جستجو کردن

نوشته های اخیر

بررسی شرایط افزایش قیمت مسکن در سال 1403

  • در تاریخ نگارش این مطلب در فروردین ماه سال 1403، با در نظر گرفتن بالا رفتن نرخ ارز در کشور و از سوی دیگر تنش های سیاسی که آخرین آن حمله به سفارت ایران در سوریه بوده است، قصد بررسی این موضوع را داریم که چه تاثیری بر وضعیت بازار مسکن خواهد گذاشت.

    بررسی شرایط افزایش قیمت مسکن در سال 1403
    بررسی شرایط افزایش قیمت مسکن در سال 1403

    در نظر داشته باشید در زمانی که بازار التهاب قیمتی پیدا می کند، بازار مسکن بازاری مطمئن به حساب می آید و هجوم بالایی برای خرید ملک به منظور نگهداری ارزش سرمایه انجام می شود اما در زمانی که از نظر ثبات سیاسی و تنش های نظامی با چالش های زیادی روبرو می شویم، ناخودآگاه بازار های دیگری نظیر طلا و ارز ارزش بیشتری برای مردم پیدا میکند و مسکن در وضعیت بلاتکلیفی قرار می گیرد.

    منظور از بلاتکلیف بودن به این معنی است همگام سازی با قیمت ارز در آن به کندی انجام می شود و البته این روال طبیعی بازار مسکن است اما در زمانی که خطر چالش های نظامی به وجود می آید این روند کند تر و حتی مسکوت می شود.

    چالش هایی که باعث افزایش قیمت مسکن می شود

    در سالی که پیش رو داریم، انتخابات آمریکا نیز تاثیر گذار در وضعیت اقتصادی کشور است و این تاثیر ناخودآگاه بار روانی دارد که از سوی مردم و بازار ایجاد می شود و هر چه هم دولت سعی در آرام نگه داشتن اوضاع داشته باشد، این جو وجود خواهد داشت.

    همزمان با افزایش قیمت ارز نیز انتظار برای افزایش قیمت به وجود می آید که این مورد نیز تاثیر گذار در بالا رفتن قیمت مسکن در سال 1403 است. البته وضعیتی که تا پایان فروردین مشخص می شود، نمایانگر وضعیت بازار خواهد بود زیرا دولت با افزایش یکباره نرخ ارز و کاهش آن به خوبی می تواند جو روانی ایجاد شده را خنثی نماید.

    چالش هایی که باعث افزایش قیمت مسکن می شود
    چالش هایی که باعث افزایش قیمت مسکن می شود

    این وضعیت در سال گذشته حتی برای افرادی که قصد خرید آپارتمان در تهران تا 5 میلیارد را داشتن نیز وجود داشت و با اینکه این دسته از آپارتمان ها به دلیل قیمت پایین تعداد معاملات بیشتری دارند، اما در سال گذشته وضعیت به گونه ای بود که خریدار برای آن وجود نداشت و خریدارانی هم که در بازار بوده اند با شرایط مناسب اقدام به خرید نموده اند.

    افزایش قیمت مسکن بر کدام دسته بیشتر است؟

    توجه داشته باشید که از بین تمامی دسته های املاک، زمین و کلنگی شرایط کاملا متفاوتی دارند و با املاک تجاری ، اداری و مسکونی متفاوت اند. اگر بخواهیم موضوع را بیشتر باز کنیم مثال میزنیم که در زمانی که شرایط اقتصادی در کشور به چالش بر می خورد، قطعا بازار املاک تجاری نیز تحت شعاع قرار می گیرد و با کاهش معاملات و قیمت روبرو می شود.

    افزایش قیمت مسکن بر کدام دسته بیشتر است؟
    افزایش قیمت مسکن بر کدام دسته بیشتر است؟

    زمانی که چالش های نظامی و یا خطر جنگ در کشور بوجود می آید که البته این موضوع تا کنون بیشتر بار روانی داشته است و به رویداد آن نزدیک نبوده ایم اما تاثیرگذار در وضعیت بازار است و در این حالت به غیر از املاک کلنگی و زمین، دیگر دسته های املاک دچار چالش برای معامله می شوند و در این موارد بهتر است که اگر قصد خرید آپارتمان مسکونی دارید، از بین خرید آپارتمان نوساز یا قدیمی قطعا قدیمی سازها به دلیل داشتن قدرالسهم زمین وضعیت بهتر و مطلوب تری برای سرمایه گذاری می باشند.

    در سالی که گذشت وضعیت رکود بازار نشان داد که کمترین تاثیر بر روی املاک کلنگی ایجاد شده است و افزایش قیمت مسکن در این دسته کاملا متفاوت با انواع دیگر املاک بوده است.

    پیش بینی روند افزایش قیمت مسکن در سال 1403

    در نهایت اگر بخواهیم پیش بینی از روند افزایش قیمت مسکن در سال 1403 انجام دهیم، باید گفت که معمولا در زمانی که بازار راکد می شود، قیمت ها بالا نمی رود اما پایین هم نمی آید و این روند در سال گذشته نیز رخ داده است و حتی به دلیل بالا رفتن قیمت املاک کلنگی، در بسیاری از مناطقی که برند بوده اند قیمت ها افزایش داشته و راه خودش را رفته است.

    منطقه ای که در تحت تاثیر قرار می گیرد بسته به برند بودن و حجم معاملات آن دارد به عنوان مثال در محدوده سعادت آباد تهران کمترین تاثیر در کاهش قیمت ها مشاهده شده است و در منطقه ای نظیر وردآورد که محدوده ای قدیمی و در حال نوسازی است بیشترین تاثیر مشاهده می شود و همچنین در مناطق دیگری نظیر 22 نیز شرایط به همین منوال بوده است.

    با توجه به شروع سال جدید و افزایش قیمت های نرخ ارز پیش بینی می شود که مسکن مسیری کند اما پیوسته را در سال 1403 برای افزایش قیمت طی کند که باز هم بستگی به این دارد که جو روانی ایجاد شده در ماه های آینده خنثی شود یا خیر.

    جمع بندی

    در نهایت توجه داشته باشید که افزایش قیمت ها روندی بوده که در کشور ما همیشه اتفاق افتاده است و تنها زمان آن دیر یا زود شده است به همین دلیل بهتر است به دنبال زمان مناسب برای کاهش قیمت ها نباشید و مخصوصا اگر قصد خرید اولین خانه را برای خود دارید بهتر است هر چه زودتر اقدام به این کار نمایید زیرا افزایش قیمت مسکن در سال 1403 با توجه با چالش هایی که پیش رو داریم بسیار محتمل است.

    برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پروژه های ساختمانی در حال ساخت در تهران می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

     

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه