جستجو کردن

نوشته های اخیر

آیا کاهش نرخ ارز طلسم بازار مسکن را میشکند؟

  • در روزهای اخیر با از سر گرفتن مذاکرات برجام در وین نرخ ارز نزولی شده است و البته این اتفاق در طی چند سال اخیر چندین بار افتاده است که هر بار با شروع مذاکرات و به گوش رسیدن خبرهای مثبت نرخ ارز نزولی شده و پس از پایان آن و دست نیافتن به نتیجه حتی بالاتر از قبل رفته است . در این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم که اگر وضعیت بازار به سمت ثبات  برود و خبرهای مثبت در نهایت تبدیل به یک توافق مثبت شود آیا کاهش نرخ ارز طلسم بازار مسکن را میشکند؟ و چه اتفاقات و تاثیراتی بر روی آن خواهد گذاشت در ادامه با ما همراه باشید .

    آیا کاهش نرخ ارز طلسم بازار مسکن را میشکند؟
    آیا کاهش نرخ ارز طلسم بازار مسکن را میشکند؟

    خروج دلالان در بازار مسکن

    زمانیکه مسکن و یا هر کالای دیگر دچار افزایش قیمت میشود ، بازار آن برای ورود دلالان ، واسطه گران و یا اشخاصی که نقدینگی دارند جذاب میشود و با ورود آنها به بازار چرخه واقعی عرضه و تقاضا تغییر کرده و شکل دیگری به خود میگیرد یعنی تقاضا از آنچه واقعی است و توسط افرادی که به دنبال خرید خانه اند بالاتر میرود و در نتیجه باعث گران شدن و داغ شدن بازار میشود . متاسفانه اصطلاح بازار داغ است یا بازار خوب است در بازار مسکن و خودرو به این معنی است که خریدار زیادی وجود دارد و زمانیکه سرمایه گذار برای خرید یک کالا هجوم می آورد که قیمت آن رو به افزایش باشد .

    پس در واقع اولین قدم بعد از ثبات طولانی مدت نرخ ارز و روشن بودن وضعیت آینده اقتصادی کشور پیش می آید این است که دیگر افزایش قیمت در بازارهای اساسی نخواهیم داشت و یا افزایش به قدری نیست که برای سرمایه گذار جذابیتی داشته باشد که در نهایت باعث خروج وی از بازار میشود . در این حالت علاوه بر بازگشت بسیاری از خانه های خالی به بازار چرخه عرضه و تقاضا شکل طبیعی به خود میگیرد و حتی کفه ترازو به سمت خریداران میرود زیرا اشباع بازار توسط فروشنده ها باعث پایین آمدن قیمت نیز خواهد شد . این پایین آمدن قیمت ها در مناطقی که ساخت و ساز بیشتری در آنها در جریان است بیشتر به چشم میخورد مانند پروژه الهیه و فرشته در منطقه 22 تهران که بصورت تعاونی ساز در حال اجرا میباشد .

    پروژه الهیه و فرشته
    پروژه الهیه و فرشته

    ورود سرمایه به چرخه اقتصادی

    به طور معمول چهار سال ابتدایی دولت هایی که بر سر کار آمده اند ثبات بیشتری نسبت به چهار سال نهایی وجود داشته است و این دلیلی بوده که سرمایه از کالاهای اساسی خارج شود و یا روانه سپرده های بانک شده و یا به چرخه اقتصاد وارد شود . البته برای افرادی که میتوانند با پولشان سرمایه گذاری نمایند و ریسک پذیری متعادلی دارند سپرده گذاری در بانک گزینه مناسبی نیست اما برای خیلی از افراد این یک گزینه است اما در نهایت چنانچه ثبات برقرار باشد و امنیت سرمایه گذار نیز تامین باشد وارد شدن به چرخه اقتصادی میتواند باعث بوجود آمدن کسب و کار و اشتغال زایی میشود که در نهایت بصورت زنجیره ای میتواند مجموعه از فعالیت های اقتصادی را تشکیل دهند که به نفع مردم و بازار خواهد شد .

    در این حالت بازار مسکن نیز حالت طبیعی خود را میرود و به نسبت آنچه تقاضا در بازار است مسکن تولید خواهد شد . گرچه چندین سال است که این بازار از تقاضا عقب تر است و علت آن نیز احتکار و یا نگهداری خانه های خالی به عنوان سرمایه است که باعث این امر شده است در غیر اینصورت به روال طبیعی قطعا جوابگوی نیاز خریداران خواهد بود . در حال حاضر پروژه های تعاونی ساز همچون پروژه ستین بصورت انبوه در حال بهره برداری در منطقه 22 میباشند که میتوانند جبران کمبود مسکن در تهران کنند .

    پروژه ستین
    پروژه ستین

    برای خرید مسکن چه زمانی مناسب است ؟

    اگر در حال حاضر صاحبخانه نیستید و سرمایه ای را برای خرید مسکن کنار گذاشته اید بهتر است بدانید که هر زمان برای خرید مسکن اقدام نمایید دیر است . بهتر است به حواشی بازار توجه نکنید و تصور ننمایید که اگر توافقات حاصل شود قیمت مسکن آنچنان خواهد ریخت و قیمت ها پایین خواهد آمد . خیر نحوه نوسانات قیمت مسکن تابع اتفاقات لحظه ای بازار نیست و بر خلاف کالاهایی نظیر خودرو ، لوازم خانگی و هر کالایی که رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد ، بالا و یا پایین رفتن قیمت مسکن خیلی کند تر از اتفاقات روز اقتصادی است در نتیجه بهتر است برای مشخص شدن وضعیت افزایش قیمت مسکن نرخ امروز ارز را در بازه های متفاوت بررسی نمایید .

    یعنی اگر امروز قیمت 30200 تومان است در تاریخ هایی که در سال گذشته ارز به همین قیمت بوده را مشاهده و قیمت مسکن را نیز بررسی نمایید مشاهده خواهید کرد که قیمت مسکن امروز بیشتر از بازه های گذشته است و این نشان دهنده این موضوع است که افزایش قیمتی که تا این لحظه مسکن تجربه کرده با روند کند تری نسبت به دلار بوده و نوسانات قیمتی بر روی آن در لحظه تاثیر گذار نخواهد بود .

    کلام آخر

    پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید مسکن دارید بهتر است به امید سقوط قیمتها نباشید و در صورتیکه قیمت ارز پایین بیاید ثبات حاکم بر بازار خواهد شد و البته که شاید بتوانید با وضعیت مناسب تری مسکن تهیه نمایید اما از آنجایی که چندین سال است در کش و قوس این وضعیت قرار گرفته ایم و کمی تا حدودی بازار حالت بلاتکلیف به خود گرفته است بهتر است برای روشن کردن وضعیت آن سریعتر اقدام فرمائید .

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش پروژه