جستجو کردن

نوشته های اخیر

آیا پیش خرید سودآور است ؟ ، سرمایه گذاری در پیش خرید ملک

  • آیا پیش خرید سودآور است ؟

    بسیاری از ما این ذهنیت را داریم که پیش خرید کردن سودآور است. هیچ فرقی نمی‌کند که شما چه کالای سرمایه‌ای را پیش خرید می‌کنید، خودرو، مسکن یا … . با این حال در این مقاله قصد داریم به بررسی سودآور بودن پیش خرید بپردازیم.

    آیا پیش خرید سودآور است ؟
    آیا پیش خرید سودآور است ؟

    پیش خرید یا خرید چکی؛ روش‌های معاملاتی رو به انقراض

    در گذشته‌های نه چندان دور، خرید و فروش معاملات کالاهای سرمایه‌ای شکل دیگری داشت. ثبات بازار و قیمت‌ها این  امکان را برای صاحب کالا یا ملک فراهم می‌کرد که با فروش کالا یا ملک به صورت پیش فروش، قسطی یا چکی بتواند به سودآوری برسد و از طرفی برای خریدار نیز شرایط مشابهی را ایجاد می‌کرد. به این معنا که یک خریدار با سرمایه گذاری اندک در خرید کالا یا ملک، خودرو یا هر کالای دیگری به صورت پیش خرید، چکی یا اقساطی به سود مناسبی دست پیدا کند. حتی در پروژه های تعاونی ساز مانند پروژه بقیه الله ۳ واریزی ها بصورت اقساطی بوده و حتی تسهیلات بانکی بر روی پروژه ها وجود داشت

    سودآور بودن پیش خرید
    سودآور بودن پیش خرید

    اما با توجه به اتفاقاتی که در پی تحریم‌های ایران در سال‌های اخیر رخ داد، می‌توان گفت که این نوع از انجام معاملات تقریبا دیگر شدنی نیست. برای بسیاری از فروشندگان فروش اقساطی یا چکی و یا ایجاد شرایط پیش فروش کالا یا محصول با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست. به طور مثال قیمت ملک تنها در یک سال اخیر شاهد رشد چند صد درصدی بوده است، بنابراین تعجبی ندارد اگر امروز یک مالک یا تعاونی فروشنده املاک و پروژه‌های ساخت و ساز تمایلی به فروش اقساطی یا پیش فروش واحدهای آپارتمانی خود نداشته باشد.

    خودروسازهایی که راهی دادگاه شدند

    در سالهای نه چندان دور شاهد پیش فروش و فروش لیزینگی بسیاری از خودروسازان بودیم، اگرچه بسیاری از خودروسازان از جمله کرمان خودرو به تعهدات خود در مقابل خریداران عمل کردند و با افزایش ناگهانی قیمت خودرو توانستند قراردادها را با قیمتهای قطعی با خریداران اجرا کنند، اما چه بسیار خودروسازان و نمایندگان آنها که راهی دادگاه‌ها شدند و از اجرای قراردادها و تعهدهایی که داشتند بازماندند و هم خود دچار خسارت شدند و هم خریداران در این شرایط دچار ضرر و زیان های بسیاری گشتند.

    نگاهی به بازار پیش خرید مسکن در چند سال اخیر

    اگر بخواهیم به پیش خرید مسکن در سال‌های اخیر و سودآوری آن نگاهی داشته باشیم، باید گفت که در این زمینه هم شاهد اتفاقات ناخوشایندی بودیم. بعد از بحران اقتصادی و رشد دلار در سال 96 شاهد افزایش قیمت ناگهانی همه محصولات و مصالح ساختمانی بودیم. به این ترتیب اکثر پروژه‌های ساخت و ساز شخصی یا تعاونی دچار بحران و ورشکستگی شدند و از تحویل به موقع تعهدات خود بازماندند. به این ترتیب هم ساخت و سازکارها دچار آسیب شدند و هم افرادی که سعی داشتند با پیش خرید کردن مسکن به سود خوبی دست پیدا کنند نتوانستند ملک مورد نظر را در زمان مقرر به دست آورند. این مسائل باعث شد که در بازار مسکن نیز شاهد عدم تمایل سازندگان پروژه‌ها برای پیش فروش واحدهای مسکونی با شرایط سابق باشیم و حتی این موضوع باعث کند شدن روند ساخت پروژه های انبوه منطقه 22 تهران مانند پروژه سهام ارتش هم شد .

    پروژه سهام ارتش
    پروژه سهام ارتش

    فروش اقساطی و چکی ممنوع!

    همین مثال‌ها کافی است که متوجه شوید دیگر بساط معاملات چکی و اقساطی در حال جمع شدن است. چرا که عدم ثبات قیمت‌ها و همچنین نوسانات بازار ارز این امکان را برای دارندگان کالا و محصولات فراهم نمی کند که بتواند اجناس خود را با قیمت‌های قطعی به فروش برساند. به طور مثال کالایی که امروز با قیمت فرضی 10 میلیون تومان به صورت چکی یا اقساطی به فروش می‌رسد ممکن است در ماه آینده با قیمت 12 میلیون تومان نیز قابل خریداری مجدد نباشد. به این ترتیب یک فروشنده نمی‌تواند به امید سود قطعی وارد چنین معامله مبهمی شود.

    بدون امکان پیش خرید چگونه سودآوری داشته باشیم

    اگر فکر می کنید فقط شرایط پیش خرید، خرید چکی یا اقساطی است که باعث برد شما در یک معامله می‌شود و سود زیادی را نصیب شما می کند باید بگوییم که اشتباه می‌کنیم. اگر شما یک کالای مناسب را در زمان مناسب و با قیمت مناسب از یک فروشنده معتبر خریداری کنید حتی اگر خرید نقدی داشته باشید نیز برنده خواهید بود و سود کرده‌اید! اگر شما نسبت به معامله‌ای که در حال انجام است دید بازتری داشته باشید مطمئنا برد با شماست. به طور مثال در مورد خرید مسکن اگر شما یک مسکن با متراژ مناسب و متناسب با بودجه خود در یک منطقه درست و از سازنده‌ای معتبر خریداری کنید مطمئنا این خرید برای شما به اندازه یک خرید اقساطی یا پیش خرید سودآور خواهد بود. بنابراین نباید همه سودآوری معاملات را در خرید و فروش چکی و اقساطی خلاصه کرد. بلکه این هوش معاملاتی و همچنین انتخاب‌های درست است که باعث می‌شود شما به عنوان یک خریدار یا فروشنده بتوانید از معاملاتی که انجام می‌دهید سود مورد نظرتان را کسب کنید.

    خرید ملک از ساخت و ساز کارهای معتبر یا شرکت های تعاونی معتبر یا در منطقه مطمئن می‌تواند یک سرمایه گذاری مطمئن باشد. مثلا در منطقه چیتگر تهران با توجه به حضور ارگان‌های دولتی و تعاونی‌های مرتبط با این ارگان‌ها به نظر می رسد که خریدهای نقدی نیز می‌تواند سودآور و مطمئن باشد. در این بین پروژه های تعاونی ساز شخصی مانند پروژه رومنس حکیم وجود دارند که سوابق اجرایی نداشته و میبایست قبل خرید از اینگونه پروژه های سوابق و شرایط را به دقت بررسی کرد .

    پیش فروش چیتگر
    پیش فروش چیتگر

    کلام پایانی

    اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در بازار ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو رخ داده است نشان می دهد که نمی توان به ثبات قیمت‌ها در این بازارها در سال‌های آینده امید چندانی داشت، ضمن این که شرایط معاملات نیز با توجه به نوسانات بازار تغییر می کند. از طرفی استفاده نکردن صحیح از سرمایه در چنین آشفته بازاری می‌تواند باعث ضرر و زیان‌های مالی باشد. پس هوشمندانه‌ترین تصمیم آن است که اقدام به معاملات با دید باز و آگاهانه‌تری نمایید. اگر قصد دارید که سرمایه خود را وارد بازار ارز، طلا، مسکن یا خودرو نمایید بهتر است به دنبال بهترین زمان معامله، مقدار مناسب، کالای مناسب و همچنین فروشنده معتبر باشید تا بتوانید به سرمایه گذاری ایمن، مطمئن و سودآوری دست پیدا کنید.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه