جستجو کردن

نوشته های اخیر

ثبات بازار مسکن بجای تصور ریزش

  • در چند ماه اخیر تصور ریزش قیمت ها در بازار مسکن این کالا را در رکود وارد کرده است منشا این تصورات از توافقات در مذاکرات وین و همچنین پایین آمدن نرخ دلار میباشد ولیکن این جو روانی حاکم در بازار است نه تعیین کننده اصلی بازار مسکن در این مطلب این موضوع را بررسی میکنیم در بهترین شرایط اقتصادی و توافقات در نهایت ثبات بازار مسکن بجای تصور ریزش آن رخ خواهد داد و دلایل این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد .

    ثبات بازار مسکن بجای تصور ریزش
    ثبات بازار مسکن بجای تصور ریزش

    رکود بازار مسکن

    جو روانی ایجاد شده پس از مهرماه سال 1400 بازار مسکن را وارد رکود کرده است اما این رکود و پایین آمدن قیمت را باید در بازه زمانی مشخصی  بررسی کنیم چیزی که سرمایه گذاران مسکن از محاسبه آن غافل میشوند که در واقع افزایش قیمت در ابتدای سال آغاز شد و تا مهرماه ادامه داشته بطوریکه پروژه هایی نظیر پروژه خرازی در روز ده ها بار معامله میشدند و پس از مهرماه رکود مسکن قیمت را نزدیک به شروع سال و حتی بیشتر رسانده است .

    در واقع در مورد بررسی قیمت دلار نیز باید همین موضوع را بررسی کرد که اگر تصور بر این است که قیمت پایین آمده از چه قیمتی پایین آمدن محاسبه شده ؟ به عنوان مثال دلار در مهرماه 27 هزار تومان بوده و تا 30 هزار تومن افزایش داشته ولیکن در حال حاضر قیمت آن 26500 تومان است که در واقع تغییرات بسیار جزئی در حد 2 درصد است اما قیمت مسکن نسبت به مهرماه تا الان چه تغییری کرده ؟هیچ قیمت همان است حتی پروژه هایی نظیر پروژه سفیر که در حالت مسکوت قرار دارند زیر قیمت معامله شدند .

    رکود بازار مسکن
    رکود بازار مسکن

    قیمت ساخت

    قیمت ساخت در این بازه زمانی 5 ماهه بالاتر نیز رفته است این را میتوانید با بررسی میلگرد ، آهن ، سیمان و چیزهای اولیه گرفته تا مواردی که مربوط به تکمیل نهایی آپارتمان است مانند شیرالات ، سرویس ، کابینت ، کاشی و سرامیک که افزایش قیمت آن به علت عدم نظارت دولت مانند مواد اولیه بیشتر بوده است . در این حالت قیمت اگر ثابت مانده است به خاطر این است که رشدش را در ابتدای سال انجام داده و این رشد ثابت بوده است .

    پس در واقع نمیتوان انتظار ریزش قیمت ها را داشت زیرا یکی از عوامل دیگر که در قیمت ساختمان دخیل است قیمت زمین است که اگر شخصی در تهران خانه کلنگی و یا زمین قابل ساختی داشته باشید بعید است که قیمت آنرا پایینتر از ارزش اعلام کند زیرا در واقع زمین در همه جای دنیا دارای رشد است زیرا زمین خلق نمیشود ولیکن جمعیت رو به افزایش است و عمده صاحبان زمین معتقدند که هر چه باید زمین شان رشد قیمت داشته باشد با افزایش قیمت دلار از بین رفته است .

    در واقع پس از گذشت زمان نه تنها زمین داران قیمت زمین خود را با قیمت دلار بروز میکنند بلکه ارزش افزوده سالهایی که آنرا نگهداری کرده اند نیز بدان اضافه میکنند پس در واقع عامل اصلی تعیین قیمت در مسکن که در اختیار عده ای میباشد را نمیتوان تحت تاثیر قرار داد.

    ثبات قیمت مسکن

    در نهایت ثبات در وضعیت اقتصادی و نرخ ارز جوی را بوجود می آورد که از بازار مسکن برای دلالان جذابیتی نخواهد داشت و دلیلی برای وارد شدن به بازاز توسط انها وجود نخواهد داشت . از آنجایی که این افراد فقط به قصد کسب سود اقدام به این کار میکنند پس از خرید قیمت را بالاتر خواهند گذاشت و در فروش آن نیز عجله ای نخواهند کرد .

    ثبات قیمت مسکن
    ثبات قیمت مسکن

    در واقع زمانیکه دلالان به بازار مسکن وارد میشوند باعث افزایش قیمت میشوند اما زمانیکه بازار در حالت رکود قرار دارد خریداران و فروشندگان واقعی با یکدیگر معامله میکنند در نتیجه قیمت ها نیز واقعی است و جو روانی حاکم بر بازار نیز ارام است .

    در چنین شرایطی اگر شخصی قصد فروش فوری داشته باشد شاید قیمت را کمی پایینتر از قیمت واقعی بدهد اما ریزش قیمت در این حالت اتفاق نمی افتد زیرا مسکن کالایی نیست که راحت و با قیمت پایین خریداری شود و بتوان انرا نیز به راحتی نقد کرد . به راحتی میتوانید با رصد سایت های آگهی با عباراتی نظیر پیش فروش در چیتگر وضعیت بازار تهران را دنبال کنید .

    برای خرید مسکن اقدام کنید

    با توجه به حمله روسیه به اوکراین شرایطی برای کشور پدید آمده که هم میتواند خوب و هم میتواند بد باشد . در حالیکه تمام دنیا قصد تحریم روسیه و منابع آنرا دارند ایران میتواند جایگزین مناسبی برای تامین نیاز اروپا به گاز و منابع دیگر باشد و در واقع فرصتی است که ارتباط تجاری ایران به عنوان جایگزین روسیه با کشورهای دیگر برقرار شود .

    اما از سوی دیگر ایران به عنوان هم پیمان با روسیه و چین ممکن است در سمت بدی قرار بگیرد و از طرفی نیز نماینده روسیه به جای ایران با آمریکا در وین مذاکره کرده و در واقع ایران با کمک چین و روسیه مذاکرات رو پیش برده است و در حال حاضر روسیه به عنوان کشوری که در چند روز اولیه شروع جنگ با اوکراین آنچنان تحریم هایی بر علیه ش وضع شده و یا در راه است که مردم در عابر بانکها برای دریافت پولشان از بانکها و تبدیلش به ارزی غیز از روبل صف کشیده اند و بانک مرکزی آن نیز با دستپاچگی نرخ بهره را از 9 به 20 افزایش داده تا جبران سقوط ارزش پول خود را کند .

    در هر 2 گزینه بالا وقت خرید مسکن است . چه توافق بشود و چه نشود در حال حاضر قیمت مسکن نسبت به ارزش آن مناسب است اگر توافقات صورت بگیرد جو روانی بازار منفی تر میشود و کمی قیمت ها تعدیل میشود اما اگر انجام نشود افسار قیمت را دیگر نمیتوانید بکشید و تمام اینها در چند روز آینده از تاریخ نوشتار این مطلب مشخص خواهد شد .

    کلام آخر

    در این روزها میدانیم که بسیاری از شما در دو راهی خرید مسکن و یا نخریدن آن قرار دارید و روی صحبت ما با افرادی است که قصدشان صاحب خانه شدن است . توصیه ما به شما این است که نظاره گر بازار نباشید و جو روانی بازار را مقطعی بدانید و همین الان برای تبدیل سرمایه خود اقدام کنید ولیکن اگر قصد شما سرمایه گذاری است یعنی برای کسب سود میخواهید اقدام کنید میتوانید تا چند هفته آینده نظاره گر باشید و در نهایت جمع بندی برای ورود به این بازار تصمیم گیری نمایید .

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه