جستجو کردن

نوشته های اخیر

در طی 5 سال اخیر قیمت مسکن چه تغییراتی داشته است؟

  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در جلسه سراسری انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران، به اهمیت کنترل تورم در قیمت مسکن اشاره کرد و اظهار کرد که در سبد هزینه‌های خانوارهای ایرانی، مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین هزینه‌ها محسوب می‌شود. وی تأکید کرد که در صورت عدم توانایی در کنترل تورم مسکن، تلاش‌های دولت در کاهش تورم در سایر بخش‌ها تأثیر چندانی در زندگی مردم نخواهد داشت.

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن، افزود که این ناترازی به کاهش تولید مستمر در دهه ۹۰ برمی‌گردد.

    وی توضیح داد که قانون جهش تولید و نهضت ملی مسکن برای کاهش ناترازی و بهبود وضعیت مسکن در حال پیگیری توسط دولت قرار دارد و تاکنون در دو سال اجرای این قانون، موفقیت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم.

    در طی 5 سال اخیر قیمت مسکن چه تغییراتی داشته است؟
    در طی 5 سال اخیر قیمت مسکن چه تغییراتی داشته است؟

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از اثرات مثبت اجرای این قانون را تغییر نگاه دولت از نظاره‌گر به کنش‌گر دانست و افزود که دولت مسکن را به عنوان یک اولویت اجرایی درنظر گرفته و جلسات بسیاری در این زمینه برگزار شده است. وی اظهار کرد که رئیس جمهور نیز زمان خود را به این مسئله اختصاص داده و فعالیت‌هایی جهت تأمین گسترده مسکن در حال اجرا است.

    در پایان، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد که باید از تجارب گذشته در اجرای نهضت ملی مسکن استفاده کرد و همچنین برای مدیریت بهتر در بازار مسکن، برنامه‌ریزی دقیقتری داشت.

    تغییرات مسکن در سالهای اخیر

    در طی 5 سال اخیر، قیمت مسکن در ایران به شدت افزایش یافته است. این افزایش به عواملی مثل ناترازی در عرضه و تقاضا، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تغییرات در قوانین مالیاتی برمی‌گردد.

    مقامات نیز تأکید کرده اند که مسکن موضوع مهمی است و باید تمرکز بیشتری بر روی آن داشته باشیم. ناترازی عرضه و تقاضا نیز ناشی از کاهش تولید در دهه 90 است. دولت تلاش‌هایی برای کاهش این ناترازی و بهبود وضعیت مسکن انجام داده و نقاط مثبتی در اجرای اقدامات انجام شده وجود دارد. برای مدیریت بهتر بازار مسکن نیاز به برنامه‌ریزی دقیقتر و مقابله با سوداگری و افزایش اثربخشی در بازار وجود دارد.

    البته باید در نظر داشت که بالا رفتن قیمت ها برای سازنده ها نیز مشکل ساز بوده به عنوان نمونه برج های مروارید خیام در مروارید شهر چندین سال است که از برنامه ساخت عقب افتاده و به عنوان یک برج 20 طبقه یکی از پروژه های انبوه سازی در منطقه 22 محسوب میشود .

    ادامه دوران رکود چه تاثیری میگذارد ؟

    در ابتدای امسال، بازار مسکن در ایران الگوی دلار را دنبال کرده و ابتدا قیمت‌ها کاهش یافته و سپس ثبات یافت. این روند، منجر به رکود معاملات در بازار مسکن شده است. معاملات سطح شهر تهران نیز نشان می‌دهد که در برخی مواقع و مناطق، خرید و فروش مسکن تا حدی کاهش یافته و حتی در برخی مواقع به صفر رسیده است. این عدم اقبال به بازار مسکن ناشی از نگرانی‌های مرتبط با تورم و کاهش قدرت خرید مردم است.

    با توجه به بالا بودن ارزش جایگزینی در بازار مسکن، تحولات معمولاً به مدت کوتاهی اتفاق می‌افتند و در نهایت روند بلندمدت توسط ارزش جایگزینی تعیین می‌شود. افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که کاهش‌های مقطعی نمی‌توانند توانایی بازگشت مردم به بازار مسکن را بهبود ببخشند.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه