جستجو کردن

نوشته های اخیر

وضعیت ملک در 3 ماهه اول سال 1401

  • در 3 ماهه نخست سال 1401 بازار خرید و فروش املاک و تاثیری که وضعیت اقتصادی در حال حاضر روی آن میگذارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد . وضعیت ملک در 3 ماهه اول سال 1401 تاثیر مستقیمی از مذاکرات برجام و قیمت دلار گرفته و نگاه بازار از اواسط سال گذشته بر روی این موضوع بوده است . در ادامه به بررسی وضعیت از شروع سال 1400 که در واقع دولت جدید سکان مدیریت کشور تا کنون را در دست گرفته مورد بررسی قرار خواهیم داد و صعود و فرود بازار را در مقاطع مختلف ارزیابی خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید .

    وضعیت ملک در 3 ماهه اول سال 1401
    وضعیت ملک در 3 ماهه اول سال 1401

    بازار املاک در شروع سال 1400

    در انتهای دولت یازدهم با توجه به اینکه مذاکرات برجام مجدد آغاز گردید و نشانه هایی برای تلاش دو طرف به منظور توافق دیده میشد بازار ملک و دیگر بازارها در حالت مسکوتی قرار گرفت زیرا تصور بر حصول توافقات بود . اما هر چه به پایان دولت یازدهم و شروع به کار دولت دوازدهم نزدیک شدیم با تصور اینکه دولت جدید به طرفین برجام علی الخصوص آمریکا اطمینانی ندارد حصول نتیجه دور از ذهن به نظر می آمد و همین دلیلی برای رشد قیمت بازار املاک تا اردیبهشت سال 1400 شد .

    اما خبرهایی که در اواسط سال به گوش رسید نشان از مطلوب بودن وضعیت مذاکرات داده و به یکباره شوکی به بازار وارد شد که باعث رکود بازار و توقف افزایش قیمت ها گردید . این روند تا پایان سال ادامه داشت تا اینکه دوباره بر سر یکی از موارد مهمی که ایران بر آن اصرار دارد مذاکرات به بمب بست رسید و خبرهایی از ترک میز مذاکرات و یا عدم توافقات به گوش رسید

    در ابتدای سال 1401 با شروع افزایش قیمت دلار به همراه وضعیت نامشخص مذاکرات قیمت ها دوباره به سمت افزایش پیش رفته و در حال حاضر معاملات خرید و فروش بازار بیشتر شده و به اصطلاح بازار رونق گرفته است .

    رونق و رکود بازار به چه معناست ؟

    وضعیت بازار مسکن و بطور کلی هر بازاری بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص میشود . در بازار مسکن مانند دیگر بازارها دلالان و واسطه گرانی حضور دارند که این چرخه عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار میدهند . جدا از این افراد کسانی هستند که به منظور سرمایه گذاری وارد این بازار میشوند و قصدشان کسب سود و یا حفظ ارزش پول نقد شان در برابر افزایش قیمت ها و یا کاهش ارزش ریال است .

    پس در واقع رونق و رکود بازار تحت تاثیر این افراد قرار میگیرد که خود باعث افزایش و یا کاهش قیمت میشود . هر کالایی که قیمت آن گران شود و یا به سمت گرانی پیش برود شاهد هجوم مردم به خرید آن خواهد بود . اگر این کالا تخصصی باشید بحث جداست اما زمانیکه ورود به معاملات آن کالا برای عموم مردم مشکل نباشد هر فردی بنا بر سرمایه خود وارد آن میشود .

    این هجوم یک افزایش قیمت کاذب ایجاد میکند زیرا علت آن بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضا میباشد که به اصطلاح بازار را به رونق می اندازد و باعث رشد قیمتها و تعداد معاملات میشود .در بازار دلار ، طلا و خودرو نیز شاهد این موضوع بوده ایم علی الخصوص بازاری مانند ارز که هر فرد با هر سرمایه ای میتواند وارد آن شود .

    بازار املاک در شروع سال 1400
    بازار املاک در شروع سال 1400

    پیش بینی وضعیت در ادامه

    در تاریخ نوشتار این مطلب در خرداد ماه وضعیت توافقات برجام نامشخص است و حتی غیر محتمل به نظر میرسد . البته این نکته را هم باید ذکر کنیم که در نهایت ایران برای خلاص شدن از شر تحریم ها و فشار اقتصادی حاصل شده از آن نیاز به توافق دارد اما از آنجایی که هر 2 طرف نیاز به یک توافق خوب از نظر خودشان دارد ممکن است سماجت بر سر برخی موارد باعث عدم حصول نتیجه شود .

    کما اینکه تا کنون چنین نشان داده شده و همچنین آزاد کردن برخی اقلام کالا که به مسکن مرتبط نیستند نا خودآگاه موج روانی گرانی را بر کشور حاکم کرده است و از طرفی قیمت دلار که بالای کانال 30 هزار تومان وارد شده است . در نهایت اگر قصد خرید ملک داشته و یا دارید در مطالب قبلی بارها ذکر کرده ایم که بازار مسکن از کنترل دولت خارج است و وضعیت اقتصادی روشنگر قیمت ها خواهد بود . در نیمه دوم سال 1400 تفکر برخی افراد سقوط و ریزش بازار مسکن بود حتی برخی مسئولین نیز راجع به این موضوع هشدار دادند اما در حقیقت بازار مسکن بصورت شارپی رشد و نزول نخواهد داشت و به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن میتواند جایگاه امنی برای سرمایه شما باشد .

    کلام آخر

    همانطور که در بالا اشاره کرده ایم اگر سرمایه ای در اختیار دارید و قصد خرید یا پیش خرید آپارتمان در تهران یا دیگر نقاط را دارید همین الان هم دیر است و بهتر است خرید خود را انجام دهید زیرا وضعیت بازار نشان از پایین آمدن قیمت ها ندارد و همچنین جو روانی گرانی بر کشور حاکم شده که نا خودآگاه تاثیرش را بر تمامی بازارها خواهد گذاشت و بازار مسکن که تنها بازاری است که در کنترل دولت نیست ، نمیتواند جهت پذیر از برخی سیاست های مقطعی دولت باشد .

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه