جستجو کردن

نوشته های اخیر

مراکز خرید تجاری بدون رونق در تهران

  • بی رونق بودن مراکز تجاری

    با توجه به پیشرفت و گسترش تهران ، بسیاری از خیابان ها و مناطق پرتردد تبدیل به مغازه های تجاری شده است . اما با توجه به مشکلات پارک و شلوغی طی چند سال گذشته بسیاری از سازنده ها تصمیم به ساختن مراکز خرید بزرگ در خیابان ها و یا مناطق اصلی تهران کرده اند . مراکزی که از نظر وسعت حتی در دنیا رتبه دار هستند ولیکن وضعیت کنونی آنها را تبدیل به مراکز خرید تجاری بدون رونق در تهران کرده است .

    در ادامه این مطلب به گزارش تهران برج به بررسی علل رخ دادن این موضوع میپردازیم که برخی از آنها ریشه اقتصادی داشته و برخی نیز به اشکالات مدیریتی اینگونه مراکز بر خواهد گشت .

    مراکز خرید بی رونق در تهران
    مراکز خرید تجاری بدون رونق در تهران

    مراکز خرید با مدیریت غلط

    یکی از مهمترین وظایف یک مرکز خرید این است که تمامی اصناف مورد نیاز در آن قرار داشته باشد ، یعنی اگر شخصی برای خرید به آن مراجعه کند بتواند همه ی نیاز های خود را در آنجا بر طرف کند . اینگونه اصناف را میتوان سوپرمارکت ، داروخانه ، خشکشویی، میوه فروشی ، آرایشگاه ، نانوایی و شیرنی فروشی در وحله اول و در وحله بعدی، پوشاک ( که خود چندین شاخه دارد ) ، لوازم منزل ، لوازم دکوری ، آرایشی بهداشتی و در انتها امکانات تفریحی و خدماتی برای وی میباشد . پروژه الوند قصد ایجاد چنین مرکز خریدی را دارد .

    حال شما تصو کنید که این مرکز خرید در هنگام ساخت پیش فروش شده است و تمامی واحدهای آن مالکینی دارد که یا خود قصد بهره برداری دارند و یا قصد اجاره دادن آن واحد را دارند و به هر متقاضی اجاره نیز از هر نوع شغلی اجاره دهند . نتیجه میشود پاساژ های بزرگی چون میلاد در شهرک غرب که تبدیل به جمعه بازار شده است و هر صنفی بدون مدیریت در طبقات مختلف وجود دارد .

    اصنافی که باید در مرکز خرید محدود شوند

    یکی از مهمترین مراجعه کنندگان برای خرید یا اجاره طبقات اول یک مرکز خرید بنگاه های معاملاتی یا املاک هستند . آنها که اولین هدفشان از ورود به مراکز خرید در دست گرفتن اجاره و فروش آن مرکز میباشد و در وحله بعدی کار عدی خود را در منطقه بصورت آگهی و تلفنی انجام میدهند . اگر قیمت اجاره یا فروش مناسب باشد شما مشاهده میکنید که در طبقه اول مرکز خرید چندین املاک تاسیس خواهند شد و این مساوی با شکست مرکز خرید است .

    صنف بعدی نیز سوپرمارکت است که باید کنترل شود خصوصا اگر سینما یا تئاتر در مرکز خرید وجود داشته باشد در هر طبقه یک سوپر مارکت یا تنقلات فروشی سبز خواهد شد و همانطور که میدانید مرکز خرید نیاز به یک هایپرمارکت جامع دارد نه چندین سوپر مارکت در هر طبقه قرار گرفته باشد .

    مورد بعدی نیز میتواند هر صنفی به تعداد زیاد باشد . یعنی اگر مرکز خرید داری پیست هاکی روی یخ میباشد نباید همه اصناف تبدیل به اجاره دهنده لوازم آن شوند و باید مدیریتی برای این موضوع وجود داشته باشد .

    بی رونق بودن مراکز تجاری
    بی رونق بودن مراکز تجاری
    اصناف ضروری در مرکز خرید

    در بالا به تمامی اصنافی که حضورشان در مرکز خرید ضروری است اشاره کردیم اما باید بدانید که مرکز خرید باید دارای امکاناتی رفاهی مانند سینما ، تئاتر ، رستوران ، شهر بازی کودک و یا امکانات تفریحی بزرگسالان مانند بولینگ و مهمتر از همه پارکینگ باشد . نبودن هر یک از این امکانات دلیلی برای مراجعه مردم به ان مرکز خرید ایجاد نمیکند .

    یعنی شما زمانی به خرید میپردازید که در محیطی که قرار دارید همه چیز وجود داشته باشد آنوقت میتوانید هدف اول مراجعه را استفاده از امکانات تفریحی بگذارید و در مرحله بعدی در کنار آن به خرید نیز بپردازید .

    بسیاری از مراکز خرید بزرگی که در تهران افتتاح شده اند به دلیل نبودن این امکانات شکست خورده اند و برعکس خواهید دید که مراکز خریدی که حتی 4 سالن سینما دارند ولیکن اصناف به شکل ضعیفی در آن اداره شده اند باز هم سرپا هستند و علت نیز مراجعه کنندگان به آنها میباشد .

    محدود شدن برند های تجاری در ایران

    و اما یکی از مهمترین معزلات مغازه داران محدود شدن برندهای تجاری معتبر در ایران میباشد . به عنوان مثال در لوازم خانگی چندین برند خارجی وجود داشت که هر یک از آنها چندین نمایندگی داشته اند ، این موضوع برای پوشاک ، کیف ، کفش ، تلفن همراه و … نیز صدق میکند .

    اما در حال حاضر به دلیل محدودیت ها در واردات برند ها همه ی برندها به نوعی تولید داخل میباشند و یا تعداد برندهای وارداتی محدود است . حال چه اتفاقی می افتد وقتی یه فرد به پاساژ تخصصی موبایل که 6 طبقه دارد مراجعه میکند و از سر تا ته آن به هر مغازه ای که مراجعه کند نهایت 6 برند مشاهده کند ؟

    دیگر چه نیازی است که 6 طبقه را بچرخد وقتی همه یکسان هستند و معزلی هم که در این مواقع ایجاد میشود این است که برای فروش بازار رقابتی نادرستی شکل میگیرد که چه از نظر خراب کردن قیمت و چه از نظر تقلب در فروش باعث ایجاد جو نامناسبی برای فعالیت میشود و نتیجه آن نیز از زونق افتادن مرکز خرید و ضرر کردن همه اصناف میباشد .

    مراکز خرید بی رونق
    مراکز خرید بی رونق
    مراکز خرید خالی در منطقه 22

    بزرگترین مراکز خرید ایران در این منطقه قرار دارند . مراکزی که بزرگترین آنها بازار بزرگ ایران در نزدیکی پروژه زاگرس است که در مراحل ساخت شروع به واگذاری شده و تقریبا قرار بود تمامی برندهای مطرح جهان در آن حضور داشته باشد . اما بعد از تحریم ها و محدودیت در واردات قضیه به شکل دیگری شد و بسیاری از برندهایی که برای دریافت واحد صف کشیده شدند بطور کلی از ایران خارج شدند .

    همچنین مراکز دیگری نیز بصورت تخصصی در این منطقه ایجاد شد که نمونه آن مرکز خرید برای موبال و کامپیوتر است که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مراکز این صنف در غرب تهران را دارا میباشد اما با توجه به وضعیت کنونی واحد های آن سوت و کور مانده و خریداری جدی وجود ندارد .

    نمونه دیگری از این مراکز خرید نیز حتی در نزدیکی دریاچه چیتگر وجود دارد .که بیشتر فضاهای خالی آن تبدیل به واحدهای اداری شده است زیرا قیمت آنها با توجه وضعیت مرکز خرید برای اجاره مناسبتر از اجاره واحد اداری در این منطقه میباشد و باعث ایجاد مراکز خرید تجاری بدون رونق در تهران خواهد شد .

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    2 نظر در “مراکز خرید تجاری بدون رونق در تهران”

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه