جستجو کردن

نوشته های اخیر

عمق دریاچه چیتگر چقدر است؟

  • عمق دریاچه چیتگر چقدر است؟

    دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس بزرگترین دریاچه مصنوعی ساخته شده در کشور است که در غرب شهر تهران واقع شده است. این منطقه یک منطقه تفریحی محسوب می‌شود که در همه فصول سال میزبان اهالی تهران است. این منطقه یکی از پروژه‌های بزرگ مهندسی در است که از جمله زیباترین مناطق گردشگری تهران نیز  محسوب می شود.

    جالب است بدانید که طرح ساخت دریاچه مصنوعی خلیج فارس از  حدود سال 1347 خورشیدی و در طرح جامع شهری پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود که بنا به دلایلی از جمله کمبود دانش مهندسی و پیش‌بینی نشدن بودجه مسکوت مانده بود و در سال 1382 این پروژه وارد مرحله تحقیقات شد و در سال 1389 ساخت این دریاچه مصنوعی آغاز گشت.

    دریاچه شهدای خلیج فارس

    شاید مردم تهران هرگز تصور نمی کردند که روزی برای دیدن مرغان دریایی راهی این منطقه شوند. این دریاچه حدود 130 هکتار مساحت دارد. آب دریاچه به واسطه رودخانه کن تأمین می شود.

    پروژه شهدای چیتگر دارای دو بخش دریاچه و بخش ساحلی است. موقعیت مناسب دریاچه چیتگر از نظر دسترسی و همچنین محل احداث پروژه مزایای بسیاری را برای آن به همراه داشته است. ضمن این که قرار گرفتن این دریاچه در مسیر بادهای غربی – شرقی باعث مرطوب‌تر شدن هوای تهران خواهد شد و هوای مطبوعی را برای ساکنین غرب تهران به همراه خواهد داشت.

    عمق دریاچه چیتگر چقدر است ؟
    عمق دریاچه چیتگر چقدر است ؟

    از طرف دیگر هدایت رودخانه های فصلی به سمت دریاچه مانع از وقوع سیلاب های منطقه ای در فصل بارندگی می شود و همچنین پیش بینی امکانات رفاهی و تفریحی در این منطقه استفاده از جاذبه های طبیعی آن را برای خانواده ها مناسب تر ساخته است. آب گیری دریاچه در فصول پرآبی رودخانه کن و از دی ماه تا فروردین ماه هر سال انجام می‌گیرد.

    عمق دریاچه چیتگر

    حجم این دریاچه در پشت سد حدود 6.9 میلیون متر مکعب است، طول تاج سد دریاچه 730 متر و عرض آن حدود 12 متر است، محیط دایک ساحلی اطراف دریاچه 4800 متر و قطر آن نیز 1800 متر است. عمق دریاچه چیتگر در کناره ها بین 1.5 تا 2 متر و در واسط آن به حدود 9.5 متر می‌رسد. ارتفاع آب در برخی مناطق پشت سد تا 10 متر نیز می رسد. در فصول گرم و خشک سال عمق دریاچه چیتگر تا حدود 2 متر در همه نواحی کاهش پیدا می‌کند.

    عمق دریاچه چیتگر
    عمق دریاچه چیتگر

    این دریاچه اگرچه عمیق است با این حال به لحاظ ایمنی از سطح بسیار مناسبی برخوردار است، به طوری که در اطراف دریاچه همواره نگهبانانی حضور دارند که امنیت منطقه را تأمین می کنند. عمق دریاچه چیتگر این دریاچه مصنوعی را برای انواع ورزش های آبی مناسب می‌سازد. بعد از تکمیل دریاچه چیتگر بسیاری از مردم علاقه زیادی به خرید خانه با دید دریاچه پیدا کردند به همین سبب پروژه های ساختمانی زیادی در منطقه 22 چیتگر شکل گرفتن و اولویت قیمت گذاری آنها نیز داشتن دید به دریاچه است به عنوان مثال پروژه اسپرلوس یکی از این پروژه های میباشد.

    ورزش‌های آبی دریاچه چیتگر

    از آنجایی که عمق دریاچه چیتگر مناسب است، امکان انجام ورزش‌هایی مثل قایق سواری، راید اسکیت هوایی و … نیز در این دریاچه وجود دارد. البته در اطراف دریاچه چیتگر نیز انواع ورزش‌ها و بازی‌های مهیج از جمله سرسره های سقوط آزاد، پیست پرش در آسمان و سینما هرم هیجان نیز وجود دارد.

    مقایسه دریاچه چیتگر با پروژه های مشابه در دنیا

    ساخت دریاچه های مصنوعی در دنیا یکی از روش های جذب گردشگر محسوب می شود. در حال حاضر بزرگترین دریاچه های مصنوعی دنیا شامل دریاچه کنیر در مالزی، دریاچه دانستن نیوزیلند، دریاچه ناصر مصر، دریاچه گوئرلاین فرانسه، دریاچه کاریبا در زیمبابوه، دریاچه ولتا در غنا، دریاچه اسمال‌وود در کانادا و کوبیشکسوو در روسیه  می‌شود.

    این دریاچه ها در فضایی دور از فضای شهری احداث شده اند که ساخت این دریاچه ها باعث ایجاد گونه های جدید حیوانی و گیاهی شده و به محلی برای انجام تفریحات و ورزش‌های سالمی چون ماهیگیری، قایق رانی، شنا و … تبدیل شده است. این دریاچه ها عموما در مناطق مناسب و در عمق مناسبی ساخته می شوند به طوری که از نظر آب و هوایی و همچنین اکولوژی با شرایط منطقه تناسب کامل داشته و خطری برای محیط زیست جانوری و گیاهی منطقه ایجاد نکنند.

    برخی از دریاچه های مصنوعی نیز مانند دریاچه چیتگر در داخل شهر ساخته می شوند که مشهورترین آنها دریاچه مصنوعی موجود در پارک مرکز نیویورک است. این دریاچه‌ها دارای عمق مناسب برای انجام ورزش ها و تفریحاتی چون قایق سواری هستند. همانطور که عمق دریاچه چیتگر نیز در همه قسمت‌ها امکان قایق سواری را برای گردشگران مهیا می‌سازد. پروژه های ساختمانی این منطقه نیز میتوان از نظر ارتفاع با برج های دنیا رقابت کند پروژه نیروی زمینی ارتش بلندترین سازه مسکونی در ایران میباشد و سپس بعد از ان میتوان به برج های پروژه رومنس اشاره کرد که هم دید کوهستان و هم دید باغ موزه گیاه شناسی را دارد.

    معایب دریاچه چیتگر

    یکی از بزرگترین معایب دریاچه چیتگر راکد بودن آب این دریاچه است که باعث ایجاد گازهای بدبو و رشد جلبک در دریاچه می شود. ضمن این که تصفیه آب دریاچه نیز بسیار پرهزینه است که این مسئله باعث نشست رسوبات در دریاچه و کاهش عمق آن خواهد شد. از سویی دیگر ساخت برج‌های بلند در اطراف دریاچه مانع بزرگی در مسیر وزش باد قرار است و با وجود هزینه‌های بسیار در خرید آب، تبخیر آب  میتواند باعث اتلاف بودجه ها در این بخش باشد.

    ورزش های آبی چیتگر
    ورزش های آبی چیتگر

    دریاچه چیتگر در نزدیکی کوه‌های شمال غرب تهران احداث شد که می‌توانست مناظر طبیعی زیبایی را به همراه داشته باشد، اما با احاطه دریاچه توسط سازه‌های بلند، ظرفیت‌های طبیعی آن عملا از میان رفته است و این منطقه با کمبود سایه و پوشش گیاهی متراکم مواجه است.

    دریاچه چیتگر در مقایسه با سایر دریاچه‌های مصنوعی دنیا نه در طبقه دریاچه‌های برون شهری با هدف ایجاد اکولوژی جدید می گنجد و نه در شمار دریاچه‌های درون شهری واقع می شود. با این حال عمق دریاچه چیتگر امکان تفریحات آبی مثل قایق سواری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند که بسیاری از مردم برای انجام این تفریح در منطقه ای دریاچه‌ای به دریاچه شهدای خلیج فارس می‌آیند و از تفریح در این منطقه لذت می‌برند.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    3 نظر در “عمق دریاچه چیتگر چقدر است؟”

    1. بسم رب شهدا

      حیف این آبی که از رودخانه کن و سد ها میرسه اینجا همش تبخیر میشه شاید الان ۱۴۰۲/۴/۱۵عمق آب به ۷ متر کاهش پیدا کرده چون گردش آبی وجود نداره

    2. طبق معمول، اجرای پروژه ها بدون بررسی کافی و احتمالا با نیت خرج کردن بودجه. تمام این مشکلات که تا کنون پیش آمده، همچنین مشکلاتی دیگر که قابل پیشبینی هستند را می شد پیش از اجرا در نظر آورد ولی به نظر من قصدی بر این موضوع نبوده. علاوه بر خود پروژه، همین سازه های مسکونی و…. شکل گرفته در اطرافش درامد خوبی برای بعضیا داشته.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه