جستجو کردن

نوشته های اخیر

چه عواملی باعث جهش دوباره قیمت مسکن خواهند شد؟

  • در حالیکه آمار معاملات مسکن به پایین ترین تعداد خود در چند ماه گذشته رسیده است و بازار وارد رکود شده ، شرایط به گونه ای پیش رفته است که از حالت تعادل خارج شده است . بازار یا در حالت جهش و افزایش قیمت شدید قرار میگیرد و یا در رکود کامل و مشکل دستوری بودن و دخالت دولت بر قیمت مسکن همین است .

    اگر بازار روال عادی خودش را طی کند قطعا فراز و نشیب خواهد داشت اما زمانیکه دستکاری شود شرایط به این گونه میشود که قطعا عواقب بدی خواهد داشت . در حال حاضر خریداران علاقه ای به خرید ندارند و حتی افرادی که نیاز به خرید مسکن نیز دارند دست نگه داشته و نظاره گر بازار هستند .

    فروشنده ها نیز یا از بازار خارج شده اند و منتظر رشد مجدد قیمت ها هستند و یا با قیمت مناسب ملک خود را به فروش میرسانند . در واقع قیمت مناسبی که اشاره کردیم یعنی قیمتی که بالاتر از بازار نباشد و متعادل نرخ منطقه باشد و شاید حتی پایینتر .

    در واقع عادت به گران فروشی در بازار مسکن یک ایراد بزرگ است که در کشور ما جا افتاده است . حال در ادامه میخواهیم عواملی که باعث رشد مجدد قیمت ها میشوند را بررسی نماییم .

    چه عواملی باعث جهش دوباره قیمت مسکن خواهند شد؟
    چه عواملی باعث جهش دوباره قیمت مسکن خواهند شد؟

    جهش قیمت مسکن

    یک کارشناس اقتصادی در گفتگویی با خبرنگاران، به وضعیت نگران‌آور بازار مسکن در ایران اشاره کرده است. او با تأکید بر تحلیل شرایط فعلی بازار، تصریح کرده که رکود در این حوزه تا زمانی که تورم مسکن پیش خورده رفع نشود، ادامه دارد. این کارشناس، ناپایداری بازار را با تورم منفی در تابستان و کاهش تعداد معاملات در ماههای اخیر توصیف کرده و بر اهمیت تصحیح قیمت‌ها تأکید داشته است.

    او بر این باور است که با وجود علاقه به خرید مسکن، مشکلات مالی جلوی تصمیم‌گیری مشتریان را می‌گذارد. همچنین به نقد کردن مسکن اشاره کرده و تأکید داشته که تخفیف‌ های جذاب هم نمی‌ توانند بازار را تحریک کنند، زیرا بسیاری از مالکان به دلیل نداشتن فوریت برای فروش، تخفیف‌ها را جذاب نمی‌ یابند.

    البته یکی از نکاتی که در شرایط حال باید یادآور شویم این است که رکود میتواند به سازندگان مسکن نیز آسیب جدی برساند ، در شرایطی که پیش فروش کننده ها برای تامین مالی ساخت نیاز به فروش واحدهای خود دارند ، مشتری برای این کار وجود ندارد ، حتی پیمانکارانی که در ازای دستمزد خود واحد دریافت نموده اند قادر به فروش نیستند به همین دلیل است که بخش زیادی از پروژه های ارتش در حال حاضر به همین دلیل که پیمانکارانش قادر به نقد کردن واحد های خود نیستند مسکوت مانده است .

    این کارشناس در پایان به لزوم تغییرات در سیاست‌ها و افزایش قدرت مالی متقاضیان مسکن اشاره کرده و از اثرگذاری پروژه‌های دولتی در این زمینه شکایت داشته است، زیرا اعتقاد دارد که منابع کافی برای اجرای این پروژه‌ها وجود ندارد.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه