جستجو کردن

نوشته های اخیر

خلاصه اتفاقات بازار مسکن در نیمه اول سال 1402

  • در نیمهٔ اول سال ۱۴۰۲، بازار مسکن شاهد تغییرات و تحولات چشمگیری بوده است. از صعود قیمت‌ها به رکود، تا اخبار و وقایعی که بر وضعیت بازار مسکن تاثیر گذاشته، همه و همه نشان‌دهندهٔ پویایی و تغییرپذیری این بازار است. با توجه به ورود به نیمه دوم سال، در این مقاله قصد داریم تا نگاهی مختصر به وضعیت و تحولاتی که در شش ماه گذشته رخ داده، داشته باشیم و تحلیلی روشن را برایتان ارائه دهیم.

    خلاصه اتفاقات بازار مسکن در نیمه اول 1402
    خلاصه اتفاقات بازار مسکن در نیمه اول 1402

    برخورد با مشاوران املاک غیر قانونی

    اتحادیه مشاوران املاک باید املاک بدون مجوز را شناسایی و اطلاعات آن‌ها را به پلیس اماکن ارسال کند. بنگاه‌های املاک باید مجوزهای خود را از درگاه ملی مجوزها تهیه کنند. متقاضیان زیادی برای کسب مجوز مشاوره املاک وجود دارد و بیش از ۶۴۰۰ پروانه فعالیت صادر شده است. با هدف ساماندهی بازار و شناسایی تخلفات، مشاوران باید اطلاعات خود را در سامانه نوین اصناف ثبت کنند. پیشنهاد شده است تا دفاتر مشاوره املاک بر اساس جمعیت مناطق ایجاد شوند و دولت مالیات بر خانه‌های خالی را اعمال می‌کند. کارگروه مربوطه نیز برای ساماندهی بازار مسکن فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

    بیشتر این برخورد ها با املاک های منطقه 22 تهران بوده است زیرا در این محدوده به دلیل حجم زیاد پروژه های ساختمانی املاک های بسیاری فعالیت دارند شما میتوانید برای بررسی کلی وضعیت پروژه های این منطقه به مطلب اطلاعات تعاونی های مسکن منطقه 22 مراجعه فرمایید .

    کاهش صدور پروانه ساخت در امسال

    رئیس انجمن مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان تهران اعلام کرده است که صدور پروانه ساختمانی در تهران به صورت سالانه کاهش یافته است. شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظران اشخاص حقوقی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به محل اختلاف نظر میان مهندسان مشمول این شیوه‌نامه و مقامات وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است.

    مطابق با اظهارات مهندسان، در سال ۱۴۰۰ موضوع شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظران در دیوان عدالت اداری مطرح شد و در خرداد ماه همین سال، بخش‌های مهمی از این شیوه‌نامه به دلیل مغایرت‌های قانونی توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شدند. این اقدام باعث شده که اجرایی کردن این شیوه‌نامه تقریباً غیرممکن شود.

    مهندسان، خواستار تمدید موقت پروانه‌های شرکت‌های طراح و ناظر مشمول این شیوه‌نامه تا انتهای سال و همچنین تهیه یک شیوه‌نامه جدید با همکاری اعضای صنفی شده‌اند. از آنجا که اجرایی کردن شیوه‌نامه جدید به زمان و بروکراسی اداری نیاز دارد، مسئولان ذی‌ربط و مهندسان به دنبال حل این مشکلات هستند.

    پیش بینی وضعیت مسکن در نیمه دوم از نگاه کارشناسان

    سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی، درباره وضعیت بازار مسکن تصریح کرد که از زمان ثبات نرخ ارز، وضعیت بازار مسکن به تعادل رسیده است و با آزادسازی منابع ارزی در ایران، قیمت‌ها در بازار مسکن در ۶ ماه آینده پیش‌بینی می‌شود که کاهش خواهند یافت.

    در خصوص کاهش قیمت مسکن در اطراف شهر تهران، غیبی پور اشاره کرد که قیمت‌های مسکن اطراف تهران تا حدودی به قیمت‌های تهران وابسته هستند. اگر در تهران قیمت‌ها کاهش یابد، این کاهش در مناطق اطراف تهران نیز احساس خواهد شد.

    او افزود که تقاضا نیز نقش مهمی در قیمت‌گذاری مسکن دارد و اگر در مناطقی تقاضا کاهش یابد، قیمت مسکن نیز کاهش خواهد یافت. وی اشاره کرد که نرخ ارز، قیمت خودرو و قیمت مسکن در ۵ سال اخیر تأثیر مشابهی داشته‌اند و با یکدیگر هماهنگ بوده‌اند.

    در پاسخ به اینکه آیا بازار مسکن در حال حاضر راکد است یا خیر، غیبی پور اظهار کرد که بازار مسکن راکد نیست، زیرا تقاضا برای واحدهای کوچک همچنان وجود دارد. او توضیح داد که بخش سرمایه‌گذاران مسکن کاهش یافته و خریداران نیز با تغییر در رفتارشان از این بازار کمتر استفاده می‌کنند.

    بر اساس آمارها، قیمت‌های آپارتمان در شهر جدید پردیس از خرداد ماه کاهش یافته و در ماه‌های تیر و مرداد ادامه یافته است، به‌طوری که قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در این شهر در مقایسه با ابتدای سال جاری بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه