جستجو کردن

نوشته های اخیر

تاثیر مذاکرات بر رکود بازار مسکن ایران چیست؟

  • تاثیر مذاکرات بر رکود مسکن

    یکی از مهمترین مباحث این روزهای بازار مسکن که البته در شرایط رکود قرار دارد تاثیر مذاکرات ایران پیرامون توافقات بین الملی برای گشایش اقتصای میباشد . چند روز قبل که چین واردات نفت از ایران را بصورت علنی اعلام کرد امید بیشتری به ایجاد توافق بوجود آمد اما باید بدانید که تاثیر مذاکرات بر رکود بازار مسکن ایران چیست؟ هرگاه امید به بهبود وضعیت ایجاد میشود معاملات مسکن به سوی رکود پیش میرود و نتیجه آن کاهش قیمت مسکن میباشد .

    تاثیر مذاکرات بر رکود مسکن چیست
    تاثیر مذاکرات بر رکود بازار مسکن ایران چیست؟

    البته تجربه نشان داده که قیمت مسکن چون بازاری دارد که توسط دولت قابل کنترل نیست نمیتوان تاثیر رکود بر کاهش قیمت را دائمی دانست و وضعیت فعلی آن که در گذشته بارها تکرار شده دائمی نخواهد بود .

    مذاکرات چه تاثیری بر مسکن میگذارد ؟

    قیمت مسکن تابع چرخه عرضه و تقاضا میباشد . یعنی مهمترین اصلی که قیمت هر کالایی را معین میکند همین است و رفتار عمومی مردم نقش اصلی را در این چرخه ایفا میکند . یعنی هرگاه مردم احساس امنیت برای پول نقد خود داشته باشند و خیالشان از سقوط ارزش آن راحت باشد وجه نقد خود را به سپرده های بانک میسپارند و هر گاه که احساس خطر کنند وجه نقد خود را از سپرده خارج کرده و تبدیل با کالایی میکنند که در مقابل تورم بیمه باشد .

    کالاهایی که در مقابل تورم بیمه هستند مسکن ، خودرو ، طلا و ارز میباشند که هر یک شرایط خاص خودشان را دارند و در واقع هر کدام طرفدارانی دارند که ما در این مبحث تنها به مسکن میپردازیم زیرا بررسی هر یک از آنها در قالب این مطلب نمی گنجد و اشاره ای به پیش فروش چیتگر نیز خواهیم داشت .

    سابقه نوسانات بازار مسکن

    سال 1400 را میتوان سالی پر تنش برای بازار مسکن نامید . در ابتدای سال با شکل گیری دولت جدید دیدگاه همگان بر این بود که توافقات با کشورهای دیگر را باید به فراموشی سپرد و همین امر باعث افزایش شدید قیمت ها شد . تعادل چرخه عرضه و تقاضا به سمت تقاضا کشیده شد در نتیجه نه تنها بازار مسکن بلکه همه ی بازارها به رونق افتادند . در واقع رونق بازار زمانی شکل میگیرد که تقاضا برای آن کالا زیاد باشد و متاسفانه این امر دلیل اصلی افزایش قیمت است .

    اینکه میگوییم متاسفانه به این دلیل است که مسکن نیاز اصلی هر خانوار است و به عنوان کالای حساس نباید تبدیل به کالای سرمایه ای به دست دلالان باشد . یکی از مهمترین دلیل وجود خانه های خالی در کشور دلالان مسکن هستند که برای کسب سود در دوران رکود اقدام به خرید کرده و در دوران رونق بازار به فروش میرسانند و زمانیکه چرخه عرضه و تقاضا وارد فاز دلالی شود دیگر قیمت ها واقعی نیست .

    مذاکرات چه تاثیری بر مسکن میگذارد ؟
    مذاکرات چه تاثیری بر مسکن میگذارد ؟
    رکود مسکن در اواسط سال

    در مهرماه سال 1400 شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد . در واقع امید به برجام و مذاکرات ایجاد شد و در نتیجه تقاضا به شکل قابل توجهی در همه بازارها کاهش پیدا کرد . در این حالت افرادی که در دوران اوج با قیمت های بیشتر از قیمت واقعی خرید داشته اند هم اکنون فروشنده خواهند شد و از انجایی که بازار به سمت خرید نمیباشد شاید باید پایینتر از قیمتی که خریداری کرده اند واحد خود را بفروش برسانند . نمونه این موضوع را در سازه هایی نظیر پروژه رومنس مشاهده کرده ایم .

    رفتار عمومی مردم

    اینگونه رفتارهای هیجانی برای خرید و فروش کالایی که در حوزه تخصص فرد نیست در تمامی بازارها به وفور مشاهده شده است . افرادی که وارد بازارهای مالی نظیر بورس و یا ارز دیجیتال میشوند و یا وارد خودرو ، مسکن ، ارز و طلا با اعتماد به نفسی میشوند که گاه فکر میکنیم طرف چه سابقه طولانی در این موارد داشته اما وقتی به دلایل ورود آنها به بازار ریزتر میشویم مشاهده میشود که تنها دلیل آنها سفارش دوستان و آشناها بوده و دریافت اطلاعات غلط از آنها .

    در واقع یکی از ویژگی ها مردم ایران این است که با اعتماد به نفس فراوان وارد حوزه ای میشوند که در واقع اطلاعاتی از آن ندارند و چنان پافشاری بر دیدگاه خود دارند که گاهی باعث بروز ضررهای هنگفت میشود . تنها سوالی که از اینگونه افراد باید پرسید این است که آیا آشنای شما که سفارش ورود به بازاری به شما کرده از ضرر های خود نیز به شما خواهد گفت ؟

    تمام افرادی که در بازار ارز دیجیتال سودای کسب ثروت در یک شب را داشته اند و از سودهای کلان خود یا آشناهای خود به دیگران گفته اند از ضررها نیز سخنی به زبان آورده اند ؟ جواب خیر است و پیشنهاد ما به شما این است که هرگاه هجوم هیجانی مردم به سمت بازاری را مشاهده کردید در ورود به آن تردید کرده و یا با اطلاعات بیشتری وارد آن شوید . پروژه های انبوهی نظیر پروژه پدافند ارتش همیشه درگیر نوسانات قیمتی به این دلیل بوده اند .

    تاثیر مذاکرات بر رکود مسکن
    تاثیر مذاکرات بر رکود مسکن
    بهترین تصمیم در سرمایه گذاری مسکن

    اگر قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن را دارید در زمان رکود بهترین زمان است . اما قبل از ان باید بدانید که دقیقا به چه دلیل میخواهید وارد این بازار شوید . قصد شما خانه دار شدن است یا کسب سود ؟ اگر قصد کسب سود دارید مدت زمانیکه میتوانید برای بازگشت سرمایه صبر کنید چقدر است ؟ آیا پولتان را 1 ساله یا 2 ساله نیاز دارید و حتی ممکن است مقدار سرمایه ای که وارد این بازار میکنید سرمایه بلا استفاده شما نباشد و بطور ضروری به آن نیاز پیدا کنید ؟

    در 2 مورد اخر باید خدمتتان برسانیم که احتمالا در دوران رکود سرمایه گذاری شما در حوزه مسکن باعث شکست شما میشود و اگر قصد سکونت در آن واحد را دارید و یا زمان برای شما مهم نمیباشد در این دوران برنده خواهید بود .

    البته توجه داشته باشید انواع سرمایه گذاری در مسکن از بابت پیش خرید ، ملک آماده ، واحد تجاری اداری متفاوت است اما پیشنهاد ما به شما این است که با بررسی سوابق و پشتوانه مالی یک سازنده حتما پیش خرید را به خرید ملک آماده ترجیح دهید . زیرا هم پرداخت آن بصورت اقساطی میباشد و هم پول شما در زمانیکه میخواهید اقساط را پرداخت نمایید از نظر ارزش بیمه است زیرا عموما پیش خرید ها با قیمت قطعی انجام میشود غیر از پروژه های تعاونی ساز با قیمت علی الحساب .

    نتیجه گیری کلی

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که تاثیر مذاکرات بر رکود بازار مسکن ایران چیست؟ و اگر شما به دنبال خانه دار شدن هستنید این موضوع برای شما خبر خوبی است که نباید آنرا به تعویق بی اندازید . یعنی منتظر نمانید تا ببینید که چه میشود چون ممکن است کفه ترازو به هر دلیلی تغییر کند پس در فرصت های اینچنینی فرصت را غنیمت بشمارید و با خیال راحت و به دور از هیجان به بررسی پروژه ها و سازه های مناسب با قیمت مناسب بگردید .

     

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه