پروژه های تعاونی ساز دولتی چگونه اجرا میشوند؟

بسیاری از پروژه های ساختمانی انبوه که در تهران یا دیگر شهرها ساخته میشود و نام یک سازمان و ارگان بر روی آن است بطور مثال میگویند پروژه وزارت نفت یا مخابرات بصورت تعاونی ساز و برای اعضای همان ارگان ساخته شده است و این کار معمولا از طریق تعاونی های مسکن شکل گرفته در همان سازمان انجام میشود . حال در ادامه بسیاری از اعضا که سهام خود را به اشخاص عادی و خارج از سازمان میفروشند که برای برخی آشنایی با نحوه شکل گیری این نوع پروژه ها ندارند نحوه خرید و فروش ، اقساط ، امتیاز و انتخاب واحد گیج کننده میباشد در این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم که پروژه های تعاونی ساز دولتی چگونه اجرا میشوند؟ و نحوه شکل گییری ، عملیات ساخت ، اولویت بندی در انتخاب واحد و در نهایت واگذاری واحدها به همراه تعهدات چگونه است .

پروژه های تعاونی ساز دولتی چگونه اجرا میشوند؟
پروژه های تعاونی ساز دولتی چگونه اجرا میشوند؟

شکل گیری پروژه های تعاونی ساز

تمامی ارگانهای دولتی موظف به تامین مسکن برای کارمندان و اعضای خود هستند و برای انجام این کار تعاونی های مسکن را در سازمان خود تاسیس کرده و شرایطی برای صاحبخانه شدن اعضای آن فراهم مینمایند . این شرایط بسته به هر سازمان متفاوت است اما معمولا بدینصورت اجرا میشود که زمینی که مالک آن سازمان است به تعاونی مسکن واگذار میشود و مبلغ ناچیزی از اعضایی که تمایل به مشارکت در آن دارند بصورت اقساط ماهیانه طولانی مدت و کسر از حقوق ماهانه دریافت میشود . در این حالت تعاونی مسکن و اعضای آن مالکان زمین هستند و برای ساخت و ساز میبایست هزینه های جاری را تقبل نمایند .

این بخش از کار معمولا به مشکلاتی بر میخورد زیرا ساخت و ساز یک پروژه ساختمانی آن هم بصورت انبوه کاری نیست که اعضای تعاونی از پس آن بر بی آیند و بسیاری از پروژه هایی که این مسیر را رفته اند بعد از گذشت مدتی مسکوت مانده اند زیرا این هزینه ها دیگر پشتیبانی سازمان را شامل نمیشود و باید توسط اعضا پرداخت شود . در این حالت معمولا مشارکت با یک شرکت و پیمانکار بیرونی چاره کار است و دیگر هزینه ای بابت ساخت از اعضا دریافت نمیشود . اینگونه ساخت و ساز با پروژه هایی نظیر پروژه الهیه فرشته که خود اقدام به ساخت و ساز مینمایند متفاوت هستند .

پروژه الهیه فرشته
پروژه الهیه فرشته

معاملات در پروژه های تعاونی ساز چگونه است ؟

تعداد سهام موجود در اینگونه پروژه ها محدود است ، به عنوان مثال اگر یک تعاونی دولتی با یک پیمانکار خصوصی قرارداد 60 به 40 بسته باشد اعضای تعاونی از 40 درصد سهم دارند و دیگر سهمی اضافه تر نخواهد شد پس در واقع اگر شخصی قصد خرید از این پروژه را داشته باشد میبایست از سهم یکی از اعضای سازمان خریداری نماید و بعد از پرداخت مبلغی به فروشنده وی جای خود در تعاونی را به خریدار جدید میدهد و شکل کار بدینصورت است که تسهیلات ارائه شده به عضو اصلی بعد از فروش به شخص غیر کارمند میبایست تسویه شود بدین معنی که پرداخت اقساطی ماهیانه هزینه زمین که بصورت ماهانه از حقوق کارمند کسر میشده باید تسویه شود و شامل عضو جدید نخواهد شد .

حق امتیاز عبارتی است که فروشنده برای اینکه جایگاه و امتیاز خود را به خریدار جدید بدهد میبایست پرداخت نماید و بر اساس قیمت روز و نحوه مشارکتی که شخص در تعاونی دارد متفاوت است . برخی تعاونی ها سهم مشخصی از زمین را به اعضای سازمان واگذار کرده اند یعنی هر عضو درصدی از زمین را مالک است و در برخی پروژه ها متراژ عرصه و عیان ( مفید و مسکونی ) واگذار شده است یعنی عضو 70 متر سهم دارد که بعد از ساخته شدن و تکمیل پروژه سهم مشاعات از آن کسر میشود و بر اساس آنچه مفید باقی میماند به وی واحد مسکونی داده میشود .در این حالت اگر متراژ عضو به یک واحد مسکونی کامل نرسد خود تعاونی اعضا را با یکدیگر بصورت انتخابی در یک واحد قرار میدهد و در واقع یک واحد را با هم شریک میشوند . پروژه پدافند ارتش که حاصل مشارکت سازنده پروژه ستین با ارتش است به همین شکل در حال ساخت میباشد .

پروژه ستین
پروژه ستین

اعتبار سنجی این پروژه ها چگونه است ؟

همانطور که در بالا نحوه شکل گیری اینگونه تعاونی ها را تشریح کردیم برای انتخاب بهترین پروژه میبایست نوع مشارکت را بررسی نمایید . به عنوان مثال یک سازمان زمین خود را به یک شرکت وابسته به همان سازمان برای ساخت و ساز سپرده است . بسته به اینکه قدرت مالی و اجرایی آن سازمان چگونه است میتوانید روند آنرا بررسی نمایید . بطور مثال پروژه های مربوط به سپاه و قوه قضاییه چه توسط شرکتهای وابسته انجام شوند و چه توسط پیمانکار خصوصی انجام شوند روند پیشرفت آنها بسیار خوب است ! ولیکن این موضوع در مورد ارتش صدق نمیکند و پروژه هایی که ارتش توسط شرکتهای وابسته انجام میدهد با سرعت کندی پیش میروند .

در نهایت مابقی سازمانها نیز به همین منوال هستند و نوع مشارکت آنها باید بررسی شود . اگر خود تعاونی قصد ساخت داشته باشد نیز شرایط به همین گونه است . بسیاری از تعاونی ها دولتی با پشتوانه مناسب شروع به ساخت و ساز مینمایند و مدیریت بسیار خوبی برای پروژه انجام میدهند و در صورت عدم پرداخت اقساط توسط اعضا اقدام به سلب امتیازعضو مینمایند و برخی نیز اینقدر مدیریت ضعیفی دارند که سالها پروژه مسکوت میماند و با مشلات متفاوتی روبرو میشود .

نتیجه گیری

سرمایه گذاری در پروژه های اینچنینی در نهایت عاقبت خوبی دارد اگرچه ممکن است برخی از آنها سالها به طول انجامد اما در نهایت ساخته میشوند اما بسته به دیدگاه شما از ورود به آن پروژه نتیجه آن متفاوت خواهد بود . به عنوان مثال پروژه های ارتشی قیمت مناسبی دارند ولیکن زمان تحویل آنها بسیار طولانیست اما در نهایت برای شخصی که سرمایه ای اضافه دارد و تا چند سال نیز به آن احتیاج ندارد سرمایه گذاری در آن میتواند گزینه مناسبی باشد .

اگر شما سرمایه کافی در اختیار دارید گزینه های شما بیشتر است و میتوانید پروژه های قوی تری را نتخاب نمایید اما قطعا مبلغی که باید پرداخت نمایید بیشتر است اما این نکته را نیز نمیتوان نادیده گرفت که تعاونی های مسکن پس از انقلاب نقش بسیار مهمی در صاحبخانه کردن مردم داشته اند و بسیاری از پروژه های انبوهی که در تهران و دیگر شهرهای ساخته شده اند به همین شکل شروع و پایان یافته اند .

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پروژه های تعاونی ساز ائم از نحوه خرید و فروش ، حق امتیاز ، اقساط و اعتبار سنجی با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پروژه های مشابه

فهرست
Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه