جستجو کردن

نوشته های اخیر

پیش بینی روند بازار مسکن در نیمه دوم سال 1402

  • در شرایط کنونی که بازار در رکود عمیقی وارد شده است ، هنوز برای خریداران و فروشنده ها شرایط باور پذیر بصورت دائمی نیست . بطوریکه عده ای از فروشندگان بطور کلی از بازار کنار کشیده اند و عده ای از خریداران نیز تصور مینمایند که قیمت ها میتواند حتی پایینتر بی آید .

    گروه اول که فروشندگان میباشند تصورشان این است که قیمت ها افزایش میابد و گروه دوم تصور بر پایین آمدن قیمت ها دارند . حال به نظر شما کدامیک درست و کدامیک غلط است ؟ برای پاسخ به این موضوع باید این را در نظر داشته باشید که علت این موضوع چیست و چه عاملی باعث بوجود آمدن شرایط کنونی شده است .

    واقعیت این است که اگر تحلیلی از وضعیت بازار داشته باشید و گذشته را به خاطر داشته باشید قطعا متوجه خواهید شد که شرایطی که الان حاکم شده است از تاثیر یک اتفاق مثبت اقتصادی نیست بلکه دولت بطور مستقیم سعی در کنترل وضعیت از طریق راه های مختلف دارد و این اتفاق در دوره های متفاوتی از دولت ها افتاده است که معمولا در 4 سال اول شرایط ثبات برقرار شده و در 4 سال بعدی افزایش قیمت ها شروع میشود .

    پیش بینی روند بازار مسکن در نیمه دوم سال 1402
    پیش بینی روند بازار مسکن در نیمه دوم سال 1402

    در حال حاضر شرایط به نظر می آید که همینگونه است و با کنترل شدید نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات بازار آن سعی بر القای این موضوع است که اگر هم قیمت افزایش یابد در نهایت به سرعت پایین می آید به همین دلیل مردم را از انجام تصمیم های هیجانی دور میکند و با بالا رفتن مقطعی دلار همه تصورشان بر این است که باز هم سریع قیمت پایین می آید .در واقع این کنترل توسط دولت و از طریق کنترل جو روانی بازار صورت گرفته است .

    بیشترین آسیب از این وضعیت را پیش فروش کنندگان واحد های مسکونی دیده اند زیرا برای تامین سرمایه پروژه خود به مشکلات زیادی برخورد کرده اند به عنوان نمونه حق امتیاز پروژه اسپرلوس تا 40 درصد کاهش داشته است و باز هم خریداری برای آن وجود ندارد

    نظر کارشناسان در مورد آینده مسکن

    در نیمسال اول سال ۱۴۰۲، بازار مسکن تحت تأثیر سه عامل اصلی قرار گرفت: افزایش قیمت‌های ساخت و ساختمان‌ها (تورم ساخت)، تغییرات در توافق‌های ایران و غرب (به خصوص ایالات متحده)، و کاهش نرخ رشد نقدینگی. این تغییرات منجر به افت حجم معاملات خرید ملک و کاهش قیمت مسکن در فصل دوم سال شد. همچنین، جاماندگی قدرت خرید سرمایه‌گذاران و وضعیت نظامی منطقه نیز به عوامل تأثیرگذار بر بازار ملک اضافه شده‌اند. این تغییرات ممکن است رابطه میان تغییرات نرخ دلار و قیمت مسکن را تغییر دهند.

    دو عامل اصلی در بازار مسکن در این دوره عبور از چالش‌های تورم و وضعیت نقدینگی بودند. تغییر در توافق‌های ایران با کشورهای غرب و کاهش نرخ رشد نقدینگی موجب کاهش انتظارات تورمی و کاهش خرید عمومی دلار شد. این اتفاقات در بازار ارز و بازار سکه نیز تأثیرگذار بوده و منجر به کاهش نرخ دلار شده است.

    در مورد بازار مسکن، کاهش نرخ رشد نقدینگی و اعمال محدودیت‌های بانکی باعث کاهش میل به خرید ملک و کندشدن رشد قیمت‌ها شد. نتیجه این تغییرات این بود که بازدهی بازارهای مختلف به شدت کاهش یافت، به‌طوری‌که بازار سهام، دلار، و سکه بازدهی کمتری نسبت به سال‌های قبل داشتند. به عنوان مثال، بازار سهام بازدهی ۸ درصد و بازار دلار بازدهی ۳ درصد داشت. همچنین، بازار سکه بازدهی منفی داشت و قیمت سکه در شهریور ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. بازار مسکن نیز بازدهی ۱۵.۵ درصدی را ثبت کرد.

    در کل، دو رویداد اصلی این دوره شامل تغییرات در توافق‌های ایران با کشورهای غرب و کاهش نرخ رشد نقدینگی بودند که به تغییرات در بازارهای مختلف اقتصادی منجر شدند و تأثیراتی متنوع بر بازار مسکن داشتند.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه