جستجو کردن

نوشته های اخیر

اجاره گرفتن راه خوبی برای کسب درآمد است ؟

  • اجاره دادن آپارتمان برای کسب درآمد

    در این مطلب به این موضوع میپردازیم که اجاره دادن آپارتمان راه خوبی برای کسب در آمد است یا خیر ؟ در ابتدا این موضوع را بررسی خواهیم کرد که در ایران خرید و نگهداری آپارتمان مسکونی ، اداری و تجاری یکی از راه های بیمه کردن سرمایه در برابر تورم و نوسان قیمت دلار است و در واقع این اولین و مهمترین هدفی است که هموطنان اقدام به سرمایه گذاری در مسکن میکنند .  حال پس از اینکه ملک خریداری شد باید چگونه از آن بهره برداری کنیم ؟

    اجاره گرفتن راه خوبی برای کسب درآمد است ؟
    اجاره گرفتن راه خوبی برای کسب درآمد است ؟

    اجاره نشینی در ایران

    بر طبق آخرین آمار رسمی در کشورمان 67 درصد ایرانیان مالک و صاحبخانه هستند و 24 درصد از آنها اجاره نشین بوده و در حدود 9 درصد وضعیت مالکیت آنها نامشخص است . البته در این آمار میتوان ایراداتی نیز وارد کرد زیرا ممکن است شخصی مالک یک واحد 60 متری باشد و به دلیل نیاز به فضای بزرگتر آپارتمان خود را اجاره داده و یک واحد بزرگتر اجاره کند .

    در نتیجه در واقع مشخص نیست که آن 24 درصدی که مستاجر هستند در واقع خودشان صاحبخانه در جای دیگری هستند یا خیر . بیشترین آمار مستاجر نشینی نیز مربوط به تهران با 41 درصد از مجموع کل میباشد . یعنی تقریبا از هر 10 نفر ، 4 نفر مستاجر هستند و 6 نفر صاحبخانه میباشند .

    اجاره گرفتن برای کسب درآمد

    در ادامه به این موضوع میپردازیم که چگونه میتوان از واحد خریداری شده بهره برداری کرد و آیا این راه درستی برای کسب سود میباشد یا خیر ؟ یکی از راهها اجاره دادن آن میباشد و یا اگر واحد تجاری و یا اداری است خود از آن استفاده کنید که این مستلزم داشتن و یا راه اندازی کسب کار است که به این موضوع در این مطلب نمیپردازیم همچنین مبنای محاسبه قیمت واحد مسکونی آماده را برج آترا در نظر خواهیم گرفت

    اجاره دادن آپارتمان برای کسب درآمد
    اجاره دادن آپارتمان برای کسب درآمد

    در کشورهای دیگر غیر از ایران ، قانون گذاری برای چرخه مالکیت مسکن بگونه ای طراحی شده که با اهرم مالیات و هزینه نگهداری زمین و ملک نمیتوانید سرمایه ی خود را تماما بابت خرید واحد مسکونی صرف کرده و تا پایان عمر با اجاره آن گذران زندگی کنید ! البته نه که این اتفاق نیوفتد بلکه به گونه ای که در ایران شما با مالکیت ملک هم میتوانید ارزش ملک خود را نسبت به تورم حفظ کنید و هم اینکه سالانه با تورم اجاره بهای خود را افزایش داده و از مالیات نیز فراری باشید !

    تنها اتفاقی که در این چرخه می افتد تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه ای و کاذب شدن قیمت ها میباشد . اگر هر شخصی بر اساس نیاز خود مسکن تهیه کند قطعا بازار عرضه و تقاضا به میزان نیاز میباشد و در نتیجه قیمت مسکن نیز بیهوده افزایش نخواهد یافت . یکی از دلایل رونق پیش خرید در منطقه 22 تهران نیز ارائه شرایط متنوع فروش همچون پروژه خیام میباشد .

    اجاره گرفتن در مقابل سود بانکی

    برخی دیگر سپرده گذاری در بانک را انتخاب میکنند . در این مورد قطعا مبلغی که ماهانه دریافت خواهید کرد بسیار بیشتر از اجاره گرفتن میباشد . به عنوان مثال شما ملکی با ارزش 8 میلیارد را در نظر بگیرید که اجاره آن با تبدیل پول پیش به اجاره ماهانه 16 میلیون تومان است . حال آنکه اگر این مبلغ در سپرده بانک قرار بگیرد و از آنجایی که تقرییا مبلغ سپرده بالا میباشد ممکن است بانکها تسهیلات نانوشته ای برای مشتریان ویژه خود قاعل شوند و تا سود سالانه 23 تا 25 درصد نیز دریافت کنید

    سود سالانه را اگر بصورت ماهانه تقسیم کنیم به عدد 166 میلیون تومان میرسیم که برای گذران زندگی خیلی بیشتر از خوب است !

    امن ترین سرمایه گذاری در ایران
    اجاره گرفتن در مقابل سود بانکی
    تورم را جا نیندازیم !

    حال اگر بخواهیم تورم را وارد این محاسباتمان کنیم خواهیم یافت که اجاره دادن آپارتمان راه خوبی برای کسب درآمد است و سپرده بانکی نمیتواند سرمایه شما را از تورم حفظ کند ! البته در برهه زمانی خاص

    ممکن است سرمایه 8 میلیادی شما بعد از 4 سال سپرده گذاری تبدیل به 17 میلیارد تومان شود و اوضاع مملکت در وضعیت ثبات باشد ! خواهید دید که شاید ملک 8 میلیارد تومنی شما به قیمت 13 یا حتی 14 میلیاد رسیده . در بسیاری از دولت ها این اتفاق افتاده است ولیکن این وضعیت مقطعی است یعنی در یک برهه 4 ساله ممکن است سپرده گذاری در بانک بهتر از کار کردن با سرمایه شخصی باشد

    ولیکن زمانیکه جهش قیمت دلار اتفاق می افتد دیگر چیزی جلودار تورم و افزایش قیمت مسکن نخواهد بود و شاید در سال 5 ام قیمت ملک 8 میلیارد تومنی شما به 40 میلیارد برسد و سپرده شما تبدیل به 20 میلیون شده باشد !

    کدام راه مناسب تر است ؟

    به عقیده ما باید اولین هدفی که بابت سرمایه گذاری در مسکن داشته اید را به یاد بیاورید ! اگر هدف شما حفظ ارزش سرمایه بوده پس بدانید جهش قیمت ها قرار نیست که هر ساله اتفاق بی افتد و کشور ما همیشه در حال تجربه صعود قیمت ها باشد .

    پس در واقع شما اولین اصل که حفظ ارزش سرمایه است را انجام میدهید و در کنار آن با اجاره دادن و یا استفاده شخصی از آن بهره برداری خواهید کرد . البته اگر قصد خرید در پروژه هایی تعاونی ساز مانند پروژه رومنس داشته باشید شرایط فرق خواهد کرد .

    مالیات بر اجاره مسکن

    این نکته را هم بدانید که در چند سال اخیر به فدلیل کاهش درآمد های ارزی کشور از فروش نفت ، دریافت مالیات یکی از برنامه های اصلی دولت برای جبران کسری بودجه است و این امر در تمامی کشورهای جهان معمول بوده و یکی از منابع درآمد دولت ها میباشد .

    سرمایه گذاری با دریافت اجاره
    سرمایه گذاری با دریافت اجاره

    حال آنکه پس از ارائه آمارهای اولیه مشخص شد حتی افرادی وجود دارند که بیش از 200 ملک مسکونی در تهران دارند و همه ی آنها نیز خالی میباشد و حتی اجاره داده نشده به همین منظور برنامه هایی از سوی دولت برای فراخان صاحبخانه ها به منظور معرفی املاک خالی خود و پرداخت مالیات در صورت اجاره دادن آن داده شد که در کانون به نتیجه نرسیده و در واقع هنوز برنامه ای دقیق از سوی دولت برای دریافت مالیات از اجاره دهندگان روشن نشده است

    اما در آینده در چندان دور این امر اتفاق خواهد افتاد و ساماندهی خواهد شد در نتیجه اگر به دنبال کسب درآمد از راه اجاره گرفتن هستید میبایست این نکته را در نظر داشته باشید که مالیات نیز به سراغ شما خواهد آمد و مانند گذشته نمیتوان از پرداخت مالیات و اعلام درآمد بر اجاره سر باز زد .

    کلام آخر

    در صورتیکه قصد خرید مسکن به دلیل حفظ ارزش سرمایه خود را دارید به شما پیشنهان میکنیم که در پروژه های پیش خرید مشارکت کنید زیرا در اینگونه پروژه ها سود بسیاری بابت سرمایه گذاری و زمانی که برای آن میگذارید دریافت خواهید کرد و سپس میتوانید با اجاره دادن واحد خود به بهره برداری از آن بپردازید .

    برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پیش خرید و خرید واحد های مسکونی ، تجاری ، اداری در تهران ، معرفی پروژه های در حال اجرا و تمام شده و آماده ، نحوه اقساط ، استعلام ، وضعیت کارفرما و سوابق مربوط به آن با کارشناسان ما در تهران برج تماس گرفته و اطلاعات مشاوره ای دریافت نمایید .

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه