جستجو کردن

نوشته های اخیر

شکل گیری شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران

  • شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران

    یکی از مناطق جدید تهران که برای تامین نیاز پایتخت به مسکن ، اماکن تجاری و رفاهی شکل گرفته است منطقه 22 تهران است . این منطقه شامل چهار ناحیه ، دوازده محله و بیست و هشت شهرک میباشد و در واقع بزرگترین منطقه تهران از لحاظ جغرافیایی است که در مجموع 20 درصد مساحت کل این منطقه را فضای سبز تشکیل داده است و از این رو میتوان آنرا قلب تهران نامید و شکل گیری شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران را میتوان اولین منطقه با این خصوصیت در کل ایران نامگذاری کرد .

    در سال هزار و سیصد و هفتاد و دو این محدوده به منظور اجرای شهرسازی مدرن با رعایت تمامی استانداردهای شهری مدرن تبدیل به آخرین منطقه شهرداری تهران شد و در واقع طرح شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران آغاز شد .

    شکل گیری شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران
    شکل گیری شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران

    با توجه به شرایط وزش باد در استان تهران که عمدتا از جهت غرب به شرق میباشد این محدوده از هوای مطلوب و پاکیزه تری نسبت به دیگر مناطق تهران برخوردار است و ساخت و ساز برج های بلند در این منطقه یک مشکل جدی برای این موضوع میباشد بطوریکه این بحث مطرح شده که روند ساخت برج های بلند در این منطقه میتواند موجب ایجاد اختلال در این جریان شود .

    به نقل از تهران برج منطقه 5 و منطقه 22 بیشترین تعداد معاملات ملکی را داشته اند و این نشان دهنده رونق ساخت و ساز در این مناطق میباشد .

    راه های ارتباطی منطقه 22

    این محدوده از لحاظ دسترسی به شریان های ارتباطی اصلی در تهران موقعیت فوق العاده ای دارد . دسترسی به اتوبان شهید حکیم و شهید خرازی از یک سو ، بزرگراه تهران کرج ، و تهران شمال و همچنین به اتوبان آزادگان که به نوعی کمربندی جنوبی تهران به شمار می آید . در واقع این منطقه بدون اینکه در محدوده ی پر ترافیک و شلوغ قرار گرفته باشد دسترسی سریعی به اتوبان های اصل یایتخت دارد .

    در ابتدای شکل گیری این منطقه قرار بر این بود که این محدوده به قطب رفاهی تهران تبدیل شود و از این رو آبشار چیتگر ، پارک جنگلی چیتگر ، دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس ، بوستان جوانمردان ایران ، باغ موزه گیاه شناسی در نزدیکی پروژه نارنجستان و بسیاری از اماکن این چنینی در آن به هدف تامین نیاز تهران به فضای سبز شکل گرفته است .

    شکل گیری شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران
    شکل گیری شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران

    اما رفته رفته مناسب بودن این محدوده جدید برای ساخت و ساز نیز مورد توجه شهرداری قرار گرفت و بنا بر این شد که با حداقل جمعیت بافت مسکونی پیدا کند و ساخت و ساز محدود به ساختمانهای ویلایی باشد اما این طرح گسترش پیدا کرده بعد از سال 1389 شاهد رشد ساخت و ساز و به وجود آمدن برج ها و شهرک های مسکونی بوده ایم و در واقع حجم عظیمی از انبوه سازی در این محدوده شکل گرفت و باعث اسکان سرریز جمعیت پایتخت به این منطقه شد .

    آینده منطقه 22 از نظر شهرسازی

    با توجه به مسائلی که در بالا بدان اشاره کردیم شهرداری منطقه 22 تمهیدات جدیدی برای حفظ استاندارد های زیست محیطی و شهرسازی اندیشیده که قوانین سفت و سختی را برای فروش تراکم و اخذ جواز در این محدوده وضع کرده ، اولین آنها محدود کردن طبفات برج ها به 12 طبقه میباشد . پیش از این طبقات برج هایی که اخذ جواز ساخت آنها در قبل از تصویب قوانین جدید بوده است 20 تا 30 طبقه و حتی بیشتر بوده و حتی یکی از بزرگترین برج های مسکونی تهران با نام برج مرجان با 42 طبقه در این محدوده در حال اجرا است .

    تا پیش از اعمال محدودیت توسط شهرداری به ندرت پروژه ای با تعداد طبقات کمتر از 20 مشاهده میکردید که البته با توجه به متراژ زمین حداکثر تراکم زمین دریافت میشود ولیکن هم اکنون تعداد طبقات به مجموع 16 طبقه با 12 طبقه مسکونی محدود شده است که نمونه آن پروژه ستین میباشد .

    شهرک مروارید شهر

    شهرک مروارید شهر در مجاورت شهرک دانشگاه شریف در غربی ترین قسمت این منطقه آخرین محله برای ساخت و ساز در این محدوده است و در واقع ناحیه سوم منطقه 22 تهران است . این محدوده به لحاظ جایگیری در نزدیکی اماکن تفریحی و تجاری بزرگ در این منطقه از ویژگی های دیگری در مقایسه با سازه های اطراف دریاچه خلیج فارس برخوردار است .

    در منطقه 22 تهران شهرسازی مدرن چگونه آغاز شد ؟
    در منطقه 22 تهران شهرسازی مدرن چگونه آغاز شد ؟

    این شهرک از شمال با بزرگراه خرازی (همت) و از جنوب با آزاد راه  تهران کرج و بزرگراه رسالت ارتباط داشته و دسترسی مناسبی به بزرگراه حکیم، بلوار اردستانی و همچنین مترو وردآورد نیز دارد و با توجه به اینکه این محدوده در حال ساخت و ساز میباشد و هم اکنون جمعیت بسیار کمی در آن ساکن هستند میتواند گزینه مناسبی برای تهیه مسکن با قیمت مناسب در تهران باشد .

    مراکز تفریحی چیتگر در دوران همه گیری کرونا

    یکی از مهترین تاثیرات فضای سبز منطقه چیتگر در دوران همه گیری کرونا مشخص شد . زمانیکه تمامی مراکز تفریحی در تهران به حالت تعطیل در آمد نیاز به استفاده از فضای سبز در محیطی باز و کم خطر افزایش یافت از این رو استفاده از پارک جنگلی چیتگر ، آبشار ، دریاچه شهدای خلیج فارس و فضای اطراف آن برای پیاده روی و ورزش توسط بسیاری از مردم مورد استقبال قرار گرفت .

    در واقع اصلی ترین هدف تشکیل منطقه 22 تهران در این دوران به کمک شهروندان تهرانی آمد و امیدواریم چنین فضاهایی برای استفاده مردم کشورمان در تمامی شهر های ایجاد شود .

    وضعیت ساخت و ساز در منطقه 22

    در این محدوده انواع پروژه های دولتی ، شخصی و تعاونی های خصوصی که با مشارکت مردم اقدام به ساخت میکنند در حال انبوه سازی هستند ولیکن بیشتر به خاطر در اختیار داشتن زمین های این محدوده توسط ارگانهای نظامی که قبلا به عنوان پادگان و میدان تیر نیز استفاده شده است باعث شده ارگانهای دولتی در راس ساخت و ساز در این محدوده قرار بگیرند .

    فروش هر یک از این واحد ها بصورت سهامی ، علی الحساب ، قطعی و مشارکت و سرمایه گذاری هست که هر کدام به شیوه خود اقدام به فروش میکنند که در این مطلب به بررسی تفاوت ها ، مزایا و معایب آنها نمیپردازیم . اگر قصد مطالعه پیرامون این بحث را دارید میتوانید به مطالب منتشر شده در تهران برج مراجعه فرمائید .

    نتیجه گیری کلی

    در این مطلب به بررسی چگونگی به وجود امدن شهرسازی مدرن در منطقه 22 تهران پرداختیم و اینکه چرا رونق ساخت و ساز در این منطقه بدینصورت افزایش یافته در نهایت میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که چون این محدوده در ابتدا قرار بود قطب فضای سبز و امکانات تفریحی در تهران باشد پروژه های عظیمی برای این منظور در آن احداث شد و پس از بهره برداری تقاضا برای داشتن واحد مسکونی در جوار این اماکن افزایش یافت .

    این بزرگترین علت تغییرات سریع این محدوده میباشد البته که این کار از نظر اصول زیست محیطی نمیتواند درست باشد اما در برحه زمانی خاص با تغییر قوانین و تبصره ها بالاخره سازنده ها راهی برای تغییر کابری زمین ها و اخذ جواز پیدا کرده اند و این باعث شده که به عنوان مثال دریاچه چیتگر که یکی از جاذبه های گردشگری در تهران است محل رقابت برای ساختن برج های مسکونی بلند با دید دریاچه شود و البته که این امر باعث تاسف است .

     

     

     

     

     

     

     

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه