جستجو کردن

نوشته های اخیر

محاسبه مالیات خانه‌های خالی و لوکس بالای 20 میلیارد

  • مالیات بر خانه های لوکس، مانند مالیات بر خودروهای خاص، تنها برخی از مالکین خانه ها و املاک را تحت پوشش قرار می‌دهد. این مالیات بر اساس ارزش و شرایط مشخص، برخی از املاک از جمله خانه های مجلل، آپارتمان‌ها و باغ ویلاهایی با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان در بر می‌گیرد.

    محاسبه مالیات خانه‌های خالی و لوکس بالای 20 میلیارد
    محاسبه مالیات خانه‌های خالی و لوکس بالای 20 میلیارد

    بر اساس قانون مالیات سالیانه، ارزش مازاد بیش از 20 میلیارد تومان این املاک مشمول 2 در هزار مالیات می‌شود. شهرداریها مکلف به اعلام وضعیت باغ ویلاهای مجاز یا غیرمجاز به سازمان امور مالیاتی هستند و باغ ویلاهای غیرمجاز مشمول 2 برابر مالیات مجاز می‌شوند. اما واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌شوند و در صورت انتقال مالکیت، مالیات بر خانه های لوکس بر عهده مالک اصلی از ابتدای سال ۱۴۰۲ قرار می‌گیرد.

    نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

    مالیات خانه‌های خالی به فرسودگی یا قدمت خانه وابسته نیست. این نوع مالیات مطابق قوانین خود و بر اساس عواملی مثل مدت زمان خالی بودن ملک، تعداد خانه‌های خالی و ارزش اجاری محاسبه می‌شود.

    دارندگان ۱ تا ۵ خانه در شهرها با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سال‌های اول تا سوم به ترتیب ضرایب مالیات ۶، ۱۲ و ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک پرداخت می‌کنند. در صورت داشتن بیش از ۵ خانه خالی، این ضرایب به ترتیب ۱۲، ۲۴ و ۳۶ برابر ارزش اجاری ملک‌ها هستند. مالکان خانه می‌توانند تا یک ماه پس از تشخیص مالیات برای پرداخت آن اقدام کنند. تأخیر در پرداخت مالیات باعث افزایش ۲.۵ درصد جریمه به ازای هر ماه تأخیر خواهد شد.

    یکی از راه هایی که بیشتر مردم میتوانند تعداد واحدهای خریداری شده و تحت مالکیت خود را پنهان کنند خرید از پروژه های تعاونی ساز است زیرا این پروژه ها عموما بصورت دفترچه ای معامله میشوند و علی الخصوص در منطقه 22 این یک رسم است در نتیجه آمار مالکیت این واحد ها برای سازمانهای دولتی روشن نیست از این رو میتوانید برای بررسی بیشتر اینگونه ساختمان ها به مطلب پروژه های ارتش در منطقه 22 مراجعه نمایید .

    تعریف خانه خالی

    مالیات بر خانه‌های خالی یکی از سیاست‌های دولت ایران برای کاهش تعداد خانه‌های خالی و افزایش تولید مسکن است. خانه‌های خالی با شرایط مشخصی مشمول این مالیات می‌شوند.

    برای پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی، خانه باید در شهری با جمعیت بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر قرار گرفته، مالک آن در آنجا سکونت اصلی یا فرعی نداشته باشد، حداقل یک سال از پایان کار ملک گذشته باشد، حداقل چهار ماه از تاریخ خرید ثبتی گذشته باشد، خانه حداقل چهار ماه در اجاره نباشد، فرد مستأجر اقامتگاه اصلی داشته باشد، خانه در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد، و در صورت وقف بودن، بر اساس وقف‌نامه برای اجاره رفتن مشکلی نداشته باشد.

    چه خانه هایی از مالیات معاف هستند ؟

    برای معافیت از پرداخت مالیات برای خانه‌های خالی، باید شرایط زیر را رعایت کنید:

    1. خانه‌های خالی باید در شهرهای با مشکلات مسکن و کمبود مسکن قرار داشته باشند.
    2. خانه‌ها باید حداقل یک سال قبل از پایان سال مالی مربوطه خالی شده باشند.
    3. خانه‌ها باید به دلایل مسکنی قابل اجاره نباشند.
    4. باید اطلاعات کارشناسی تعیین میزان اجاره (حداکثر ۸۰ درصد اجاره بازار) توسط کارشناس ارائه شود.
    5. خانه‌ها باید به اشخاصی که در آن زندگی می‌کنند و به عنوان مسکن خود استفاده می‌کنند، اجاره داده شوند.

     

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه