جستجو کردن

نوشته های اخیر

قیمت رهن و اجاره مسکن در تهران مرداد 1402

  • در نیمه های  مرداد، به مرز نیمه‌ی راه رسیدیم و در اوج فرآیند انتقالات و تغییرات در بازار اجاره‌ای و مسکن قرار گرفتیم. اگرچه بر طبق سنت سه سال اخیر، نرخ افزایش اجاره‌ها در تعیینات دولتی محدود به ۲۵ درصد بود، اما در برخی مناطق، آمار نشان می‌دهد که میزان افزایش قیمت‌های رهن و اجاره بیشتر از ۲۵ درصد از کلانشهرها است.

    قیمت رهن و اجاره مسکن مرداد 1402
    قیمت رهن و اجاره مسکن مرداد 1402

    چالش اصلی در رعایت سقف ۲۵ و ۲۰ درصدی افزایش اجاره در شهرهای بزرگ و کوچک، مربوط به پایه‌ی تعیین قیمت در قراردادهای جدید است. این پایه‌ی قیمت باید به گونه‌ای تعیین شود که میزان افزایش قانونی رعایت گردد. البته این چالش در قراردادهای تمدیدی وجود ندارد، اما بخش قابل توجهی از قراردادهایی که تازه بسته میشوند و تمدیدی نیستند با این مسئله مواجه هستند.

    هفته‌ی گذشته، مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که دولت در حال ارائه‌ی راهکاری است که نیاز به تصویب مجلس دارد. این راهکار بر روی تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره‌ها متمرکز است. بر اساس این طرح، دولت قیمت پایه‌ای را برای اجاره‌ها و رهن‌ها تعیین خواهد کرد و همه‌ی افراد موظف به رعایت این مبلغ خواهند بود. جواد سادات، مشاور وزیر، تاکید دارد که اگر این سیستم تعیین قیمت پایه پیاده‌سازی شود، مشکل افزایش نامناسب قیمت‌ها حل خواهد شد و همچنین مردم به منظور اجاره و مالیات منطقه‌ای با مبنای مناسبی روبرو خواهند شد.

    در گذشته، سازمان امور مالیاتی ارقامی را برای هر منطقه‌ی شهری به صورت بلوک بندی اعلام کرده بود که اصولاً برای محاسبه‌ی مالیات استفاده می‌شد. اکنون، تلاش در جهت دقیق‌تر کردن این اعداد و تعیین آنها به شکل دقیقتر در حال انجام است. با این حال، عوامل رفتاری مردم نیز نقش مهمی در اجرای این اعداد دارند. آنها باید این اعداد را بپذیرند و از طریق تبلیغات ، مشاوره غلط ، تحت فشار قیمت‌گذاری اشتباه از سوی برخی مشاوران املاک و دلالان مسکن را ملاک برای قیمت گذاری خود قرار ندهند .

    به هر حال، فعالان بازار و مشاوران املاک در طول سال‌هایی که قوانین تعیین قیمت راه‌اندازی شده‌اند، به عدم اجرای دقیق این قوانین در بسیاری از مناطق، به ویژه در تهران، اشاره می‌کنند. در جدول زیر به نمونه ای از آخرین معاملات انجام شده در مرداد ماه سال 1402 اشاره نمودیم و چندین نمونه از قیمت ها را در مناطق مختلف بیان کردیم . این آمار بر طبق آخرین اطلاعات تهران برج از بازار مسکن میباشد .

    متراژ ویژگی‌ها محدوده قیمت رهن قیمت اجاره
    67 متر 8 ساله، پارکینگ، آسانسور، انباری ستارخان 200 میلیون 13 میلیون
    79 متر 25 ساله، بدون آسانسور مجیدیه جنوبی 550 میلیون رهن کامل
    60 متر 4 ساله، بدون پارکینگ جمهوری 300 میلیون 9 میلیون
    91 متر 15 ساله، دارای انباری پیروزی 800 میلیون رهن کامل
    67 متر 8 ساله، دارای آسانسور نازی آباد 250 میلیون 7 میلیون
    116 متر 17 ساله، پارکینگ، آسانسور، انباری الهیه – فرشته 1 میلیارد 40 میلیون
    80 متر 8 ساله، پارکینگ، آسانسور، انباری بهارستان 200 میلیون 12 میلیون
    96 متر 14 ساله، دارای پارکینگ سهروردی 760 میلیون رهن کامل
    100 متر 25 ساله، دارای انباری تهران نو 200 میلیون 15 میلیون

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه