جستجو کردن

نوشته های اخیر

چرا بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن ملی تمایلی ندارند؟

  • گزارش تهران برج به موضوع اهمیت تعیین تکلیف نظام بانکی در مقابل رانت خلق پول پرداخته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد بانک‌ها، به ویژه بانک‌های خصوصی، در وظایفی مانند اعطای وام مسکن به‌طور قابل قبولی عمل نکرده است. طی سه ماه اول سال، تسهیلات پرداختی توسط ۴ بانک از جمله پاسارگاد، خاورمیانه، سامان و اقتصاد نوین به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است و از این مقدار، بیش از ۲۰ درصد مربوط به این بانک‌ها می‌شود. با این حال، تعامل این بانک‌ها با وام مسکن و نهضت ملی مسکن به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

    چرا بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن ملی تمایلی ندارند؟
    چرا بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن ملی تمایلی ندارند؟

    در واقع، تنها بخش کمی از تسهیلات بانکی به بخش مسکن اختصاص یافته است، در حالی که بر اساس قانون جهش تولید مسکن، ۲۰ درصد از تسهیلات باید به این بخش اختصاص یابد. این وضعیت نشان می‌دهد که همکاری بانک‌ها در این زمینه به‌ویژه در بخش بانک‌های خصوصی، تاکنون کاملاً قابل قبول نبوده است.

    بانک کل تسهیلات پرداختی (هزار میلیارد تومان) تسهیلات پرداختی به طرح مسکن ملی (هزار میلیارد تومان) سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات پرداختی (%)
    پاسارگاد 56.2 0.082 0.15%
    خاورمیانه 49.4 0 0%
    سامان 48.9 0.08 0.16%
    اقتصاد نوین 43.6 0 0%

    لطفاً توجه داشته باشید که اطلاعات به صورت خلاصه و تقریبی است و ممکن است جزئیات بیشتری در مورد هر بانک وجود داشته باشد.

    علت عدم تمایل بانکها چیست ؟

    در طرح نهضت ملی مسکن، بانک مسکن ۸۲ درصد از تسهیلات مسکن را پرداخت کرده است، اما سایر بانک‌ها که باید ۲۰ درصد تسهیلات سالیانه خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، عملکرد مطلوبی ارایه نداده‌اند. در حال حاضر تسهیلات بانک مسکن در مرحله تکمیل پرونده قرار دارد. بانک‌ها منابع پروژه نهضت ملی مسکن را ته کشیده‌اند و انتظار می‌رود بانک‌های دیگر هم به وام دادن به بخش مسکن بپردازند.

    انتقادات به عدم همکاری سیستم بانکی در پروژه نهضت ملی مسکن و افزایش جریمه‌ها در صورت عدم تعهد بانک‌ها به تسهیلات مسکن مطرح شده است. برخی کارشناسان معتقدند که منابع کافی برای انجام این طرح وام‌دهی توسط بانک‌ها وجود ندارد. این طرح از تمامی بانک‌ها می‌خواهد تا ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به مسکن اختصاص دهند و تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن، ۲۷ بانک و موسسه اعتباری را ملزم به پرداخت تسهیلات این طرح کرد. توزیع سهمیه‌ها بر اساس نیاز و منابع بانک‌ها انجام شده است و بانک مسکن به سهمیه خود در این طرح رسیده است.

    باید توجه داشته باشیم که ساخت 1 میلیون واحد مسکن یک هدف بزرگ و مهم است که تعیین شده است. از طرفی، وعده ساخت 1 میلیون مسکن نیز وعده‌ای بسیار سنگین است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق آن وجود دارد و. این برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که منابع مالی و اقتصادی مورد نیاز برای اجرای این پروژه به‌صورت کامل تامین شود. اما با توجه به نقدها و انتقادات اخیر نسبت به عملکرد برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، به نظر می‌رسد که باید به شدت تلاش کرد تا مشکلات این زمینه رفع شده و منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن به‌طور کامل تامین گردد.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه