جستجو کردن

نوشته های اخیر

پروژه های تعاونی ساز را بهتر بشناسیم

  • پروژه های تعاونی ساز را بشناسیم

    ساخت و ساز در کشور به چند صورت انجام میپذیرد و هر کدام به شکل خاص خودشان هستند . در این مطلب به معرفی جامع انواع آن میپردازیم تا پروژه های تعاونی ساز را بهتر بشناسیم. قبل از این موضوع توجه داشته باشید تمامی حالاتی که قصد بررسی آنها را داریم هم میتواند خوب باشند و هم بعد و صرفا این به سازنده مرتبط است نه نوع مشارکت شما در ساخت.

    پروژه های تعاونی ساز را بهتر بشناسیم
    پروژه های تعاونی ساز را بهتر بشناسیم

    مشارکت در ساخت را میتوان سرمایه گذاری در پیش خرید ملک مسکونی ، تجاری یا اداری نامید . یعنی سرمایه گذار به نحوی در ساخت ملک با سازنده شریک شده و ملکی را که هنوز آماده نشده را از فروشنده پیش خرید میکند . این کار برای فروشنده به منزله تامین سرمایه ساخت میباشد و میتواند با پیش فروش برخی واحد های خود ساخت پروژه را پیش ببرد.

    انواع مشارکت در ساخت را میتوان بصورت زیر معرفی کرد

    • شخصی ساز که میتوان یک فرد یا فردی در قالب یک شرکت باشد مانند برج چناران تهرانسر
    • تعاونی دولتی که وابسته به یکی از ارگانهای دولتی هست
    • تعاونی شخصی ساز یا خصوصی که وابسته به جایی نمیباشد

    تعاونی سازنده دولتی

    قطعا با این مورد آشنا هستید ، اگر شخصی از اعضای خانواده و یا بستگان در اداره یا ارگان دولتی مشغول به کار باشد حتما با این مورد آشنا است . تمامی ارگانهای دولتی تسهیلات و امکاناتی را جهت تامین نیاز مسکن کارکنان خود اجرا میکنند و این امر در ارگانهای نظامی در اولویت بسیار بالاتری قرار دارد . با توجه به حساسیت مشاغل افرادی که در ارگانهای نظامی فعالیت دارند تامین نیاز مسکن آنها در اولویت بیشتری قرار دارد . نمونه این پروژه ها سهام پهنه بی میباشد.

    پروژه های تعاونی ساز را بشناسیم
    پروژه های تعاونی ساز را بشناسیم

    این امر به چند شکل اجرا میشود . یک واگذاری واحدهای سازمانی و دو تشکیل تعاونی های دولتی وابسته برای ساخت واحد مسکونی برای تامین نیاز کارکنان خود.

    این امر معمولا بدین صورت اجرا میشود که ارگان یک زمینی که متعلق به خود است را در اختیار تعاونی قرار میدهد و شاید هم مبلغی برای آن دریافت نکند و یا شاید مبلغ اندکی را بصورت اقساطی و کسر مبلغ جزیی حقوق ماهانه از اعضای خود دریافت کند . در ادامه تعاونی که حال صاحب زمین است میبایست شروع به ساختن آن کند ولیکن برای نیاز به تامین سرمایه باید از اعضای تعاونی پول ساخت را دریافت کند.

    این وضعیت برای ساخت پروژه ی عظیم نمیتواند جوابگوی تامین سرمایه لازم برای ساخت باشد . در نتیجه عموما این وضع که خود کارمندان با تزریق سرمایه بخواهند پروژه را بسازند به شکست میرسد اما یک حالت دیگری نیز وجود دارد که آن این است که تعاونی ساخت پروژه را به یک شرکت وابسته به همان ارگان میسپارد و در اینصورت شرکت با سرمایه خود پروژه را پیش میبرد و باز بصورت اقساط از حقوق کارمند کسر خواهد شد.

    بررسی نهایی

    اگر مورد بالا نیز پیش نیاید در واقع تعاونی مجبور به مشارکت با یک شرکت خصوصی دیگر برای ساخت شود که این امر نیز بسیار معمول است . در نهایت بدانید ک اینگونه پروژه ها برای تامین نیاز مسکن کارکنان ساخته شد و خود ارگان نیز به نحوی کمک به انجام آن میکند ولیکن ممکن است ساخت آن زمان بر باشد اما به قول معروف دیر و زود داره سوخت و سوز نداره!

    توجه داشته باشید اگر وامی هم بر روی اینگونه پروژه ها وجود داشته باشید فقط مختص اعضای اصلی ( خود سازمان ) است و در صورتیکه به خریدار غیر واگذار شود وام به شخص جدید تعلق نخواهد گرفت . پروژه ترنج ارتش یکی از این نمونه ها میباشد.

    شخصی ساز در قالب فرد یا شرکت

    در این مورد سازنده یک فرد میباشد که در قالب یک شرکت یا بدون شرکت ثبت شده اقدام به خرید زمین و ساخت پروژه میکند . این مورد بسیار زیاد است چون سازنده های بسیاری در مناطق 22 گانه تهران مشغول ساخت و ساز هستند . مشارکت در ساخت یا پیش خرید از اینگونه پروژه ها میتواند انعطاف پذیر تر باشد. زیرا شما میتوانید شرایطی که برایتان مطلوب است با سازنده توافق کنید . این شرایط میتواند به شرح زیر باشد

    • بنام زدن قدر السهم زمین در ازای واریزی اولیه
    • مشخص نمودن متریال مصرفی
    • زمان تحویل مشخص به همراه جریمه دیرکرد یا ضرر و زیان
    • مشخص نمون امکانات کلی و جزئی در قرارداد اولیه
    • پرداخت ادامه اقساط بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه

    از لحاض مطمئن بودن سرمایه گذاری در این مورد تمامی موارد بستگی به سابقه و برداشت شخصی شما از اطمینان به فرد سازنده دارد . مانند خرید یک کالا در بازار است که شما حرف یک فروشنده را میپذیرید و به وی اطمینان میکنید یا ممکن است حس بدی داشته باشید و ترجیح دهید که از آن شخص خرید نکنید!

    پروژه های تعاونی ساز
    پروژه های تعاونی ساز

    در واقع جدا از بررسی موشکافانه خیلی از موارد اعم از سابقه خوب ، پروژه های تحویل داده شده و همچنین علت پیش فروش کردن وی نتیجه گیری کلی بر عهده خود شما میباشد.

    تعاونی های شخصی یا خصوصی

    اینگونه تعاونی ها بصورت شخصی اداره می شوند و توسط عده ای که خود را به عنوان مدیر عامل و رئیس هیات مدیره و … به عنوان یک شرکت ثبت میکنند معرفی شده و از عموم مردم دعوت به پذیره نویسی از عموم برای مشارکت در ساخت پروژه ای میکنند.

    بزرگترین اشکال اینگونه تعاونی ها این است که با انتخاب عناوین خاص مانند نام شهدا و یا جملاتی نظیر ایثار ، بسیج ، پزشکان ، بقیه الله و … خود را یک تعاونی دولتی یا وابسته با دولت معرفی میکنند!

    قطعا بین تعاونی دولتی با تعاونی که توسط عده ای تاسیس میشود که شاید عمر آن تعاونی به 2 سال هم نرسد و سرمایه اولیه آن 20 میلیون تومان هم نباشد تفاوت زیادی وجود دارد.

    در این مورد بسیاری تعاونی های معتبر و خوشنام وجود دارند که پروژه های خود را سر وقت اجرا کرده و اقدام به ساخت میکنند اما در این بین تعاونی های بسیاری با نام های عجیب و غریب تاسیس میشوند که هزاران ادعا مطرح میکنند که هیچیک به واقعیت نزدیک نیست که نمونه ان بصورت زیر است:

    • ادعای صاحب زمین بودن یا خریداری زمین یا تحویل گرفتن زمین
    • داشتن وام بر روی پروژه
    • مشخص نکردن جزئیات مصالح مصرفی
    • نبود نظارت بر روند هزینه بر روی پروژه یا دریافت اقساط از اعضا
    • نداشتن تعهد ساخت بر اساس چارت و یا آمار دولتی
    نتیجه گیری

    در این موارد بالا بحث بسیار است و ما قصد پرداختن به کلیه جزئیات را نداریم اما اینرا بدانید که تعاونی های بسیاری نیز وجود دارند که سابقه خوبی در اجرا دارند ولیکن عمده فعالیت تعاونی های شخصی مورد تایید تهران برج نمیباشد و هدف ما آگاه کردن شما از وضعیت اینگونه شرکت ها میباشد . همانطور که در اول مطلب اشاره کردیم که همه موارد بالا میتواند هم خوب باشد و هم بد و همه اینها بستگی به انتخاب شما در درک صحیح از وضعیت سازنده و شرایط آن دارد.

    برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مشاوره برای پیش خرید و سرمایه گذاری در پروژه های مشارکت در ساخت تهران با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه