جستجو کردن

نوشته های اخیر

طرح بازسازی بافت فرسوده تهران به کجا رسید؟

  • حقیقت این است که برای بازسازی بافت فرسوده تهران شهرداری مشکلات بسیاری داشته و همچنین تلاش زیادی برای تغییر شکل این نقطه از شهر انجام داده است اما موضوع این است که بافت در هم تنیده شده و تو در تو در این منطقه به همراه شهرسازی قدیمی مشکلات زیادی را برای بازسازی بافت فرسوده تهران به وجود آورده است .

    در نهایت شهرداری با ایجاد طرح های تشویقی مختلف نظیر تجمیع 2 پلاک و دریافت 1 طبقه تراکم اضافه برای نوسازی بافت فرسوده اقداماتی نمود و همچنین سازنده های بسیاری برای ساخت و ساز به این منطقه وارد شدند اما گفته هایی مبنی بر لغو این طرح ها به گوش رسیده است که در نهایت اگر اجرایی شود سبب خروج سازندگان از بافت فرسوده میشود . در نهایت باید در نظر داشته باشید منفعت مالی برای مالک و سازنده میتواند گزینه ای باشد که طی چند سال خانه های آن محدوده تجمیع و ساخته شوند .

    تغییر شکل این مناطق شاید چندین سال طول بکشد همانطور که قدمت آنها به بیش از چند دهه میرسد برای بازسازی آنها نیز زمان زیادی لازم است تا تغییرات ایجاد شود . همچنین باید اشاره شود که وام های مسکن سیستم بانکی به این مناطق تعلق میگرفت که ظاهرا تعلیق شده است .

    طرح بازسازی بافت فرسوده تهران به کجا رسید؟
    طرح بازسازی بافت فرسوده تهران به کجا رسید؟

    نوسازی بافت فرسوده

    ظرفیت زمین‌های آماده ساخت در کشور به میزانی محدود شده که حتی برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیز یکی از مسائل اساسی و چالش‌های اصلی به‌شمار می‌آید. این معضل به‌ویژه در کلانشهرها دارای ابعاد گسترده‌تری است و در شهر تهران به طور واضح به بحرانی تبدیل شده است.

    به علت عوامل متعددی که در دهه‌های گذشته منجر به این موقعیت شده‌اند، تجدید نظر در مدل‌های مسکن و اجرای طرح‌های نوسازی به منظور تجدید حیات بافت‌های فرسوده امری حیاتی به نظر می‌رسد. این اقدام هم به تقلیل ساختمان‌های نامناسب و ناپایدار کمک می‌کند و هم به سازندگان فرصتی می‌دهد تا فضاهای جدیدی برای احداث و بهسازی مسکن داشته باشند. دولت سیزدهم نیز مدعی است که در این راه تلاش‌هایی انجام داده و طرح‌های تشویقی برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به نمایش گذاشته است.

    محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد که اجرای بسته‌های تشویقی نقش مهمی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارد. او به این تأکید که بسته‌های تشویقی مختلفی به منظور حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین شده است و بسته تشویقی ۱۹ بندی به عنوان مهم‌ترین آنها معرفی می‌شود. این بسته تشویقی در حال حاضر در ۱۳۶ شهر اجرا می‌شود و ۵۹ شهر دیگر بسته‌های خاص خود را تعریف کرده‌اند. آئینی انتظار دارد که تمام شهرها بسته تشویقی ۱۹ بندی را اجرایی کنند.

    وی با اشاره به تأثیر مثبت اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی به رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران، اظهار کرد که این مسئله نشان‌دهنده تأثیر بسیار مهم بسته تشویقی در توسعه نوسازی می‌باشد. همچنین قرار گرفتن منطقه 22 تهران در طرح تفصیلی که اجازه ساخت 12 طبقه مسکونی را میدهد بسیاری از سازنده ها مناطق دیگر را به سمت این منطقه کشانده است به عنوان مثال سازنده برج های افق بین الملل پیش تر سابقه ساخت در مناطق دیگر تهران را داشته است و این پروژه جدید ترین در منطقه 22 تهران میباشد .

    به علت محدودیت‌های بودجه‌ای و اجرایی در بافت‌های فرسوده، عملکرد دولت در تأمین تسهیلات مالی به سازندگان این مناطق، به‌ویژه در کلانشهرها، مطرح است. تخصیص مناسب تسهیلات به افراد و شرکت‌های فعال در این زمینه می‌تواند بزرگترین اقدام دولت در جهت پیشبرد نوسازی بافت‌های فرسوده در ایران باشد.

     

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه