جستجو کردن

نوشته های اخیر

نتیجه تاثیر مداخله دولت در بازار مسکن تا شهریور 1402

  • دولت ادعا می‌کند که در حوزه مسکن به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است، از جمله احداث مسکن‌های ملی و اختصاص زمین‌ها به این منظور، به علاوه حفظ استقرار قیمت‌های مسکن. اما آیا واقعاً این تصاویر با واقعیت هماهنگی دارند؟

    در دهه‌های پس از انقلاب، دولت‌ها مسائل مسکن اجتماعی، مسکن مهر و مسکن ملی را مطرح کردند. مسکن مهر، یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها بود که گذر زمان و محل ساخت باعث ناکامی آن شده است.

    نتیجه تاثیر مداخله دولت در بازار مسکن تا شهریور 1402
    نتیجه تاثیر مداخله دولت در بازار مسکن تا شهریور 1402

    یکی از کارشناسان دولتی افزود :مسکن ملی نیز به مدت دو سال در برنامه‌ها بوده و حدود 100هزار واحد از آن افتتاح شده یا در حال ساخت هستند. اما ما باید ارزیابی کنیم که آیا مداخله دولت در مسکن به نفع مردم است یا خیر؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مداخله‌ها مشکلات را به صورت واقعی حل نکرده‌اند

    ضمن اینکه زمین و مصالح ساخت‌وساز یک بخش از مشکلات مسکن هستند، متغییرهای اقتصادی نیز بر این موضوع تأثیر می‌گذارند. این تغییرات می‌توانند باعث افزایش قیمت‌ها شوند. وقتی تورم افزایش می‌یابد، همه چیز در حوزه مسکن گران‌تر می‌شود و دولت به‌جای حل مشکلات، مسئولیت ساخت مسکن را به عهده می‌گیرد

    حق‌شناس در پایان به این موضوع اشاره مینماید که افزایش قیمت‌ها به دلیل کمبود قدرت خرید در جامعه رخ نمی‌دهد. تورم و رکود اقتصادی نیز بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند و مسئله مسکن را بسیار پیچیده می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که باید نقش تعاونی ساز ها در ساخت مسکن را نیز در نظر گرفت از این رو میتوانید برای بررسی بیشتر تعاونی ساز ها به تعاونی های منطقه 22 مراجعه نمایید .

    نظریه دولت در مورد کنترل قیمت مسکن چیست ؟

    وضعیت اخیر بازار مسکن بهبود پیدا کرده است. نسبت قیمت به اجاره کاهش یافته و به حدود ۱۵ واحد بازگشت کرده است. تاثیر تحریم‌ها کاهش انتظارات تورمی را ایجاد کرده و به قیمت مسکن نیز تاثیر داشته است. تیم اقتصادی دولت با مهار رشد نقدینگی، بازار مسکن را تحت تاثیر مثبت قرار داده است. اگر دولت توانایی مهار رشد نقدینگی و تورم را ادامه دهد، تاثیر مثبت بر بازار مسکن ادامه خواهد داشت. با این حال، تورم مصالح ساختمانی نیز هشداری برای بازار مسکن است. نوسازی‌ها همچنان تاثیرگذاری در تعیین قیمت‌ها دارند و کنترل تورم مصالح ساختمانی می‌تواند از افزایش ناگهانی قیمت مسکن جلوگیری کند.

    نتیجه گیری چه خواهد بود ؟

    حال باید صبر کرد زیرا برای تشخیص وضعیت یک بازار باید یک بازه زمانی را در نظر گرفت و نمیتوان چند ماه را برای قطعیت در مورد وضعیت آن اظهار نمود. در حال حاضر اگر بخواهیم شروع رکود بازار مسکن را در خرداد ماه بدانیم تا آخر این ماه تقریبا وارد یک دوره 3 ماهه میشود که برای نتیجه گیری در مورد بازار بسیار زود است و حداقل 8 ماه تا 1 سال لازم است تا کاهش قیمت های واقعی در صورت ادامه وضع وجود تجربه شود. در این مدت، تغییرات مختلف ممکن است و تاثیرات عوامل متعدد بر بازار مسکن تجربه خواهد شد.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه