جستجو کردن

نوشته های اخیر

نگاه بازار مسکن به نرخ ارز 1401

  • در تاریخ هشتم خرداد ماه سال هزار و چهارصد و یک وضعیت بازار مسکن به گونه ای در شوک فرو رفته است و نگاهی به نرخ ارز دارد . دیگر بازارها نظیر خودرو نیز بعد از تصویب مجلس برای آزاد شدن واردات خودرو واکنش آنچنانی جز بی اعتمادی به این خبر نشان نداده است و همگان منتظر روشن شدن وضعیت واقعی واردات هستند.

    از سویی دیگر با توجه به وضعیت روسیه و تخفیف بسیاری که برای نفت و دیگر مواد اولیه ای که تولید کننده آنها میباشد در نظر گرفته است بازار صادرات نفت و دیگر مشتقات ایران تحت تاثیر قرار گرفته است و مشخص نیست اگر خودرو آزاد شود با چه ارزی امکان واردات خودرو خواهند داشت در صورتیکه ممنوعیت ورود گوشی های اپل به دلیل خروج سالانه 1 میلیارد دلار در سال در دستور دولت قرار گرفته بوده است . در این مطلب به بررسی نگاه بازار مسکن به نرخ ارز 1401 میپزدازیم با ما همراه باشید .

    نگاه بازار مسکن به نرخ ارز 1401
    نگاه بازار مسکن به نرخ ارز 1401

    تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن

    بازار مسکن تاثیر پذیر از نرخ ارز میباشد ولیکن مانند دیگر کالاها نظیر خودرو ، لوازم خانگی ، گوشی همراه و … تاثیر مستقیمی از نرخ آن نمیگیرد یعنی به سرعتی که کالاهای مذکور تغییر قیمت میدهند مسکن قیمتش تغییر نخواهد کرد زیرا کالایی نوسانی نیست و شیب صعود آن همیشگی است .

    از آنجایی که با تغییر جزئی نرخ ارز وضعیت مسکن آنچنان تغییری نمیبیند و زمانی که یک جهش نسبی در نرخ داشته باشیم شاهد هجوم مردم برای تبدیل سرمایه نقدی به مسکن و دیگر کالاها هستیم که این کار برای حفظ ارش پول انجام میشود و به اصطلاح در بازار مسکن رونق ایجاد میکند . زیرا چرخه عرضه و تقاضا در این بازار یک روند طبیعی دارد و در صورتیکه تقاضا بالا برود به اصلاح بازار راه می افتد و این وضعیت مساوی است با افزایش قیمت این کالا که وضعیت خوشایندی نیست .

    تجربه نشان داده واکنش مردم برای تبدیل ارزش سرمایه در زمانی صورت میپذیرد که نرخ ارز ثابت کند نوسانی نیست و به سمت افزایشی شدن میرود . در دولت قبلی یکی از بزرگترین اشتباهات بازی با نرخ ارز بوده به طوریکه ابتدا بصورت کاذب آنرا بالا برده و سپس پایین می آوردند و در حقیقت انجام این کار به هر هدفی که انجام شده جز ضربه جبران ناپذیر به اقتصاد کشور چیزی در پی نداشته است .

    وضعیت مسکن
    وضعیت مسکن

    ثبات عامل رکود است

    حقیقت این است که در هیچ کجای دنیا دلالی راه صحیح درآمد زایی نیست و در واقع تمام قوانین وضع شده در کشورهای پیشرفته مانع این موضوع میشود که شخصی بخواهد و بتواند به منظور خرید بیش از حد نیاز یک کالا و نگهداری آن بتواند آنرا در آینده گرانتر بفروشد در واقع مالیاتی که به عنوان تکس پراپرتی و یا مینترنس باید پرداخت شود آنچنان است که اجازه مالکیت بیش از نیاز به هر شخصی نمیدهد .

    این موضوع حتی برای یک خودرو نیز صادق است ، برای یک خودروی 20 تا 30 هزار دلاری مبلغی نزدیک به 10 درصد به عنوان بیمه در سال باید پرداخت شود و مانند کشورمان افراد با پارک کردن چندین خودروی صفر و یا نگهداری چندین واحد کلید نخورده بدون پرداخت 1 ریال هزینه اضافه میتوانند چرخه عرضه و تقاضا را از حالت عادی خارج کرده و باعث افزایش قیمت ها شوند . در واقع ثبات عامل رکود بازار دلالی ست و برای کسب و کاری که فعالیت خدماتی و مفید به جامعه ارائه میدهد ثبات عاملی بهتر است برای رشد کسب و کار و ایمن بودن آن ولیکن در کشور ما نا امنی اقتصادی عامل سود مضاعف دلالان است .

    پیش بینی ادامه وضعیت

    در حال حاضر پیش بینی آینده بازار مسکن چندان خوشایند نیست . اینکه میگوییم خوشایند برای خریداران واقعی است ولیکن برای دلالان میتواند بازار خوب پیش رو باشد و علت آن نیز گرانی قیمت ها با توجه به وضعیت برجام و نرخ ارز میباشد . وضعیتی که هر چه پیشتر میرویم نشانه های عدم توافق پررنگ تر میشود و بازار دلالی چند سالی است که منتظر این لحظه است و البته که به ضرر مصرف کننده میباشد . اگر سایتهای ثبت آگهی املاک را بررسی نمایید عباراتی نظیر پیش خرید آپارتمان در تهران گواه وضعیت است .

    پیشنهاد ما به شما این است که منتظر و نظاره گر نباشید و روند کلی را نگاه کنید . اگر قصد خرید ملک را دارید تا کنون نیز تعلل کرده اید و بهتر است هر چه سریعتر اقدام به خرید کنید . اگر پیش خرید با قیمت قطعی یافتید که معتبر باشد و مدت زمان ساخت طولانی تر باشد اما قیمت مناسب تر بهترین گزینه برای حفظ ارزش سرمایه شماست .

    توجه داشته باشید که در وضعیتی که قیمت ساخت بالاتر میرود بهتر است در پروژه هایی سرمایه گذاری نمایید که حاصل مشارکت پیمانکار خارج از مجموعه باشد که پیمانکار در پروژه سهیم باشد . در این حالت حتی با افزایش قیمتها سازنده میتواند پروژه را به اتمام برساند ولیکن اگر سازنده بدون پشتوانه باشد و واحدهای خود را پیش فروش کرده باشد قطعا در هنگام ساخت با مشکلات بسیاری بر خواهد خورد .

    کلام آخر

    در این مطلب به بررسی نگاه بازار مسکن به نرخ ارز 1401 پرداختیم و توضیحاتی پیرامون آن خدمت شما ارائه دادیم . توجه داشته باشید برای خرید کالاهای اساسی نظیر مسکن هیچگاه نگاهتان به اهرم های نوسانی نباشد . زیرا در نهایت بازار مسکن تنهای بازاری است که از کنترل دولت خارج است و نمیتواند بر قیمت آن نظارتی داشت و آنرا به نحوی محدود کرد پس بهتر است اگر به مسکن نیاز دارید در خرید آن تعلل نکرده و منتظر ریزش و یا افت قیمت ها نباشید .

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه