جستجو کردن

نوشته های اخیر

طرح جابجایی یا نوسازی خانه های بافت فرسوده تهران

  • در حالی که شهرداری سال گذشته برای کشاندن سازندگان به بافت فرسوده  و ساخت و ساز در این محدوده طرح های ویژه ای گذاشت که نمونه آن طبقه تشویقی یا دریافت مبلغ بسیار کمی بابت جواز ساخت بود عده بسیاری به منظور ساخت و ساز وارد این محدوده شده اند و بسیار از خانه های بافت فرسوده با تجمیع و یا تخریب و بازسازی توانستند کمک زیادی به بازسازی بافت فرسوده نمایند .

    اما در نهایت در امسال خبرهای مبنی بر تغییر قوانین به گوش رسید که میتواند باعث خروج سرمایه سازندگان از این مناطق شود این در حالی است که خروج سرمایه نه تنها مربوط به این مناطق نمیشود بلکه بسیاری از سازندگان سرمایه خود را به کشورهای همسایه میبرند و در آنجا مشغول ساخت و ساز میشوند که این یک اتفاقی است که بسیار میتواند مشکل ساز شود .

    حتی برای مقابله با این موارد شهرداری تهران بسیاری از زمین هایی که مجوز ساخت در مناطق خاص را نداشته اند بصورت معوض زمین در منطقه 22 تهران به همراه تراکم داده است به همین دلیل است که بسیاری از پروژه های ساختمانی که در مالکیت ارگان های دولتی بوده اند با تراکم های این چنینی ساخته شده اند برای مثال میتوانید تعداد طبقات برج های D را بررسی نمایید .

    در ادامه این مطلب به طرح هایی که دولت برای نوسازی بافت فرسوده دارد و برای کمک به تسهیل این طرح توسط سازندگان چه اقداماتی انجام میدهد را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

    طرح جابجایی یا نوسازی خانه های بافت فرسوده تهران
    طرح جابجایی یا نوسازی خانه های بافت فرسوده تهران

    طرح نوسازی بافت فرسوده

    براساس آمار رسمی، ۲۳ درصد از مساحت شهرهای کشور به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اختصاص دارد. این مساحت قابل توجه نیازمند تدابیر جدی به منظور بازسازی و بهبود آن است. در این راستا، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی، بیان کرده است که ۱۵ درصد از تأمین مسکن در چارچوب نهضت ملی مسکن باید در بافت‌های فرسوده اجرا شود. بر اساس برنامه نهضت ملی مسکن، مقرر است تا سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده ساخته شود.

    متوجه نکته این است که طرح‌های مختلفی در سال‌های گذشته برای بازسازی بافت‌های فرسوده اجرا شده‌اند، اما به عقیده متخصصان، طرح “کلید به کلید” توانسته اعتماد مردم را جلب کند. در این طرح، ساکنان واحدهای فرسوده می‌توانند با ۴۰ درصد تخفیف، خانه خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی معاوضه کنند. این طرح در برنامه هفتم توسعه نیز مورد تأیید قرار گرفته و توسط برخی مدیران شهری حمایت می‌شود.

    قانون‌گذاری هم به اجرای طرح “کلید به کلید” در بافت‌های فرسوده تأکید دارد. بر این اساس، با توجه به تبصره ۱۱ بند “ث” قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی مجاز است تا تا سقف ۴۰ درصد تخفیف در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود را برای ساکنان بافت‌های فرسوده اعمال کند و آنها را به مشارکت در نوسازی محله‌های فرسوده تشویق کند.

    اوایل امسال، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که طرح معاوضه خانه‌های فرسوده با واحد نوساز در مناطق هدف بازآفرینی شهری به زودی اجرا خواهد شد. او اعلام کرده که این طرح در چارچوب یک بسته تشویقی جدید اجرا می‌شود که به موجب آن ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی فرسوده خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند.

    این طرح به معنای افزایش حداقل ۶۰ درصدی دارایی مالکان بافت فرسوده با اجرای طرح “کلید به کلید” می‌باشد. به عبارت دیگر، ساکنان بافت فرسوده می‌توانند واحد فرسوده خود را تحویل دهند و واحد مسکونی نوساز یا زمینی که تحت مالکیت دولت است را با ۴۰ درصد تخفیف دریافت کنند.

    این طرح “کلید به کلید” به عنوان یک رویکرد جامع در بازسازی بافت‌های فرسوده نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این طرح از نظر مالی برای مالکین و ساکنان فرسوده‌ها بسیار مزایایی دارد و به طور همزمان به بهبود کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های فرسوده و کاهش تراکم در این مناطق کمک می‌کند. به عبارت دیگر، این طرح می‌تواند از جوانب مختلف بهبود و پیشرفت جامعه و بافت‌های شهری منجر شود. ب

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه