جستجو کردن

نوشته های اخیر

چرا آمار معاملات مسکن در نیمه اول 1402 منتشر نشد؟

  • بر اساس بررسی آمار مرکز آمار ایران، تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران با استناد به سامانه املاک و مستغلات کشور با ارقامی به میزان ۸۰ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

    منطقه یک، با متوسط قیمت ۱۵۷ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان به عنوان گران‌ ترین منطقه تهران شناخته شده است که البته از قدیم به عنوان یک منطقه گران شناخته میشده است و تعداد معاملات این منطقه در شهریورماه به تعداد ۱۸۰ معامله رسیده است. همچنین، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۲ به ارقام ۱۲۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان و منطقه ۳ با ۱۳۸ هزار میلیون و ۲۱۷ هزار تومان با تعداد معاملاتی به ترتیب ۲۸۰ و ۱۱۵ انجام شده شده است .

    در مناطق ۴، ۵ و ۶ نیز متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به ترتیب ۹۱ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان، ۹۳ میلیون و ۵۵ هزار تومان و ۱۰۹ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان بوده و کل معاملات این ۳ منطقه به تعداد ۷۳۹ معامله انجام شده است.

    چرا آمار معاملات مسکن در نیمه اول 1402 منتشر نشد؟
    چرا آمار معاملات مسکن در نیمه اول 1402 منتشر نشد؟

    متوسط قیمت مسکن در ۶ منطقه تهران زیر ۵۰ میلیون تومان بوده و کمترین متوسط قیمت مربوط به منطقه ۱۸ است که به میزان ۴۱ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان اعلام شده است. در میان مناطق، منطقه ۵ با تعداد ۳۹۰ معامله به عنوان منطقه پرمعامله‌ تر و منطقه ۱۹ با تعداد ۴۵ معامله به عنوان منطقه کم‌ معامله‌ تر مشخص شده اند . البته در نظر داشته باشید منطقه 22 تهران به دلیل تعاونی ساز بودن و ثبت نشدن آمار در پایین جدول قرار دارد اما از نظر معاملات نزدیک به منطقه 5 میباشد .

    در مجموع، طی شهریور ماه امسال، ۳۰۰۸ معامله مسکن در سامانه املاک و مستغلات کشور ثبت شده که در مقایسه با شهریور سال گذشته (۶۰۳۳ معامله) حدود ۵۰ درصد (۵۰.۱۴درصد) کاهش یافته است.

    منطقه متوسط قیمت مسکن (میلیون تومان) تعداد معاملات
    ۱ ۸۰.۸۳۸.۷۰۰ ۱۸۰
    ۲ ۱۵۷.۹۵۲ ۲۸۰
    ۳ ۱۳۸.۲۱۷ ۱۱۵
    ۸ ۴۱.۵۰۱
    ۱۹ ۴۵

    دلیل منتشر نشدن آمار مسکن

    تورم بازار ایران، از جمله مسکن، در شهریورماه کاهش یافته است. این کاهش، با توجه به افزایش قیمت مسکن، ناچیز به نظر می‌رسد. تورم سالانه در مسکن تهران نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. متوسط نرخ مسکن در تهران در تابستان ۵ درصد کاهش یافته است. در سایر مناطق تهران نیز تورم در بازار مسکن افزایش یافته است.

    دولت ادعا می‌کند که توانسته تورم را مهار کند، اما آمارها نشان می‌دهد که تورم همچنان در سطح بالا است. این افزایش تورم باعث تخلیه قدرت خرید خانوارها شده و تأثیر مستقیمی بر زندگی روزمره مردم دارد. تورم بالا باعث شده است که بیشترین جمعیت ایران نیاز به یارانه داشته و از دولت یارانه دریافت می‌کند.

    این در حالی است که پروژه های تعاونی ساز نیز به دلیل اقساطی بودن برای اقشار ضعیف جامعه میتواند گزینه مناسبی برای خرید مسکن باشند اما تعاونی هایی نظیر این پروژه به دلیل عدم تامین سرمایه مالی برای ساخت پروژه پس از 2 سال زمان سپری شده از پذیره نویسی کماکان نتوانسته اند عملیات ساخت را شروع نمایند .

    در این شرایط، مردم با قیمت‌های بالای مسکن روبه‌ رو هستند و قدرت خرید آنها کاهش یافته است. این افزایش قیمت مسکن به خصوص برای افراد با درآمد محدود و دستمزد پایین بسیار دشوار است. افزایش قیمت مسکن به افزایش قیمت اجاره‌ بها نیز منجر شده و باعث افزایش هزینه‌های معیشتی مردم شده است. تورم و قیمت‌های بالا باعث افزایش هزینه‌ های زندگی مردم شده و مردم به شدت از این وضعیت رنج می‌برند.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه