جستجو کردن

نوشته های اخیر

صنعت ساختمان یکی از صنایع مادر

  • در این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم که چرا با صعود و رکود بازار مسکن ، دیگر بازارها به سرعت واکنش نشان داده و تحت تاثیر قرار میگیرند. در واقع وضعیت این بازار بر روی تمامی بازارها نقش دارد . با بررسی تمام جوانب مربوط به این صنعت به این نتیجه خواهیم رسید که صنعت ساختمان یکی از صنایع مادر میباشد و یکی از مهمترین علل آن نیز نیاز مردم به تامین مسکن میباشد و در واقع بعد از خوراک مهمترین نیاز برای یک جامعه میباشد .

    صنعت ساختمان یکی از صنایع مادر
    صنعت ساختمان یکی از صنایع مادر

    تعریف صنعت مادر چیست ؟

    در واقع به هر کالا ، ماده اولیه یا محصولی که مورد استفاده در بسیاری از کالاهای دیگر باشد و بدون آن امکان تولید آن کالا وجود نداشته باشد ، در واقع شکل گیری آن کالا بر اساس همان ماده اولیه بوده است به آن صنعت مادر میگویند .

    خوشبختانه یکی از ویژگی های کشورمان در مقایسه با کشورهای همسایه داشتن صنایع مادر نظیر فولاد ، پتروشیمی و … میباشد . شما تصور کنید برای تولید دمپایی پلاستیکی و نایلون به ماده اولیه ای که محصول پتروشیمی است نیاز است و اگر کشوری دارای این صنعت نباشد تنها باید به وارد کردن آن محصول بپردازد و در واقع وجود صنعت مادر در یک کشور باعث بوجود آمدن صنایع دیگر بصورت وابسته و در نتیجه ایجاد اشتغال خواهد شدکه این خود بزرگترین معزل کشورهای همسایه ایران است که ممکن از نظر ثبات اقتصادی وضعیت بهتری داشته باشند اما از نظر اشتغال نمیتوانند بطور جدی وارد صنعتی شوند و علت آن همان چییزی هست که توضیح دادیم

    ساختمان صنعت مادر

    حال که به توضیح صنعت مادر پرداختیم باید به این نکته نیز توجه کنیم که مصرف محصول این صنعت در کجا میتواند باشد . شاید در نگاه اول فولاد به عنوان یک صنعت مادر در بالاترین رتبه قرار بگیرد اما بازار مصرف آنرا نیز باید در نظر گرفت . یعنی اگر کشوری تولید کننده و دارای صنعت مادر فراوانی باشد اما توان مصرف آنرا نداشته باشد خود مشکل بوجود می آورد .

    صنعت ساختمان
    صنعت ساختمان

    در واقع ساختمان به علت مصرف کننده بودن مواد اولیه بسیاری که تشکیل دهنده آن هستند خود میتواند یک صنعت مادر نام بگیرد . بتن ، سیمان ، گچ ، فولاد ، تیرآهن ، میلگرد ، درب ، پنجره ، کاشی ، سرامیک ، شیرآلات ، چوب و … همگی مواد مصرفی هستند که در ساختمان یکجا استفاده میشوند .

    در واقع شما نمیتوانید صنعتی را پیدا کنید که مصرف کننده عمده محصولات اصلی باشد به جز ساختمان که در واقع هر چیز غیر خوراکی در آن وجود دارد .

    نقش مسکن در رونق بازار

    حال که به اهمیت نقش مسکن پی برده ایم به بررسی این موضوع میپردازیم که چرا رکود و صعود مسکن در کل بازار تاثیر منفی یا مثبتی میگذارد ؟ همانطور که اشاره کردیم ساختمان به عنوان بزرگترین مصرف کننده اگر در وضعیت صعود باشد در واقع تمامی صنایع بالاتر در وضعیت فعال قرار دارند و بالعکس . پس زمانیکه صنایع مادر در وضعیت خوبی باشند حجم زیادی از اشتغال ایجاد شده و تاثیر آن در اولین قدم بر روی خوارک و بازار مواد غذایی مشاهده خواهد شد .

    اما زمانیکه دلار ، اولین و مهمترین عاملی که شوک روانی به بازار مسکن وارد میکند نه شوک واقعی ، دچار نوسان میشود نا خودآگاه تمامی اصناف و صنایع تحت تاثیر این جو روانی قرار میگیرند و تاثیر این قیمت بر روی پروژه های پیش فروش نظیر برج الماس هروی از واحدهای قطعی کمتر میباشد .

    اینکه میگوییم شوک مقطعی قبلا به طور مفصل به آن پرداخته ایم که مسکن در واقعیت تابع نوسانات دلار و نرخ ارز نمیباشد و تغییر قیمت آن پس از تثبیت نرخ در بازه ای ثابت میباشد که آن هم در گذشت زمان صورت میپذیرد نه بصورت مقطعی و لجظه ای و عموم تاثیراتی که در این بازار وجود دارد مربوط به جو روانی ایجاد شده بصورت مقطعی است که همانطور هم که در قبل اشاره کردیم بزرگترین بازنده ها افرادی هستند که بطور هیجانی وارد بازار مسکن میشوند و یا در نوساناتی که به سمت پایین دارد بصورت هیجانی و با قیمت پایین دارایی خود را به فروش میرسانند .

    نقش مسکن در رونق بازار
    نقش مسکن در رونق بازار
    نقش مردم در بازار مسکن

    در واقع مردم شاید نقشی در صنایع مادر نداشته باشند اما به عنوان مصرف کننده عامل مستقیمی برای تولید آن صنایع میباشند . در واقع اگر نیاز به تامین مسکن و خرید آن نباشد نیازی به تولید مواد اولیه نیز وجود ندارد . اما وقتی که صحبت از مردم و انسان است در واقع جو روانی حاکم بر اجتماع را نمیتوان نادیده گرفت . یعنی اگر جو منفی در بازار حاکم شود بازار به سمت مسکوت ماندن پیش میرود و این همان دلیلی است که بارها بدان اشاره کردیم که همانقدر بالا رفتن قیمت دلار میتواند به اقتصاد کشور ضرر بزند که پایین رفتن آن میتواند عامل آن باشد و در واقع تنها ثبات است که درمان آشفتگی بر بازار مسکن خواهد بود

    یعنی حتی اگر قرار است در مقطعی نرخ ارز به 20 هزار تومان برسد اما چند ماه بعد دوباره به 27 هزار تومن برگردد باعث ایجاد نا امنی اقتصادی خواهد شد و بازار را آشفته خواهد کرد زیرا تاثیر مستقیم بر رفتار عمومی مردم و جو روانی بازار میگذارد که خود سبب رکود و صعود بازار مسکن خواهد شد این مسئله به وضوح در فروش سازه هایی که بصورت علی الحساب فروخته میشوند مانند پروژه رومنس حکیم تاثیر خواهد گذاشت .

    البته وضعیت برای پروژه هایی که بصورت سهامی خرید و فروش میشوند مانند پروژه پدافند ارتش متفاوت است زیرا نوسانات بیشتر بر روی ملک آماده تاثیر میگذارد تا در حال ساخت .

    نتیجه گیری کلی

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که صنعت ساختمان یکی از صنایع مادر است حتی با توجه به مصرف کننده بودن آن اما تاثیر مستقیمی که در بازارهای دیگر میگذارد بسیار عمیق است و یکی از مهمترین عامل هدایت این بازار و در نهایت بازارهای دیگر جو روانی و عمومی جامعه میباشد که به عنوان نیاز اولیه بعد از تامین خوراک به دنبال سرمایه گذاری به قصد کسب سود یا خانه دار شدن به سمت این بازار روانه خواهند شد .

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه