش اینگونه زمین ها در شمال کشور یا اطراف تهران تنها بومیان و بنگاه های املاک محلی هستند که سود سرشاری حاصلشان می شود و این نکته در شمال کشور به شدت صادق است.

    نباید ها در خرید زمین
    نباید ها در خرید زمین

    همچنین خطر تخریب ساخت و ساز غیر مجاز کاملا جدی است و در استان دماوند ویلاهایی که سال ساخت آنها بیشتر از 10 الی 15 سال بوده نیز تخریب شده اند و در شمال کشور نیز این امر با جدیت دنبال می شود و به حرف فروشنده و اینکه در سر کوچه زمینی که قصد خرید دارید ویلا ساخته شده است را ملاک این قرار ندهید که بتوانید ویلا بسازید و یا انشعاب دریافت کنید.

    ما در مطلبی تحت عنوان سرمایه گذاری در مسکن با سرمایه کم گزینه های سرمایه گذاری از 500 الی 3 میلیارد تومان را بررسی نمودیم که به صورت واقعی و عملی در شهر تهران انجام می شود و حتی سلیقه های مختلف را پوشش می دهد و گزینه های اطراف تهران را نیز بررسی میکند.

    تنها کافیست مثالی کوچک برای شما بزنیم که در نقاط بورس اداری شهر تهران، مانند میرداماد یا مطهری قیمت 1 پارکینگ تنها 4 میلیارد تومان است و رشد قیمتی که در املاک اداری شهر تهران بوده است نه در زمین بوده و نه در طلا و این فرصت هایی است که می توانید به جای دیدگاه عمومی که به زمین و افزایش قیمت رویایی آن وجود دارد به صورت هوشمندانه در تهران و موقعیت هایی که در آن وجود دارد داشته باشید. برای دریافت این موقعیت ها می توانید با کارشناسان ما در تهران برج در تماس باشید.

    سرمایه گذاری در طلا و زمین خوب است اگر …

    در نهایت برای مقایسه بین سرمایه گذاری در طلا و زمین سناریو های مختلف را بررسی نمودیم اما ورود به هر کدام نیازمند این است که روحیه خود را بسنجید و بازه زمانی که می خواهید سرمایه گذاری انجام دهید را نیز در نظر داشته باشید. همچنین باید واقعیت را در نظر داشته باشید و خودتان را گول نزنید، به عنوان مثال در گرمابسرد در استان دماوند که به دلیل شور بودن آب حتی درخت نیز نمی روید زمین های بایر را به فروش می رسانند که نه انشعاب دارد و نه جواز ساخت و اگر تصور می کنید که 10 سال دیگر جهادکشاورزی رضایت می دهد که دلالان و خریداران این زمین ها دارای سند و جواز ساخت شوند و به قولی یک شبه ثروتمند شوند این اتفاق نخواهد افتاد.

    همانطور که ده ها سال است در دیگر نقاط معروف دماوند این اتفاق نیفتاده و حتی در شمال کشور نیز به همین گونه است پس باید واقعی بین باشید و گزینه ای را انتخاب نمایید که رویایی نباشد و قطعا می تواند نتیجه خوبی به شما دهد همانطور که سرمایه گذاری در طلا نیز می تواند بازدهی خوبی به شما دهد و اگر بتوانید آن را به جریان بی اندازید که افزایش بیشتری خواهد داشت.

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که سرمایه گذاری در زمین بهتر است یا زمین و تمامی مواردی که باید بدانید را به شما معرفی نمودیم، اگر نیاز به اطلاعات مشاوره ای بابت سرمایه گذاری در حوزه مسکن دارید ما روش ها متنوعی داریم که در این مطلب اشاره ای کوتاه به آن ها داشته ایم، در نهایت بدانید که ما بر اساس روحیه شما، میزان سرمایه اولیه ، توان پرداخت اقساط و ریسک پذیری شما گزینه ای منحصر به شما برای معرفی خواهیم داشت.

     

     

     

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه