جستجو کردن

نوشته های اخیر

وضعیت رکود بازار مسکن تا پایان سال 1402 تداوم دارد ؟

  • در بهار سال ۱۴۰۲، افت تعداد پروانه‌های ساخت و ساز نسبت به فصل قبل، نشان از رکود در صنعت ساخت و ساز داشت. گرچه در سال‌های گذشته بازار مسکن به افزایش قیمت‌های بی‌سابقه دچار تورم بوده است، اما در این دوره وضعیت بازار تا حدی عقب نشینی کرده و تعداد معاملات ملکی کاهش یافته است.

    در نیمه اول سال ۱۴۰۲، رکود اقتصادی به عنوان عامل اصلی بازار مسکن تلقی می‌شود. افزایش تورم در مصالح ساختمانی و تورم عمومی، نقش اساسی در این رکود ایفا کرده و باعث کاهش توانایی خریداران در بازار مسکن شده است. همچنین افزایش دستمزد کارگران و قیمت پروانه‌های ساخت نیز بر این وضعیت تأثیر گذاشته و منجر به کاهش حاشیه سود مطالبه‌گران در صنعت ساخت و ساز شده است.

    وضعیت رکود بازار مسکن تا پایان سال 1402 تداوم دارد ؟
    وضعیت رکود بازار مسکن تا پایان سال 1402 تداوم دارد ؟

    رکود در بازار ساخت و ساز تأثیرات منفی بر بازار مسکن دارد. این رکود باعث افزایش قیمت ملک‌های نوساز و کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن شده است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز توانایی مردم در خرید ملک‌های نوساز را کاهش داده و باعث افزایش فاصله قیمتی بین ملک‌های نوساز و قدیمی شده است.

    بازار مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با توجه به وضعیت رکودی که وجود دارد، ممکن است تحرکی محدود داشته باشد و احتمالاً با رشد اندکی همراه باشد. اما تأثیرات این رکود بر بازار مسکن قابل توجه است و از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش توانایی خریداران و افزایش قیمت‌ها در آینده اشاره کرد.

    ایا رکود تداوم پیدا میکند ؟

    کاهش قیمت مسکن در ایران به دلیل رکود اقتصادی، افزایش تعداد واحدهای مسکونی، تغییر در سیاست‌های دولت و تغییر در عرضه و تقاضا رخ داده است. برخی مشاهدات میدانی و اظهارات مقامات نشان می‌دهد که در بسیاری از نقاط، قیمت مسکن کاهش یافته و مسکن در استان تهران به طور متوسط 20 درصد ارزان‌تر شده است.

    تدابیری مانند ساماندهی مشاوران املاک بدون مجوز، تنظیم قیمت‌ها و تخصیص منابع به طرح نهضت ملی مسکن نیز تأثیرگذار بوده و می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند. همچنین، تخصیص منابع ارزی به طرح نهضت ملی مسکن و تحریک بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به این طرح تأثیر مثبتی بر بازار مسکن داشته است. نهضت ملی مسکن به کاهش بی‌ثباتی و ناپایداری بازار مسکن انجامیده و تغییرات مثبتی را به بازار مسکن ایجاد کرده است. با ادامه اجرای این برنامه، انتظار می‌رود که کاهش قیمت‌ها به تدریج ادامه پیدا کند.

    برخورد با مشاوران املاک

    دیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران با یک کاهش 20 درصدی روبرو شده است.

    حسین جنتی افزود: از اردیبهشت امسال در تهران، شهرهای جدید پرند، پردیس، و اندیشه و تمام شهرهای استان به‌منظور ساماندهی 21 هزار مشاور املاک استان از طریق عملیات گشت‌های ساماندهی مشاوران املاک فعالیت آغاز کرده‌اند.

    وی افزود: پس از گذشت حدود 6 ماه از شروع کار، در اکثر نقاط استان تهران، قیمت مسکن تا 10 تا 20 درصدی کاهش یافته و 4500 واحد مشاور املاک غیرمجاز در سراسر استان تشخیص داده شده است.

    وی اظهار کرد: در این مدت، با انجام 11 هزار بازدید میدانی، 1400 بنگاه مشاور املاک غیرمجاز مهر شد و مبلغ 880 میلیارد ریال به عنوان جریمه تحصیل و به خزانه دولت واریز شد. این در حال است که در منطقه 22 نظارت چندانی بر روی پروژه های تعاونی ساز وجود ندارد و به عنوان نمونه تعاونی سازنده پروژه مهر ایثار 4 سال است که زمین بدون مجوز را پیش فروش مینماید .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد که ساماندهی مشاوران املاک تا پایان سال 1402 در تهران، شهرهای جدید و شهرهای استان با حمایت فرمانداران ادامه خواهد یافت.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه